Fy f*n så VIDRIGT!!

Sv: Fy f*n så VIDRIGT!!

jag såg (hela) inslaget och trots att jag har hund så tyckte jag inte att det var speciellt äckligt. Jag hade antagligen inte ätit det om jag trott det var hund (vilket jag visserligen aldrig trodde för jag tyckte inte det såg ut som en flådd hund) men det är för att jag är uppväxt i ett land där vi inte äter hund.

Inslaget handlade dessutom mycket om just det. Varför är det så horribelt att äta en hund medans vi glatt glufsar i oss det söta lammet? tycker man det är vidrigt tycker inte jag man tänkt utanför sina egna ramar.

:bow:

(Jag har hund OCH uppskattar Filip & Fredrik.)

Jag reagerade som dig när jag såg detta program tidigare i veckan, jag blev gråtfärdig och skällde om att de gått för långt, jag bytte kanal och talade om för min man att man minsann inte gör på detta viset.

Idag när jag kommer hem från jobbet och kliver in genom dörren kommer min man skrattande och säger -de skulle bara skrapa tandsten. Jag ser ut som ett frågetecken :confused:, vad snackar han om, sedan ser jag vad som visas på TVn. :o:D

Senast ändrad:

Jag kom att tänka på en film av Michael Moore där en kvinna flår en kanin. Detta väckte starka reaktioner över hela USA. I samma film sköts en svart, psykiskt sjuk man till döds av polisen, och det var det ingen som protesterade emot.

Den lilla kaninen som fick sätta livet till hade sannolikt serverats till någon annan om den inte hade serverats till Filip och Fredrik - kanin i olika former är ju maträtter, om än lite ovanliga, liksom anka, eller de mer vanliga gris, kyckling, nöt...

Och jag vet inte om jag hade blivit så värst upprörd om det hade varit en hund heller; jag kan ju välja att se förbi det som gör att vi anser att hund och katt inte går att äta, medan jag gärna stoppar i mig både kyckling, nöt och älg.

I en del andra kulturer äter man ju faktiskt hund och det är ju fullt normalt där. Här i Sverige kokar vi skaldjur levande, varför är det mer OK än att flå och äta en död hund?

Och jag vet inte om jag hade blivit så värst upprörd om det hade varit en hund heller; jag kan ju välja att se förbi det som gör att vi anser att hund och katt inte går att äta, medan jag gärna stoppar i mig både kyckling, nöt och älg.

Jag kan garantera att den lilla kaninen smakar utsökt, äter det själv och har inget emot det så länge levnadsförhållande o slakt är bra.
För min del gäller det hund också även om jag personligen inte skulle äta det, men i köttbulle, märker man skillnad?

I en del andra kulturer äter man ju faktiskt hund och det är ju fullt normalt där. Här i Sverige kokar vi skaldjur levande, varför är det mer OK än att flå och äta en död hund?

Förresten, en tanke bara slog mig sådär, et där med att äta hund, tror du det kan vara en lösning på mitt andra dilemma?

Vilket djävla roligt skämt,då!!!
Jag skrattar halvt ihjäl mig.
Vegetarian---sedan 45 år
Skulle aldrig äta mina vänner djuren !

Vilket djävla roligt skämt,då!!!
Jag skrattar halvt ihjäl mig.
Vegetarian---sedan 45 år
Skulle aldrig äta mina vänner djuren !

Jag är också vegetarian - sedan snart 12 år tillbaka. Men att vara vegetarian innebär väl mest att man inte får äta döda djur. Skämta om döda djur får man göra ändå, så vitt jag vet. ;)

Tror säkert att kanin är gott, har bara inte fått tillfälle att smaka än.

Jag tror att man, normalt, gör skillnad på sällskapsdjur och matdjur, även inom samma art.

En tanke är att hund är ju mer eller mindre som en familjemedlem för många och nästan som barn för andra.

hahha så kul och se allas reaktion på detta.. Alla verkligen alla trodde det var på riktigt!

Så även min hund, men det är ju det jag väljer att se förbi.

Och jag tror absolut att man i kulturer där man äter hund kan ha hunden som sällskapsdjur också, men förmodligen skiljer man på de hundar som är "familj" och de som är "mat".

Det enda undantag jag egentligen kan komma på där man inte skiljer på "mat" och "familj" är häst - de kan ju mycket väl gå till slakt och sedan användas som livsmedel, förutsatt att hästen är frisk och inte har fått div. läkemedel.

Liknande trådar

Övr. Hund Blir så arg på dessa id*** som slänger glas i naturen. Var på kurs med min hund i kväll, (öva på att möta hundar...) Vi var ute och...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Mirre
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 215
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka