Sv: NU är det FAN NOG! *mkt arg-behöver råd*
escodobe skrev:
Men inser du inte att din hund INTE FÖRSTÅR att den gör fel i det här läget? En korrigering så långt efteråt kopplar inte hunden till just stjälandet.
Antingen förebygger man (vilket jag skulel föredra i den här sitautionen)
Eller så ger man OMEDELBAR bestraffning - du gillrar helt enkelt en lagom läskig fälla som skrämmer hunden, just när han gör det förbjudna.
jag har knappast korrigerat hans felaktiga beteende-för att (som jag skrev mkt tidigare i denna tråd) jag INTE kunnat ta han på bar gärning...
Har redan tänkt ut en "fälla" som jag ev. ska pröva mig av,att jag helt enkelt tar marvsinen ut ur buren,sätter de i ngn annan "tillfällig" bur,gör så att deras ordinare bur får ett sånt "el stängsel effekt" helt enkelt...kommer givetvis ha en mkt låg frekvens El ,så att det enbart blir en lätt stöt men så pass mkt att den "skrämmet" iväg han när han väl "nosar" försöker bryta sig in i den..
en mkt effektiv fälla tycker jag,gissa OM han blir snopen när han får den lilla stöten,då lär han inte ens våga titta åt buren ngt mer haha..
nej men ska jag vara helt ärlig så har jag faktiskt tänkt på en sak,om att VARFÖR han kanske gör som han gör-bortsett från att han älskar dessa morötter...
tror nog att det kan vara en typ av "dominans" handling,att han är avis å dessa smådjur å kanske försöker bevisa ngt för de..för att-ha har Inte bettet sig så mot min råtta,och det tror jag är pga av att råttan har naffsat han på nosen ,och hunden helt enkelt fått respekt för den,men bebisarna har inte gjrot ngt liknande mot han så han kanske försöker "visa" att han är högre i rang än de är..
vet inte OM det är så,en teori som jag har bara...
ja ja,hur som helst så ska jag se ifall jag gillrar denna "el fälla" el ej...
.