Fy fan, ytterligare skandaler som tyvärr döljs bakom betalvägg.

Nä men verkar som att ridskolan ska ta någon form av rättslig åtgärd mot dessa personer, eller journalisten, eftersom lillamy skrev att de "inte får uttala på grund av ärendet som pågår". Ska dom försöka stämma journalisten för förtal? Isåfall undrar jag vilken sorts motbevis dom har på sin sida för dom kan ju inte stämma utan bevis? I deras uttalande står det om ett "skriftligt kravbrev på miljonbelopp", finns det verkligen ett sånt brev?... Även om det dom tar upp kan va rimligt så är det ju ändå ganska skevt av detta fd personal att försöka kräva pengar från ridskolan- om det verkligen stämmer att dom gjort det... Och ridskolan skrev att dom har "övervägt anmäla till polisen", varför inte om dom har ett skriftligt kravbrev som bevis?
Just sånt här gör att trovärdigheten från det gamla teamet på ridskolan blir låg från min sida. Stämma en journalist och prata om kravbrev och utpressning? Det låter väldigt märkligt och enda bevisen är att en ska tro blint på dom?

Just sånt här gör att trovärdigheten från det gamla teamet på ridskolan blir låg från min sida. Stämma en journalist och prata om kravbrev och utpressning? Det låter väldigt märkligt och enda bevisen är att en ska tro blint på dom?
Vill förresten bara förtydliga att det inte dom som sagt nåt om att stämma, utan bara jag som spekulerade... (Främst då jag sett folk som kommentera typ att dom tycker artikeln är 'så dåligt skrivet så det borde räknas som förtal' osv.) Men kravbrevet är faktiskt dom som tagit upp i deras uttalande däremot

Ja lite skumt att kravbrevet/annat bevis inte kommit fram... Kanske av juridiska anledningar eller sekretess?

Senast ändrad:
Jag hade gärna sett ett förslag på minsta utetid för frisk häst: 6 timmar. Vilket är väldigt lite det också men en början och då får man bort de som knappt har sina ute alls.
Och hagstorlek.
Och "toppen" är faktiskt inte eliten i det här fallet. Jordbruksverket skulle kunna göra ENORM skillnad genom att lagstifta en minimi hagstorlek (300m2 finns det faktiskt evidens på) och en minimi tid i hagen.
Tyvärr finns det dom(ar?) som går emot detta (inte den tyska forskningen, men domar som säger att du får ha dina hästar i en mindre hage. Var en ridskola norrut som överklagade ett föreläggande).

Djurskyddslagen säger "rätt till naturligt beteende" men när domstolen tycker fyra hästar på typ 20x20 är ok finns det inte mycket man kan göra 🤷🏻‍♀️

Och hagstorlek.

Tyvärr finns det dom(ar?) som går emot detta (inte den tyska forskningen, men domar som säger att du får ha dina hästar i en mindre hage. Var en ridskola norrut som överklagade ett föreläggande).

Djurskyddslagen säger "rätt till naturligt beteende" men när domstolen tycker fyra hästar på typ 20x20 är ok finns det inte mycket man kan göra 🤷🏻‍♀️
Fast det är ju just för att det inte finns något lagstadgat mått. Ändras lagen till att innefatta ett minsta mått kommer domstolarna döma annorlunda.

Problemet nu är att det bara angetts naturligt beteende, röra sig i alla gångarter mm. Dvs väldigt vida, svepande begrepp. Och ang röra sig i alla gångarter tex, så där finns ju ett inbyggt krav att hästen ska kunna galoppera i hagen. Men inte hur långt/hur många språng..

Sen har ju det funnits en storlek angiven i interna instruktioner/checklistor, där 10x15 m för en storhäst ansetts uppfylla kravet på att kunna galoppera. För då kan de ta några språng. Så tyvärr har det ju inte varit någon större yta som myndigheten själv haft i åtanke heller.

Och där är nog markbrist en stor anledning med. Man vet att kräver man säg 10 x 30 m vilket skulle dels uppfylla vad forskning visat är minsta acceptabla yta och dels göra att hästar kan galoppera fler än några språng - så skulle det innebära att stadsnära verksamheter eller verksamheter med markbrist och utan möjlighet att köpa mer mark skulle få lägga ner. Och det tror jag sitter långt inne. Särskilt som de backade på smådjursförslaget. Som skulle varit helt förödande för en stor del av djurhållarna både private och t ex zoobutiker, men helt fantastiskt för djuren. Men där de trots att de tog i från tårna inte omfattade industrin, där pengarna är...

Men man kan drömma, och jag hoppas det kommer ett krav på minsta storlek. Och att det inte bara är i kvadratmeter utan även att kortaste sida ska vara minst xx m. Små hagar bör vara långsmala helt enkelt, så de kan galoppera och trava mer än två - tre språng utan att hela tiden stanna eller svänga.

Vill förresten bara förtydliga att det inte dom som sagt nåt om att stämma, utan bara jag som spekulerade... (Främst då jag sett folk som kommentera typ att dom tycker artikeln är 'så dåligt skrivet så det borde räknas som förtal' osv.) Men kravbrevet är faktiskt dom som tagit upp i deras uttalande däremot

Ja lite skumt att kravbrevet/annat bevis inte kommit fram... Kanske av juridiska anledningar eller sekretess?
Ingen seriös arbetsgivare / företag skulle gå ut med saker som ligger till grund för en arbetsrättslig konflikt bara för att pöbeln anser det.

Fast det är ju just för att det inte finns något lagstadgat mått. Ändras lagen till att innefatta ett minsta mått kommer domstolarna döma annorlunda.

Problemet nu är att det bara angetts naturligt beteende, röra sig i alla gångarter mm. Dvs väldigt vida, svepande begrepp. Och ang röra sig i alla gångarter tex, så där finns ju ett inbyggt krav att hästen ska kunna galoppera i hagen. Men inte hur långt/hur många språng..

Sen har ju det funnits en storlek angiven i interna instruktioner/checklistor, där 10x15 m för en storhäst ansetts uppfylla kravet på att kunna galoppera. För då kan de ta några språng. Så tyvärr har det ju inte varit någon större yta som myndigheten själv haft i åtanke heller.

Och där är nog markbrist en stor anledning med. Man vet att kräver man säg 10 x 30 m vilket skulle dels uppfylla vad forskning visat är minsta acceptabla yta och dels göra att hästar kan galoppera fler än några språng - så skulle det innebära att stadsnära verksamheter eller verksamheter med markbrist och utan möjlighet att köpa mer mark skulle få lägga ner. Och det tror jag sitter långt inne. Särskilt som de backade på smådjursförslaget. Som skulle varit helt förödande för en stor del av djurhållarna både private och t ex zoobutiker, men helt fantastiskt för djuren. Men där de trots att de tog i från tårna inte omfattade industrin, där pengarna är...

Men man kan drömma, och jag hoppas det kommer ett krav på minsta storlek. Och att det inte bara är i kvadratmeter utan även att kortaste sida ska vara minst xx m. Små hagar bör vara långsmala helt enkelt, så de kan galoppera och trava mer än två - tre språng utan att hela tiden stanna eller svänga.
Ja? Det sa jag väl aldrig emot?
Bara att 10x30 som sagts innan inte hållit i domstol. Det finns inget mått idag.

Det lät som att du tyckte att domstolarna gjorde att det inte skulle fungera att sätta ett mått. Men menade du inte så så missförstod jag
Jaha nej jag menade tvärt om 😅 att vi måste få till ett fast mått för det som varit "sanningen" idag, minst 10x30 (från ett yttrande från Jordbruksverket och baserat på tysk forskning dvs inget som faktiskt står i lagtext) inte fungerat eftersom det inte hållit i domstol.

Domstolar är ju inga hästexperter och klart man kan jaga runt hästar på en mindre yta är så (men längesedan jag läste domen så minns inte argumenten faktiskt).

Den där nya chefen var där i 4-5 månader som jag förstår det. Föregående chef var kvar installad med sin häst i stallet. Nya chefen slutar i oktober 2024 och artikeln på Aftonbladet kommer ut i april året efter, 2025. Gamla chefen tar över i oktober 2024.

Tror verkligen klubben, chefen, som uttalar sig att folk går och gräms så länge så det skulle vara en vendetta? Möjligen fick kickade nya ledningen igång en diskussion bland personalen som resulterade i artikeln.

Uppenbarligen har de kolik-problem strukturellt och ganska gemensamt har flertalet i tråden etablerat att det möjligen, förmodligen beror på tiden i fri rörelse utomhus. Vatten är väldigt viktigt också för att motverka kolik. Vatten är väl de viktigaste?

Det finns hagar som inte används året om så att göra om de hagarna är absolut görbart men kräver lite engagemang och pengar. Det tar lite tid att bygga om hagar helt enkelt. Någon måste bestämma som då inte är gamla chefen.

Är det svårare än så?
Kan handla om enkla rutiner med, jag har inte insyn alls i det och har därför inte skrivit något om det. Men jag vet en ridskola i närheten som har lite samma problem. De ger kraftfoder före grovfodret. Det skulle också kunna vara en möjlig orsak. Igen, vet inte alls hur det ser ut på ridskolan tråden handlar om.

Och hagstorlek.

Överlag så tycker jag att vi har en jättebra djurskyddslag. Problemet är föreskrifterna som sedan rent tekniskt innehåller en massa undantag där djurskyddslagen inte gäller. Ta bara en sådan sak som ensamboxar, vilket uteslutande är det vanligaste sätt att hålla häst idag. Skulle man bara följa det djurskyddslagen skriver så skulle inte det vara lagligt alls. Samma med hagarna. Djurskyddslagen är jättefin - men i verkligheten så följer man inte det som är skrivet där.

Överlag så tycker jag att vi har en jättebra djurskyddslag. Problemet är föreskrifterna som sedan rent tekniskt innehåller en massa undantag där djurskyddslagen inte gäller. Ta bara en sådan sak som ensamboxar, vilket uteslutande är det vanligaste sätt att hålla häst idag. Skulle man bara följa det djurskyddslagen skriver så skulle inte det vara lagligt alls. Samma med hagarna. Djurskyddslagen är jättefin - men i verkligheten så följer man inte det som är skrivet där.
Ja jag håller med! :)

Jag håller med där, om denna ridskola nu inte har någonting att dölja och allting är fantastiskt och perfekt så vad är problemet? Rykten och skitsnack försvinner snabbt om det inte finns någon grund till dom.

Min känsla är att dom känner sig väldigt skyldiga och därför överreagerar något enormt.

Jag håller med där, om denna ridskola nu inte har någonting att dölja och allting är fantastiskt och perfekt så vad är problemet? Rykten och skitsnack försvinner snabbt om det inte finns någon grund till dom.

Min känsla är att dom känner sig väldigt skyldiga och därför överreagerar något enormt.
+ @Fiorano

Fast nja.
Jag tycker inte ridskolan eller klubben överreagerar om man läser vad de lägger ut offentligt.

Ingenstans står det att de överväger att stämma nån reporter eller liknande utan det var ju nån i den här tråden som fick för sig.

Idag med sociala medier så försvinner inte saker på samma sätt som förut och mtp så många personers "känsla" av hur det minsann ligger till utan att ens ha basfakta bara i den här tråden så förstår jag att man tycker det är väldigt tufft.

+ @Fiorano

Fast nja.
Jag tycker inte ridskolan eller klubben överreagerar om man läser vad de lägger ut offentligt.

Ingenstans står det att de överväger att stämma nån reporter eller liknande utan det var ju nån i den här tråden som fick för sig.

Idag med sociala medier så försvinner inte saker på samma sätt som förut och mtp så många personers "känsla" av hur det minsann ligger till utan att ens ha basfakta bara i den här tråden så förstår jag att man tycker det är väldigt tufft.
Basfakta hade väl varit en polisanmälan och låtit AB ta del av utpressningsbrevet. Vi ska köpa deras version rakt av, utan basfakta? O_o

+ @Fiorano

Fast nja.

Verkligen! Och att så många utgår ifrån att hon fick gå p g a att hon försökte förbättra hästvälfärden p g a hennes "titel".

Basfakta hade väl varit en polisanmälan och låtit AB ta del av utpressningsbrevet. Vi ska köpa deras version rakt av, utan basfakta? O_o
Men vadå "vi ska köpa"?

På vilket sätt menar du att företaget har någon slags skyldighet att informera allmänheten om en intern arbetsrättslig konflikt?

Ja, de kunde naturligtvis låtit bli att nämna det öht men jag kan förstå att de vill bemöta anklagelser med någon form av förklaring.

+ @Fiorano

Fast nja.

Fast vi får ju ingen basfakta från ridskolan. De hävdar hämndaktion och vendetta utan att förklara vad som egentligen är hämnd, varför det är hämnd och hur det är hämnd.

Baserat på vad som kommit fram här i tråden med tidslinje och vilket kunskapskapital de olika sidorna har så känner jag mig väldigt tvivlande på att det är himla bra med det gamla styret. Sen är ju artikeln usel hur den är skriven med "skära upp magar" och allt, men nog tusan ligger det en hund begraven kring hästhållningen. Det ser vi ju svart på vitt med svaret om hagtid och prioriteringen av mark.

Så min slutsats är åtminstone att ridskolan HAR problem i sin hästhållning.

Och hagstorlek.

Precis, enligt nuvarande föreskrifter går det inte att göra något åt saken.

Men det är nog dags för en uppdatering, det behövs minimistorlek. Även storlek på ligghall borde ökas.

Ridskolan har ju problem med kolik, det har de själva erkänt, 11 fall. Kolik är vidrigt att ens vara nära eller höra talas om. Buköppningar är verkligen extrem kolik och 3 st buköppningar har ridskolan medgett.

Ridskolan har gott om pengar. Det enskilt viktigaste för att undvika kolik är att hästarna har tillgång till vatten. Det räcker inte med vattenkoppor till alla hästar för många hästar gillar inte vattenkoppor. Mitt förslag till ridskolan, hästägarna är att anställa en person på timme, morgon och kväll, att vattna samtliga hästar med hink, dvs kontrollera med hink om de vill dricka.

Vissa hästar tycker om kallt vatten, vissa tycker om ljummet vatten men serva då detta till hästarna, betala någon för att fokusera på vattnet till hästarna för något är uppenbarligen fel med den mängden av kolik och buköppningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka