Sv: Fyrvägsstopp
Men om båda gör en vänstersväng dvs båda styr babord i var sin färdriktning, vem lämnar då företräde ?
Eeeeh... nä!
Alltså, om du står vid en fyrvägskorsning UTAN rödlysen eller väjningspliktsskylt gäller följande:
Bil som närmar sig på vägen du har på din högra sida kör före dig.
Bil som närmar sig på vägen du har på din vänstra sida ska lämna företräde för dig.
Det är DETTA som är högerregeln, att den bil som ankommer från din högra sida som har förkörsrätt.
Bil som närmar sig från motsatt sida korsningen, mitt emot dig - här finns tre regler:
1) Ni ska båda åt samma håll - här stör ni inte varandra.
2) Den ena ska rakt fram och den andre ska svänga höger - Här stör ni inte heller varandra och båda kan köra.
3) Den ena svänger höger och den andra vänster - Här är det högersvängaren som kör först och vänstersvängaren får lämna företräde.
4) Den ena ska rakt fram och den andra ska till vänster - Här lämnar vänstersvängaren företräde för den som ska rakt fram.
Varför? För att trafikförordningen ser ut så (antar jag, jag fick iaf lära mig det i bilskolan). Vänstersvängande går ALLTID sist i en korsning. Och rakt fram - höger stör aldrig varandra. Utan det är vänstersvängaren som kan störa både de som ska rakt fram och de som ska svänga vänster, och för således vänta på sin tur.
Detta gäller även när man cyklar och kör moped.
Men om båda gör en vänstersväng dvs båda styr babord i var sin färdriktning, vem lämnar då företräde ?