Fuxar efter offshore dream

johnpatrik

Trådstartare
Har ett 1-årigt fux-sto efter offshore som är ganske "grov" i typen. Har sett bilder på flera avkommor efter honom som varit av liknande modell...är det bara jag som inbillar mig, eller lämnar han ovanligt mkt fuxar?

Sv: Fuxar efter offshore dream

Vilket fick mig att tänka på en travamatör som verkligen avskydde fuxar.
Så bokade han Bravo Sund,utan att veta att han var fux. Självklart fick han en fux :D.

Nedärvningen av fuxfärg följer tämligen enkla genetiska regler.
För att det ska kunna bli en fux måste båda föräldrarna ha minst ett fuxanlag.
Om en häst (Hingsten säger vi) har två fuxanlag är den en fux. Den kommer då med 100% säkerhet att nedärva ett fuxanlag. Har den ett anlag, plus anlag för brunt eller svart, är den brun eller svart, men har 50% chans att nedärva sitt fuxanlag. Avkomman kommer alltså att i 50% av fallen att ha ett fuxanlag från pappan.
Samma gäller för mamman. Om hon är fux, har hon 2 fuxanlag, och nedärver med 100% säkerhet ett fuxanlag. En fux+ en fux blir därför alltid en fux="fuxregeln".
Om stoet är brunt eller svart, men lixom den hypotetiske hingsten ovan har ett fuxanlag, finns det 50% chans att även hon nedärver ett fuxanlag tll avkomman. Avkomman måste få fuxanlag från båda föräldrarna för att det ska kunna bli fux.
Har hästen bara ett anlag, syns det inte, men kan såklart nedärvas ändå. Därför kan fuxanlag ligga dolt i många generationer.
Offshore Dream har bevisligen ett anlag för fuxfärg, och ett för brunt. I 50% av fallen, varken mer eller mindre nedärver ha sitt fuxanlag.
Om avkomman då samtidigt har fått ett fuxanlag från mamman, har den två fuxanlag, och är alltså fux.

Långt inlägg, men jag ville försöka vara tydlig. Hoppas att det inte blev rörigt i stället!:D

Vi har haft en 1-årig hingst e. Offshore Dream på jobbet under vintern, han åkte på inkörning förra veckan. Fux ja men inte särskilt grov i typen, snarare långbent och gänglig.
Fick förra veckan en hingst till efter honom, med samma mamma (som är brun), men icke fux! :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för förklaringen. :laugh:
Jag har aldrig brytt om mig om färger, men nu börjar folk undra, eftersom hingsten vi har här, Couch Doctor, nu i sin första kull fått minst 2 fuxar.
Nu vet jag alltså hur det funkar.

instämmer! Tack och Bock!, kollade lite bakåt på modersidan(hillary as) och fanns en hel del fuxar där så var väl inte så konstigt kanske..;) Hon är annars jättefin, men som sagt lite "tung" i modellen, såg som sagt några till efter honom som var av samma typ men kanske var slumpen att jag råkade se just dem bara. :)
För dagen tycker jag det är trist att inte Kool du caux går att använda i Sverige..:( Våran hingst efter honom är supersnygg, och har sett ett par till på bild som också är riktiga glänsare. Men kan ju iofs vara så att det lilla urvalet inte representerar massan också....men han är ju väldigt billig så hade varit beredd att chansa alla dagar i veckan där.

Det kan stämma som du säger, att han lämnar rejäla hästar. Vi har två efter honom, en hingståring, och ett tre veckor gammalt stoföl. Hingsten har en väldigt nätt mamma. Han är ädel, men ändå biffig. Stoet har en rejälare mamma och hon ser mer ut som ett hingstföl än som ett sto.
OD själv är ju väldigt elegant.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 006
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix