Sv: Aaa!!!!!!!!!
jag hade longerlina när jag gick förbi korna + vantar, hon har slitit sig en gång innan och jag vill inte att det ska hända igen.
hon ser korna 2 ggr om dagen då de går ut och in för att mjölkas, hon vandrar/travar fram och tillbaka med huvudet högt och frustar.
förra året så gick hon nästan precis bredvid korna och det gick någorlunda bra, hon vandrade nästan hela tiden och var nära omöjlig att ta till hagen. dock så fick hon panik och rev ner hagen en dag då 4 ung kor hade tagit sig in i hagen mitt emot pollans. grannens 5åriga dotter var och red på en av ponnyerna när hon började skena så fick jag slänga av ungen och sadel /träns och släppa den i en hage och sen ropa på pappa att shasa undan korna så att jag kunde ta in pollan i stallet. hon svettades så att det rann av henne och fortsatte att svettas i en timme. detta var precis dagen efter att vet varit här och konstaterat att pollan hade koleds inflammation på båda frambenen.
så då byggde vi en 6*6 hage och hade pollan ute på kvällen då korna var inne i stallet så att hon inte skulle vandra, sen så arrenderade vi en plätt på andra sidan huset där pollan inte såg korna och byggde en mindre sommar hage.
om pollan inte blivit halt så hade hon fått gå kvar mitt emot korna och vant sig vid att de kommer en liten bit närmare ca varannan vecka. hon klarade av att ha korna en 50m bort men då ungkorna kom så nära så klarade hon inte av det.
nu så går korna bakom ko-grannens gård och man ser dem bara då de går in/ut för att mjölkas, men senare så kommer korna att gå i en annan hage ca 50m från pollans gamla hage/vinterhage.
okej, pollans nuvanande hagar är de röda, kornas hagar är gröna (de ljusgröna är där de gick förra året)
de oranga hagarna är där pollan gick när korna gick i de ljus gröna, då hon sprang i sönder hagen.
vi vill gärna ha pollan i de oranga hagarna till sommaren igen men om hon inte vänjer sig vid korna så går ju inte det.
ko gården är den längst ner till höger i bild och vår är den till vänster