Fyra-aring för snabbt tagen?

limona

Trådstartare
Hej!
Jag är spekulant pa en fyra-arig fullblodsvalack. (han har ej gatt pa banan)
Han är riden sedan han var 2,5 ar och tävlas nu regelbundet i dressyr LC och hoppning 1 meter, tränas pa 1.10. Rids för instruktör varje vecka. Matchas för fälttävlan och har i ar varit iväg pa kurs tre ganger i ar.
Jag gillar hästen men vill ha en häst som haller i manga ar. Nagonstans ringer en varningsklocka om att han gatt lite för hart sa ung, men jag har varit ifran hästvärlden sa länge nu att jag kanske har förlegade asikter? Vad tycker ni?
 
Sv: Fyra-aring för snabbt tagen?

Tror inte du ska vara orolig, det finns ett flertal studier på fullblod som visar att tidigt inridna hästar bl.a får högre bendensitet och därmed bättre hållbarhet.

Har den dessutom inte gått löp som 2-åring så är risken för fartrelaterade skador liten.
 
Sv: Fyra-aring för snabbt tagen?

Finns flera publicerade rapporter, här är en: länk. Jag har tidigare postat liknande länkar men jag orkar inte leta rätt på dem igen. Ämnet avhandlas även i boken "The fit racehorse II" av Tom Ivers . Ett tips är att anlita en biblotekarie, de är suveräna på att hitta vetenskapliga artiklar.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 941
Senast: Huggorm
·
Hästhantering Hej allihopa, undrar om ni vill dela med er av era tankar/ideer /tips runt ett 'problem' jag har med min hingst. Jag har en 12-arig...
Svar
7
· Visningar
2 084
Senast: banshee
·
Träning Sag nagot häromdagen som gjorde mig lite illa berörd, och jag undrar vad ni tror om det hela? Sahär är det: Pa ridskolan där jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 034
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp