Alltså jag är tillbaka i Sverige nu och kommer att tillbringa min första nyår här på ett par år. Jag hade helt förträngt/glömt bort hur det funkar här med fyrverkerier etc, dvs att man får handla i butik och skjuta bäst man vill typ (?). Varför är det här fortfarande lagligt? Borde det inte vara förbjudet vid det här laget? Jag menar, här i min förort börjar ju inte kidsen smälla av skiten först på nyårsafton utan vi får ju lyssna på detta varenda dag from ungefär en vecka innan tills åtminstone tre veckor in på nya året. Jag tänker att med tanke på säkerhet, djur, störningar borde man styra upp det här.
Vad tycker ni? Vad tycker svenskar generellt? Är vi på väg mot ett förbud eller anser de flesta att detta är helt OK?
Jag kontaktade ett par riksdagspolitiker för ett par år sedan och det finns de som vill ha ett förbud. Problemet är att frågan är viktig i ungefär en vecka om året och sedan skiter många i den. Plus att jag fick vibbar om att frågan skapar samma missriktade frihetsdebatt som vapenlagar i USA.
Suck.
Alternativet till ett nationellt förbud är lokala ordningsstadgar och sedan polisiära åtgärder mot de som bryter mot lagen.
Att var och en ska skjuta skräp i luften med tanke på konsekvenser för djur, människor och miljö är helt befängt. En kvarleva från tider med mindre medvetenhet.
Men handen på hjärtat alla hBukefalister, kan vi inte börja här och nu med oss själva?
1. Köp inga smällare eller raketer.
2. Ifrågasätt andra som talar om att göra det. Be dem starkt begränsa sina inköp, i mening att minska skadorna .
3. Delta inte vid uppskjutningen.
Personligen har jag inte varit nära fyrverkerier på 10 år, när jag tänker på djuren som far illa och skräpet som blir kvar, så är det inget nöje ens med de finaste pjäserna.
Ibland tänder vi ett par tomtebloss med barnen, mysigt och tyst. Men ta hand om resterna...