Vad händer med människorna som skrämde korna ?
Dom borde åtalas
Eller är det tillåtet att göra vad en vill bara för att det är fyrverkeri på nyårsafton ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad händer med människorna som skrämde korna ?
"vi hade turen att skotten hamnade diagonalt på allmäningen och folk som redan stod en bit bort inte stod i skottens riktning. Den andra tårtan vi tände på sköt alla skott uppåt men sista skottet välte även den"
Det fanns många skotträdda hundar även för 40 år sedan, däremot så visste man väl inte hur man skulle försöka droga ner dem inför nyårssmällarna.För, för 40 år sedan hörde man inte talas om skotträdda hundar på samma sätt som nu, det kan nog bero p att dessa hundar försvann istället för att behandlas med psykofarmaka.
Visst fanns det många skotträdda hundar förr, men betydligt fler hundägare då, valde att göra sig av med dessa hundar. Än vad som är fallet idag.Det fanns många skotträdda hundar även för 40 år sedan, däremot så visste man väl inte hur man skulle försöka droga ner dem inför nyårssmällarna.
Har skotträdsla med vekhet att göra hos hund?Visst fanns det många skotträdda hundar förr, men betydligt fler hundägare då, valde att göra sig av med dessa hundar. Än vad som är fallet idag.
Jag känner idag ett tiotal hundägare som har skotträdda och (det är inte samma djur det handlar om) som jag anser sjukligt veka hundar. För 40 år sedan kände jag bara till en enda.
Hm, jag tror att jag skrev inom parentes " (det är inte samma djur det handlar om) " just det därför att jag förstod att några skulle skjuta in sig med just det argumentet du kommer med.Har skotträdsla med vekhet att göra hos hund?
Jag har en vek tik, hon är inte skotträdd.
Jag tror att idag har fler råd att köpa stora raketer
För 40 år sen va raketer väldigt dyrt, det är dom inte idag.
Tonåringar köper raketer och skjuter i veckovis före och efter nyår både dagtid och kväll.
Då ökar risken att hundar råkar ut för risken att bli skrämda om en idiot smäller av raket i närheten.
Skotträdsla är ofta en förvärvad egenskap.
Antingen har familjen redan en skotträdd hund när valpen kommer och när valpen ser hur den gamla hunden reagerar så tar den efter.
Eller så reagerar hundägaren på smällarna, kanske beroende på tidigare hundars skotträdsla och då tar valpen efter.
Och skotträdsla och rädsla för fyrverkerier behöver inte vara samma sak. En hund kan mycket väl vara den ena utan att vara det andra.Nej, vekhet och skotträdsla är inte samma sak.
Tror du inte på att det kan finnas ett samband när det gäller fyrverkerirädda hundar och mängden fyrverkeriet som skjuts idag?Hm, jag tror att jag skrev inom parentes " (det är inte samma djur det handlar om) " just det därför att jag förstod att några skulle skjuta in sig med just det argumentet du kommer med.
Nej, vekhet och skotträdsla är inte samma sak.
Skotträdsla är ofta en förvärvad egenskap.
Antingen har familjen redan en skotträdd hund när valpen kommer och när valpen ser hur den gamla hunden reagerar så tar den efter.
Eller så reagerar hundägaren på smällarna, kanske beroende på tidigare hundars skotträdsla och då tar valpen efter.
Vad jag säger är att förr så slogs de skotträdda och de veka hundarna ut, för att inte tala om att man inte avlade på dem.
Idag är det dock inte ovanligt att man ser skräckslagna hundar , halvt krypande, med svansen mellan benen i Sveriges parker.
Dom två korna var dräktiga, o raketerna etc hittades rester av precis bredvid hagen, man hade skjutit över hagen o ladugården.Hundar inom samma familj kan reagera helt olika så det där tror jag inte alls på.
Nu pratar många om hundar min många andra djurslag drabbas också av panik så det är dumt att bara snöa in på hundar. För ett år sedan gick ju hästen Helge genom isen då han fick panik och drog. Det är inte den enda hästen som dragit i panik för att folk smällt fyrverkerier. Detta nyåret var det två kor som drog igenom stängslet och bröt benen så de fick nödslaktas. Sen har vi problemet med dräktiga djur som kastar sina foster p.g.a. stressen.
Att stressa djur på det sättet är inget annat än djurplågeri och djurplågeri är inte lagligt. Jag förstår inte varför fyrverkerier ska vara en anledning till ett undantag.
Dom två korna var dräktiga, o raketerna etc hittades rester av precis bredvid hagen, man hade skjutit över hagen o ladugården.