Vettig träning eller inte?

Sv: Vettig träning eller inte?

Jag bor i Tyskland, sa hon är inte hippolog, hon är utbildad i Warendorf i Tyskland till beridare. Tidigare har hon jobbat heltid som beridare och ridit hela dagarna, nu pa ridskolan har hon lite undervisning ocksa. Sa rida kan hon definitivt, inte bara i teorin.
Man ska inte bara kunna. Man ska ha KÄNNSLA för det man gör också.

TS -
Var precis det jag ville få fram. Utbildning ger inte känsla, man måste ju vara inne på vad man gör. Man ska kunna komma i samspel med hästen. Vet alltför många ryttare på ALLA nivå som inte kan rida eller ta hand om hästen med känsla.

Hon må vara utbildad beridare men tycker du att hon verkar ha en bra känsla för vad hon gör? Rida hästen svettig fyra dagar i rad och säkert kräva av den mer än den klarar och skrika åt den?


Sen det där med att skrika åt hästen så gör jag det bara när jag är ensam samt jag gör det bara från marken om det finns anledning. Skrika på hästryggen känns lite... Fånigt, det är bättre att smacka på och ge tydligare skänkelsignaler eller kanske ett klart rapp så hästen förstår att jag menar allvar.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Nej, för min del sa maste jag erkänna att jag tappade förtroendet en del för henne när jag sag detta. I mina ögon är det oprofessionellt. Att kunna bevara sitt lugn och inte lata sina känslor ga ut över hästen tycker jag är en nyckelfaktor om man ska jobba med hästar.

Sen sag jag ju inte hur det sag ut när hon red (hörde bara hur de brakade), men jag kan tycka att det är lite maxat att pressa hästen sa fyra dagar i rad, oavsett om det var stress eller jobb som gjorde hästen svettig. Visserligen vill man kanske se resultat om man ska ride igenom en häst, men om hästen protesterar sa att man maste rappa upp den den fjärde dagen skulle jag fundera pa om man gatt för snabbt fram med den.
 
Sv: Vettig träning eller inte?

Hon om någon borde veta att det tar tid att få se resultat. Inte att det kommer över natten.

Att du tappat förtroende säger hur professionell hon är. Man ska INTE tappa förtroende för professionella människor. Det är ju ungefär som att jämföra en beridare och hovslagare. En professionell hovslagare både sköter situationen och arbetet utmärkt med bra känsla. En dålig hovslagare ger dåliga hovar och en arg sådan går bort! En bra beridare tar det i HÄSTENS takt med hänsyn till dessa möjligheter vilket du säkert inte såg, det räcker med att hästen ridits svettig FYRA dagar i sträck :crazy:

Nä det du frågade om - NEJ det är långtifrån vettig träning. Professionellt är det knappast heller.
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 743
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp