fy och usch.. nu är samtalet gjort...

Sv: fy och usch.. nu är samtalet gjort...

Helt övertygad om att djur förstår!!
Kompisens häst dog i hagen (34 år gammal), och min häst gick som sällskap. Hade det inte varit för honom så hade vi inte märkt vad som hänt förrän långt efteråt, min häst gnäggade som en galning (brukar aldrig gnägga annars) tills vi kom ut i hagen, och då gick han fram och buffade på den andra precis som om han sa "hjälp mig då...".

Jättefin häst du hade, och vet hur tufft du har det nu. Tänker på dig och skickar massor av styrkekramar (tack för dina värmande ord i min tråd btw)

Fast du...Mitt i alla mina tårar ler jag och tänker på alla våra tanter som springer i Trapalanda och busar idag!!! På något konstigt sätt känns det skönt att veta att det inte bara är jag som gråter :cry:idag:crazy:
Jätteskönt att allt gick bra, de faller verkligen direkt! Det som gör lite ont i mig är att min alskade dam faktiskt var lite sterssad och inte ville stå still när de skulle bulta, gör lite ont men jag vet ju att hon inte lider mer.....

Ja måste fråga - Tossalina och Tokmaja - var det så du kom på ditt nick ?

Nej, faktiskt inte. Det var kompisarnas dotter, då 3 år tror jag, som sa till mig att jag var en riktig tokmaja. Tyckte att det var ett härligt uttryck så därav mitt nick, dessutom kallade jag ofta tanten för toktoss, så det gick som hand i hand :).

Känns faktiskt bättre redan.
Sörjer såklart, men gråter inte hela tiden längre.
Var i stallet förut och tog ner hennes namnskylt. Ska sätta upp den på annat ställe.

Men jag tyckte att det luktade "död" på stallplanen, kan inte förklara det, men det var en speciell lukt... ingen mer än jag kände det så det var väl bara inbillning...
Tycker som sagt var mest synd om lillhäst just nu... vi har varit hela dagen med henne men hon blev så ledsen när vi gick. :(

Lilla Julia :love:... så glad hon ska bli när Beauty kommer sen (kanske *S* en inkräktare i HENNES stall :D)

Hur har det gått med stallet? Har du byggt om nu? *inte alls offtopic :p*

Hon blir nog superglad, typ tills de släpps ihop... Beauty har ju inte shettisar på sin favvis lista så vi får se hur det går... :crazy: Men det blir bra för henne att få röra på sig, efter att de sista åren ha hängt med på Tossas pensinärstempo!! ;)

Stallet går framåt.
Julias box är klar idag, så i kväll flyttar hon in. Gick snabbt igår och idag för att försöka att få klart den eftersom hon känner sig så ensam, hon är ju van att vara själv så vi trodde inte att hon skulle reagera så starkt, men nu blir hon ju närmsta granne med kaninen så det är väl bättre än inget i alla fall...

Men Tossas box ska tvättas ren och målas om, plus att resten av stallet ska kalkas, sen är det väl ordning för Beauty att flytta in. :)

Det känns bättre idag igen, det jobbigaste var imorse när jag skulle släppa ut Julia... att inte få höra ett mullrande gnäggande när man kom utanför stallet, och att inte få se ett rött och vitt ansikte titta ut ur boxen... Har saknat hennes "prat" också, hon brukar ju stå och "mullra" och prata med oss hela tiden när man var ute.. det har varit så tyst.. (ja de gångerna Julia inte skrek skallen av sig... men gjorde en liten hage utanför stallet idag, så hon har fått varit med hela dagen igen, det gillar hon :love:).

Senast ändrad av en moderator:

Usch, jag började gråta av den här tråden.

Oj, det behöver du inte göra.
Skriver bara hur jag känner det, dels för att jag behöver skriva av mig, och sen har jag läst många sådana här trådar själv genom åren, och de har faktiskt gjort mig lite förberedd på vad jag nu skulle gå igenom, och det har på sitt vis varit jätteskönt!
Men nu kan hon springa igen min älskade tant, utan att behöva hosta hela tiden, och hon älskar verkligen att springa.. riktigt fort!!!
Struntar i att många inte tror på "trapalanda", jag väljer att göra det, får mig att må väldigt mycket bättre!! :bump:

Jag började oxå flänna som vi säger här uppe.... Betyder gråta för alla er sörlänningar... Har aldrig varit hästägare o lär nog inte bli det heller. Ej heller haft oturen att sköta om hästar som avlidit utan vid de laget har jag varit pase för längesen... Har bara haft små niner o då var det aldrig tal om att ta något beslut. Det är jag glad för... Vet inte om jag skulle orka men hoppas ändå att jag skulle kunna tänka med hjärnan för djurets skull o inte låta sorgen styra då den dagen kommer... om den kommer... hoppas inte det...

Du är en klok kvinna tokmaja.... tyvärr lever inte våra fyrbenta vänner lika länge som vi...

Julia fixar nog det... hon lyckades ju bli polare med Tossa :D

Skönt det känns lite bättre. Du får inte glömma kameran när dom ska släppas ihop :p

En annan sak.
Är helt övertygad om att djur vet nu.
Mina föräldrar (stallet är hos dom) har två jakthundar som klämmer i det mesta de kan så fort någon okänd kommer upp på gården.
Hade tänkt att säga till mina päron att inte släppa ut dem (de är i hundgård på dagarna) idag för jag ville inte att de skulle gorma och skälla, men de gömde sig i hundhuset.. de kom inte ut på hela tiden. Är inte det "konstigt".
Inte ett ljud ifrån dem.
(och ja, de lever, mamma tittade till dem när hon kom hem tillbaka, och de låg inne och tryckte)...

Lillhästen (som har växt upp med tanten, tanten blev hennes mamma för hon var bara föl när hon kom) skriker konstant.... hon brukar aldrig reagera på att vara ensam... men idag bara skriker hon hela tiden!!!:cry:

Jag håller med, där jag stod när jag avlivade min kille fanns det också jakthund med ett ordentligt skall. Den skällde i princip jämt när det kom någon. Löjligt ,nog kanske, stod jag och pratade med den dagen innan om att han skulle vara tyst så inte hästen blev rädd. Avlivningsplatsen var just bredvid hundgården för att lastbilen skulle komma intill! så nog förstår de, om än inte det vi säger så förstår de på ett djupare plan.

Massa tröstkramar till dig igen!

Guuuud vad TRÅKIGT!!! :cry:
Jag skulle ha gråtit igäll mig :(
Min älsklings häst har också dött....

Helt övertygad om att djur förstår!!

djur förstår, det finns inga tvivel om det!
är också överygad om att djur förstår när det börjar ta slut för dem själva..
har ännu inte behövt ta beslutet att ta ner min häst, hon är ännu ung och frisk. men när min kanin avled den 22 okt. 2007, fanns det inga tvivel om att hon kände att det var hennes tur. en vecka innan slutade hon nästan att äta, det varierade från dag till dag om hon åt sin frukost. hö åt hon, och hennes bur var helt bäddad med hö. Dagen åkte mamma med henne till vet., jag fick inte följa med för hon trodde inte att det var allvarligt och ville att jag skulle till skolan. hon sa att kajsa skulle få medicin och sen komma hem. hos vet. säger de att de vill operera henne men hon måste äta först för att vara i kondition att klara narkosen. mamma fick special-foder som skulle ges i spruta. när de kom hem och mamma skulle ge henne, vägrade hon att sitta stilla (hon brukade alltid sitta lugnt vad man än gjorde). och sen föll hon bara ihop, slutade andas.
vid lunch ringer hon mig och säger att hon är död. hon hämtar mig, jag kommer hem och satt med kajsa i famnen i flera timmar. hon levde på morgonen, nu var hon borta.
jag var inte ens där..jag hatar fortfarande mig själv för det. om jag bara envisats med att vara där, om jag bara envisats med att åka till vet. direkt när hon inte ville ha frukosten, om jag bara en miljoner saker. men hon kommer inte tillbaka. nu har hon inte ont...

Mycket gammal tråd - kolla datum innan ni svarar på saker.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 534
Senast: tuaphua
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 469
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar