Fyrvägsstopp

Sv: Fyrvägsstopp

Eeeeh... nä!

Alltså, om du står vid en fyrvägskorsning UTAN rödlysen eller väjningspliktsskylt gäller följande:

Bil som närmar sig på vägen du har på din högra sida kör före dig.
Bil som närmar sig på vägen du har på din vänstra sida ska lämna företräde för dig.
Det är DETTA som är högerregeln, att den bil som ankommer från din högra sida som har förkörsrätt.

Bil som närmar sig från motsatt sida korsningen, mitt emot dig - här finns tre regler:
1) Ni ska båda åt samma håll - här stör ni inte varandra.
2) Den ena ska rakt fram och den andre ska svänga höger - Här stör ni inte heller varandra och båda kan köra.
3) Den ena svänger höger och den andra vänster - Här är det högersvängaren som kör först och vänstersvängaren får lämna företräde.
4) Den ena ska rakt fram och den andra ska till vänster - Här lämnar vänstersvängaren företräde för den som ska rakt fram.

Varför? För att trafikförordningen ser ut så (antar jag, jag fick iaf lära mig det i bilskolan). Vänstersvängande går ALLTID sist i en korsning. Och rakt fram - höger stör aldrig varandra. Utan det är vänstersvängaren som kan störa både de som ska rakt fram och de som ska svänga vänster, och för således vänta på sin tur.

Detta gäller även när man cyklar och kör moped.

Men om båda gör en vänstersväng dvs båda styr babord i var sin färdriktning, vem lämnar då företräde ?

svar till hastflicka..... och om du visste hur manga ggr jag har suttit och "vinkat" fram bilar sedan jag kom till sverige och far folk som bara stirrar pa mig.. som om "va, hon faktiskt later mig ga fore i trafiken????" men tror du det blir en vinkning tillbaka som tack?? icke da. och bara att le at andra manniskor, i bil eller pa gatan saga hiii nar du moter ngn etc etc... jaja, vi ar alla olika.. forlat for tradkap..

Jag vet! Just situationen jag beskrev ar ganska sjalvklar har i USA ... man tar ogonkontakt och den pa huvudled beslutar vad som ska ske ... Jag stod dock i exact samma situation in Sverige for en del ar sedan och min passagerare studsade upp och ner i passagerar satet och riktigt ylade, "Du har ratt att kora forst, det ar din RATT" nar jag vinkade fram bilen fran den mindre vagen.:p

Jag förklarade högerregeln.

Om det är grönt samtidigt för vägarna mitt emot varandra och då för både höger och vänstersväng samt rakt fram så kör man som en vanlig korsning. Förutom att man kan strunta i vägarna som kommer från sidan då de bör ha rött.

*KL*

just dessa regler har jag kuggat på båda mina uppkörningar. Tycker allt låter som afrikanska i huvudet med blockeringsregel,svängregel mm. dock förstår jag dem nu ( hoppas jag ;))

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 800
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar