fy och usch.. nu är samtalet gjort...

T

Tokmaja

Inom en vecka kommer min tant att bli en ängla häst. :cry:
Ringde precis det hemska samtalet och bokade tid för henne.. tyvärr kunde de inte säga någon dag... *snyftar*
Känner mig så elak.. hur kan jag.. leka gud sådär... :cry:
Min älskling.
Hon är en helt underbar häst.. inte bäst på hoppning eller dressyr, men allt hon gör gör hon från hjärtat.:love: Kommer aldrig mer träffa en häst som henne... :cry:
Rene050.jpg

Rene048.jpg

Sv: fy och usch.. nu är samtalet gjort...

Hon ser lite trött ut på ögonen så jag tror nog att du gör helt rätt! Hur gammal är hon ,den lilla sötnosen? /L

Ja det var det jag också konstaterade när jag jämförde kort från förr... Så det är helt rätt tid.

Hon är 27 år.
Frisk i övrigt.. om det inte vore för bronkiten. I helgen sprang hon 15-20 meter (hon springer sällan nu för tiden, bara när hon glömmer bort sig), och höll på att hosta tarmarna ur sig... *suckar*

Senast ändrad av en moderator:

Hon ser inte ut att vara 27, inte på långa vägar. Höll på att tappa hakan när jag läste det!

Hon ser väldigt fin ut.

*Skickar styrkekramar!*

Jobbigt men nödvändigt,det är bättre att ta sitt ansvar än som en del som skänker bort sina pållar för att de inte törs eller har råd att ta bort dem.
Hon ser ut att vara nöjd så du kan låta henne fara till Trapalanda med gott samvete,be henne hälsa till min Faffie som jag fick ta bort i juli (hon var bara 15 men hade ont i hovlederna).
Tröst-Kramar till dig!/L

Gläds istället åt att du är stark nog att avgöra när din älskade vän inte mår bra längre.

/M

Gläds istället åt att du är stark nog att avgöra när din älskade vän inte mår bra längre.

/M

Håller med föregående talare.
Tyvärr allt förmånga som väntar förlänge med detta beslut.

tycker att det är väldigt bra gjort av dig som tar tag i det och inte låter hästen lida mer än nödvändigt. det är ett väldigt svårt beslut så all heder åt dig. Även om det känns jättejobbigt så vet man oftast själv när det är dax att inte kämpa längre.

Hoppas det går bra och hon får somna in lugnt och stilla.

Du leker inte gud, du tänker med hjärtat :bow:.
All heder till dig som hjälper din älskade häst

Har varit i din sits flera gånger och vet vilket helvete du går igenom :(.
Men. Du gör din bästa vän en tjänst, den enda tjänst man som hästägare egentligen har, att visa vägen innan det är outhärdligt, så det blir ett värdigt slut.

Stor kram till dig!

Hon ser inte ut att vara 27, inte på långa vägar. Höll på att tappa hakan när jag läste det!

Hon ser väldigt fin ut.

*Skickar styrkekramar!*

Nej hon är väldigt "välbevarad", men ont krut förgås inte, säger man itne så ;).

tack!

Tack för alla snälla ord!
Det är en fruktansvärt jobbigt beslut, för tillfället mår hon ganska bra men jag vet att det alltid blir värre på våren därför är det lika bra att göra det nu.
Sista åren har det blivit värre och värre för varje vår, och den här sommaren har hon inte ens varit ridbar pga hostan, red henne lite i vintras, bara skrittpromenader, har promenerat med henne lite i sommar och hon har blivit trött bara av det. Så hennes ork tryter, så det är helt rätt tid känns det som, även om det ibland känns "onödigt" att ta bort en häst som ser såpass fräsch ut som hon gör... (förutom ögonen då, där gnistan är borta) :cry:

Fann två gamla kort, se skillnaden i blicken på dem, visserligen "gör" hon saker på de gamla bilderna på de nya bara står hon ju i hagen, men det är verkligen ENORM skillnad!!
våren-01
vren-01.jpg

okt-01
oktober-01.jpg

Behöver skriva av mig... märks det? :o

Du Tokmaja, om det kan vara till någon tröst så var just handlingen att ringa det allra värsta. Förnuftet vet ju att det är rätt beslut, men inte hjärtat.

Men just att BESTÄMMA och formalisera det hela med tidsbokningen var för min del långt mycket värre än dagen död.

Tids nog kommer du att glädjas åt era år och minnen tillsammans, men man måste få sörja och vara ledsen först.

Skriv på du,det hjälper. Vad fin hon var/är, men hon har tappat gnistan,det syns.:cry: Hoppas att allt går så bra som det kan gå./L

Ja jag tror att det blir lättare bara det är över.

HOn är en sådan underbar vän, men sista dagarna har hon dragit sig lite undan... jag undrar om hon vet och förstår... :(

tack, nu oroar jag mig mest för att hon ska vara rädd för bulten... hon gillar dessutom inte främmande karlar så det kan bli spännande... :(

Du är så modig, en riktig hästägare. En hästägare som tar sitt ansvar för sin älskade vän, det är inte att leka gud!

Min Flugan var lite nervös av sig, särskilt med karlar men killen som skulle sätta bulten gick hur bra som helst. Nu utstrålade denna killen ett helt otroligt lugn och medlidande att även matte lugnade sig.
Kanske de som avlivar djur är av speciellt virke med ett stort mått utstrålande lugn... :)
Många tröstkramar till dig!

Tre veckor sedan min älskling dog :cry: Det känns som om det var några dagar sedan.
Saknar henne jättemycket och ibland hugger det till i hjärtat men livet går vidare för min del ändå.
Har en ny liten häst att ta hand om och det är jag glad för, men ingen kommer någonsin att ta Gössans plats, den finns mitt i hjärtat. Däremot håller den nya pållen på att få en ny plats :)

Du gör det bästa för din häst och det ska du ha en eloge för!
Styrkekramar till dig!

Så här ser din hästs blivande lekkamrat ut :love: (denna bilden är tagen bara någon vecka innan hon avlivades)
14638349.jpg

jag tog bort min 7åring den 26/8-07... det är det hemskaste jag gjort i hela mitt liv, men samtidigt det bästa??!?!...:confused: han mådde så dåligt så behålla han för min egen skull var djurplågeri o förmodligen hade gaffelbanden gått av vilken dag som helst..

jag vet att man känner sej hemsk för vem är man att bestämma? men tyvärr är det ju så när man har djur... dom kan inte bestämma själva o då ligger allt hos oss ägare.

det jobbigaste är att ta beslutet o dagarna innan, efteråt är det nästan som en lättnad, självklart är man ledsen o saknar men man känner att man gjorde rätt!

Hoppas det går bra för mej o var lycklig över att din pålla fick ett så långt liv, jag hade gjort mkt för att min häst hade fått leva längre än 7år..:cry:, men jag är lycklig att han var min under 6,5år av sitt liv...

Hon ser trevlig ut, de kommer säkert att få mycket kul!
Sonen påstår dock att Tossan kommer att få vingar, för alla som är snälla blir änglar och får vingar och kan flyga, och Tossan är ju snäll :D.
Så de får väl flyga runt då tillsammans :idea:!

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 534
Senast: tuaphua
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 469
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar