Alltså, vad farao har hundars bitbenägenhet med det här ämnet att göra? Jag har vid två tillfällen blivit huggen. Den första var då jag som tonåring var hundvakt, men när jag skulle hämta hunden hos ägaren hade den redan blivit skjutsad hem till mig och det var en annan hund i huset jag inte kände. Det bet så fort jag öppnat dörren (och jag vet inget om den hundens lynne). Det andra tillfället inträffade för några år sedan. En granne var väktare och hade hund i tjänsten. Den unghund han hade var extremt hård i skallen. När jag gick förbi på vägen utanför tomten hoppade den över staketet och högg, lyckligtvis bara i mina kläder.
Andra hundar har aldrig varit i närheten av att hugga.
Men åter till ämnet.
Det förekommer att hundar misshandlas med fyrverkerier. Folk smäller av sådant med vett och vilja i närheten av folk och hundar. Klart som fan att de blir rädda. Och felet ligger hos dem som hanterar pyrotekniken då den används på fel sätt, på fel plats och vid fel tidpunkt. Det skit som fyrverkerimissbrukarna åstadkommer drabbar andra som innan de råkade ut för det inte hade problem.
Det är inte vettigt att alla landets hundar ska kunna tränas och tåla fyrverkerier. Det är inte vettigt att alla övriga djurslag ska tränas i att tåla smällar. Det enda vettiga är att förbjuda användningen av pyroteknik för privatpersoner. Dessa har bevisat det hundra gånger om att de inte kan hantera det. De attackerar både
polisen och
andra. De
skjuter mot folk och gratulerar sig själva med att
det blev en fullträff. De
skjuter mot djur. Det
skjuts mot hus med
materiella skador som följd.
Det enda vettiga är att förbjuda den privata användningen av fyrverkerier. Det är bara så uppenbart att det inte fungerar. Låt det vara en tillståndspliktig verksamhet för vissa som klarar av det.