Fyrhjulsvagn - många frågor

T

ticken

Trodde att jag skulle köpa en rockard till min häst men har förstått att det blir en massa fixande för att få det bra då jag har en loksele till min nordsvensk.
Många frågor har därmed dykt upp.
-Är det mycket tyngre med en fyrhjulsvagn än en rockard?
-Eftersom jag håller på att köra in min häst så ville jag ha en rockard då den aldrig kan vika sig om hästen börjar backa. Hur ska jag göra nu? Köra in framför en rockard och strunta i att det inte blir optimalt och sedan köpa en fyrhjulsvagn eller kan man gå direkt från timmerdoningen till fyrhjulsvagn? Vad tycker ni?
-Vad ska jag titta och tänka på när jag köper en fyrhjulsvagn?
Fler frågor dyker säkert upp men jag börjar med dessa!

Sv: Fyrhjulsvagn - många frågor

Jag har kört in 4 shettisar och alltid haft 4hjulig vagn, det där är ju olika. Har man en osäker häst som gärna lägger i backen ska man nog börja med en rockard...

Vikten kan veriera från vagn till vagn! En rockard kan vara tyngre än en 4hjulig vagn, beroende på konstruktion:)
Du kan ju prova och dra vagnen själv får du ju en uppfattning hur den verkar.

Du känner din häst bäst själv, jag brukar göra inkörningen omfattande så att hästen är förberedd så mkt det går, sen brukar från släpa till vagn inte vara några problem:)

Du bör ju fundera ut hur du vill köra och efter det köpa vagn, om du inte köper en vagn du har tillfälligt och senare byter upp dig, många som gör så och tycker det funkar bra.
Är man inte bra på affärer kanske man inte tjänar på de, men har man talets gåva kan man ju "lura" på nån att vagnen är en guldgruva:devil::angel:

Man kan ha loksele och rockard! Det ända är att se till att draglinjen är rak, vanligen att svängeln sitter lågt. Något lite mer tryckutjämmnande under däckeln är att föredra, vill man avancera kan man göra ett högre skakelfäste själv oxå;)

Funderar du på en gammal trilla, kanske med bilhjul, bör du vara kritisk. Det är inte lätt att renovera en sådan vagn och de som är renoverade kostar mer.
Jag är väll lite feg som inte litar på dom, men jag har flera sånna vagnar och en är målad innan jag köpte den, men under färgen är träet ruttet:eek:
Trähjulen med järnringar får mitt huvud att explodera när man har vart ut å rullat på grus å asfalt...
Men stötdämpningen är bekväm, man sitter högt och det är en lätt vagn som man kan plocka bort sätena på och få ett flak:idea:

Annars hittar man trevliga flakvagnar lite här o var, man har ju en egen uppfattning hur den ska vara:)

Något man skall tänka på är att fyrhjulsvagnar kan "vika" sig vid halka och nedförsbacke också!

Hade en händelse i vintras (jag körde tack och lov rockard vid tillfället) då vagnen slängde ömsom till höger ömsom till vänster på vägen. Hade jag haft fyrhjulingen då så hade den nog vikt sig och jag insåg att rockard kan vara ett bättre val om man ska köra på vintern.

Bara en tanke.

tack för ditt svar. Det var en del att fundera på. Hade nästan bestämt mig för 4-hjulsvagn men när jag tittar runt bland annonserna så finns det så många fler rockards. Så det känns som det vore lättare att hitta en bra sådan än en 4-hjulare. Nä någon gammal trilla blir det inte. Helst en flakvagn man kan bygga som man vill.
Det där med lågt skakelfäste och tryckutjämnande tilltalar mig också. Det känns lite tråkigt att lägga ut en massa mer pengar när man redan lagt en hel del på denna lokselen.

Schelin: tack till dig också. Det är toppen när man får svar för jag som har egen gård har ju inte samma möjlighet att höra runt som de som hyr in. Jag tror nog att det i slutändan blir en rockard faktiskt. Vågar inte tänka tanken på att köra i halt väglag...än i alla fall. Fast just nu känns vintern långt borta. Skönt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 554
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 641
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 180
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar