Fyrverkerier - förbud?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
Hundar inom samma familj kan reagera helt olika så det där tror jag inte alls på.

Nu pratar många om hundar min många andra djurslag drabbas också av panik så det är dumt att bara snöa in på hundar. För ett år sedan gick ju hästen Helge genom isen då han fick panik och drog. Det är inte den enda hästen som dragit i panik för att folk smällt fyrverkerier. Detta nyåret var det två kor som drog igenom stängslet och bröt benen så de fick nödslaktas. Sen har vi problemet med dräktiga djur som kastar sina foster p.g.a. stressen.

Att stressa djur på det sättet är inget annat än djurplågeri och djurplågeri är inte lagligt. Jag förstår inte varför fyrverkerier ska vara en anledning till ett undantag.
Nu bör man ju skilja mellan skotträdsla hos hundar och den helt naturliga flyktinstinkt som alla gräsätare har.

Tror du inte på att det kan finnas ett samband när det gäller fyrverkerirädda hundar och mängden fyrverkeriet som skjuts idag?

Fyrverkerier är idag förhållandevis billiga, "alla" som verkligen vill kan ha råd och köpa
För 25-30 år sen va det bara dom verkliga entusiasterna som köpte stora raketer och dom brändes av enbart vid 12 slaget
Mängden fyrverkerier som avfyras idag är nog betydligt mindre än för 40 år sedan.
Men just andelen raketer har nog ökat
Jag tillverkade mina raketer o bomber själv under de år jag tyckte det var roligt att "smälla av dem"

Men vad som är klart, är att andelen hundinnehavare med ett "mänskligt" sätt att se på hundar har ökat. Förr drabbades oftare hundar av akut blyförgiftning om de inte höll måttet.
Hade någon då föreslagit att ge jycken ngt lugnande hade man nog antagit att man skulle avliva den.
Därför var nog andelen skotträdda eller veka hundar betydligt lägre då.

Tror du inte på att det kan finnas ett samband när det gäller fyrverkerirädda hundar och mängden fyrverkeriet som skjuts idag?

Fyrverkerier är idag förhållandevis billiga, "alla" som verkligen vill kan ha råd och köpa
För 25-30 år sen va det bara dom verkliga entusiasterna som köpte stora raketer och dom brändes av enbart vid 12 slaget

I Sverige upplever jag inte att det är någon större skillnad på hur det var för 25-30 år sedan o idag.

I Sverige upplever jag inte att det är någon större skillnad på hur det var för 25-30 år sedan o idag.
Något har förändrats ...
Kanske är det att toleransen för skiten har minskat
Kritiken ökar och människor skiter fullständig om dom uppfattas som "sura" när dom säger sig vilja ha ett förbud
Jag tror att en förändring är på g, och hoppas på ett totalförbud

Enklast ser du det på hur många ställen som sålde påsksmällar o raketer då och jämför det med idag.
Förr sålde de flesta sportaffärerna, bensinstationer och järnaffärerna dylikt. Idag öppnar ofta en tillfällig butik i en container och säljer. I en liten stad från 5 till 10 försäljningsställen till idag en eller två.

Något har förändrats ...
Kanske är det att toleransen för skiten har minskat
Kritiken ökar och människor skiter fullständig om dom uppfattas som "sura" när dom säger sig vilja ha ett förbud
Jag tror att en förändring är på g, och hoppas på ett totalförbud
Utan att peka ut ngr men en mer "sydlänsk" attityd visavi manlighet o raketavfyrningar har helt uppenbart ökat. När vi tillverkade raketer o bomber så var effekten, själva krevaden det som gav respekt, inte vem som var tokigast vid avfyrningen.

Enklast ser du det på hur många ställen som sålde påsksmällar o raketer då och jämför det med idag.
Förr sålde de flesta sportaffärerna, bensinstationer och järnaffärerna dylikt. Idag öppnar ofta en tillfällig butik i en container och säljer. I en liten stad från 5 till 10 försäljningsställen till idag en eller två.
Förvisso, men du glömde uppenbarligen att läsa det jag svarade på (citerade) enl hen så var det så dyrt förr att det bara var entusiaster som kunde köpa skiten, vilket inte är med sanningen överensstämmande.

@landsbygdsbo, du säger att det var färre skotträdda hundar för 40 år sedan. Jag levde inte då, så jag vet inte hur läget såg ut, men du kanske har ett hum om hur många som då med flit siktade med sina fyrverkerier och andra typer av smällare rakt mot hundar (och människor)? I dagsläget är det så vanligt att flertalet människor (inte bara hundägare) inte vågar ut efter att det blivit mörkt runt jul/nyår. Troligen är det inte bara hos mig det är så, jag ser polisrapporter om folk som siktar med fyrverkerier mot andra ofta nu. Vet du om det "alltid" varit så?

Förvisso, men du glömde uppenbarligen att läsa det jag svarade på (citerade) enl hen så var det så dyrt förr att det bara var entusiaster som kunde köpa skiten, vilket inte är med sanningen överensstämmande.
Nej förr köpte man kinapuffar och mindre raketer. Numera är puffarna borta och man koncentrerar sig på raketerna. Till det kommer ju att lådor o tårtor inte fanns då

@landsbygdsbo, du säger att det var färre skotträdda hundar för 40 år sedan. Jag levde inte då, så jag vet inte hur läget såg ut, men du kanske har ett hum om hur många som då med flit siktade med sina fyrverkerier och andra typer av smällare rakt mot hundar (och människor)? I dagsläget är det så vanligt att flertalet människor (inte bara hundägare) inte vågar ut efter att det blivit mörkt runt jul/nyår. Troligen är det inte bara hos mig det är så, jag ser polisrapporter om folk som siktar med fyrverkerier mot andra ofta nu. Vet du om det "alltid" varit så?
Läs mitt inlägg 107 så får du min inställning

Utan att peka ut ngr men en mer "sydlänsk" attityd visavi manlighet o raketavfyrningar har helt uppenbart ökat. När vi tillverkade raketer o bomber så var effekten, själva krevaden det som gav respekt, inte vem som var tokigast vid avfyrningen.
forts...
En riktigt fin nyårsbomb krävde förberedelser. Vi grävde ofta ner ett papprör (30 cm i diameter) ngn meter Riktade och gjorde klart innan tjälen kom. Sedan hade man ett par månader på sig att tillverka "ammunitionen"
Som drivsats använde vi gasol som fyllde upp 1/2 röret. Sedan placerades den bollformade bomben på en ståltråd 1/2 vägs ner i röret. Stubinen som antände bomben antände gasolen 5, 6 sekunder före detonationen. Gasolen slungade upp bomben 100 , 150 meter upp i luften och krevaden med färg från jär, koppar och andra metaller var väl ungefär 75 meter i diameter.
Det hela placerades så att så många som möjligt i byn kunde se det hela.

Håller med.
Skulle gärna se totalstopp på försäljning och sen att kommuner eller föreningar får söka tillstånd och avfyra dem på särskilda platser säg kl 23-01 på nyår tex.
Håller med. Särskilt vid särskild tidpunkt och viss mängd... I Gävle kom kommunen på den idiotiska idéen att smälla av ett fyrverkeri klockan 16(!) som gjorde tolvslaget inte var någonting i jämförelse. Hur fan tänker dom undrar jag :arghh::rage:. Min hund i princip sov vid tolvslaget, vid kl fyra var han rädd...

För 30 år sen så sköts inte mycket raketer vid nyår
Det va främst vid påsk som det sköts häxpipor och annat
Nyårsmälla är en "relativt ny" företeelse i Sverige

Stora raketer va mycket dyrare för 30 år sen
Det sköts inte lika mycket då
Särskilt har raketerna ökat vid nyår
När jag va liten hade vi "ettöres"vid påsk

Håller med. Särskilt vid särskild tidpunkt och viss mängd... I Gävle kom kommunen på den idiotiska idéen att smälla av ett fyrverkeri klockan 16(!) som gjorde tolvslaget inte var någonting i jämförelse. Hur fan tänker dom undrar jag :arghh::rage:. Min hund i princip sov vid tolvslaget, vid kl fyra var han rädd...
Här väntade de till kl. 17 och jag bor ca. 500 meter från uppskjutningsplatsen. Tydligen "upplever man det väldigt bombastiskt och känner tryckvågorna" på det avståndet. Min hund sov också på tolvslaget, men vi var på väg in från en promenad när de drog igång "med tre saluter följda av en bomb".

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2943353-se-gp-s-nyarsfyrverkeri

Filmen är inspelad på ca. 2 km håll.

Stora raketer va mycket dyrare för 30 år sen
Det sköts inte lika mycket då
Särskilt har raketerna ökat vid nyår
När jag va liten hade vi "ettöres"vid påsk
Dem små hade exakt rätt kaliber för att passa i luftgeväret. Så man kunde om man var snabb tända stubinen, slå igen pipan sikta och skjuta och placera den lilla ärtan 25 meter bort....
;)

Här väntade de till kl. 17 och jag bor ca. 500 meter från uppskjutningsplatsen. Tydligen "upplever man det väldigt bombastiskt och känner tryckvågorna" på det avståndet. Min hund sov också på tolvslaget, men vi var på väg in från en promenad när de drog igång "med tre saluter följda av en bomb".

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2943353-se-gp-s-nyarsfyrverkeri

Filmen är inspelad på ca. 2 km håll.
Bor 1 km bort från uppskjutningen. Vibrationerna kändes in i lägenheten.
Dålig information före dessutom. :rage:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 278
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Loka visade sig förra nyår (vår första med henne) reagera rätt illa på fyrverkerierna utanför. Hon gömde sig, skakade och hässjade. Dock...
Svar
8
· Visningar
1 097
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 825
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar