Fuskskinn är det någon skillnad?

fejko

Trådstartare
Tänkte köpa en läderkjol men upptäcker att allt är gjort av lammskinn :cry: och då blir jag mindre sugen. Sedan finns det ju fuskskinn som ser i princip likadant ut. Hur är det med känslan? Är fuskskinn kallt jämfört med riktigt skinn?

Tänkte köpa en läderkjol men upptäcker att allt är gjort av lammskinn :cry: och då blir jag mindre sugen. Sedan finns det ju fuskskinn som ser i princip likadant ut. Hur är det med känslan? Är fuskskinn kallt jämfört med riktigt skinn?
Fuskskinn är nog svettigare.

Fuskskinn är nog svettigare.
Det beror på vad insidan är gjort av. Jag har köpt smidigt/tunt fuskskinn som varit väldigt behagligt, det är någon slags mjukt på insidan som jag inte vet vad det är. Jag har också köpt tjockare med glansig insida som var som en portabel bastu att vistas i..

Nu har jag aldrig någonsin köpt äkta skinn eller päls och kommer aldrig någonsin göra det heller. Men jag har provat, och känslan är det ingen skillnad på tycker jag. Jag tänker att jag hellre fryser i fuskskinn/päls än att använda äkta. Men nej, enligt mig är det ingen skillnad = ännu en anledning till att utrota pälsindustrin!

Nu har jag aldrig någonsin köpt äkta skinn eller päls och kommer aldrig någonsin göra det heller. Men jag har provat, och känslan är det ingen skillnad på tycker jag. Jag tänker att jag hellre fryser i fuskskinn/päls än att använda äkta. Men nej, enligt mig är det ingen skillnad = ännu en anledning till att utrota pälsindustrin!
Fast lammskinn är en produkt som blir över vid slakt för kött, jag tror inte att det är en industri. Men välj svenskt!

Det är stor skillnad skulle jag säga. Äkta läderplagg av bra kvalitet håller en halv evighet om man tar hand om dom medan fuskskinn ofta går sönder rätt fort. Så vad man ska köpa beror nog helt på hur länge man har tänkt att plagget ska användas och hålla. För mig i alla fall går det också mängder av sköljmedel om man ska tvätta fuskskinn/päls annars får i alla fall jag stötar av precis allt man tar i men det går att tvätta hemma, medan skinn är det skinnprodukter eller kemtvätt om man ska göra rent.
Har djuren ändå gått till mat så ser jag bara positiva saker med att resten av djuret också används samtidigt som jag försöker "plastbanta" som miljöåtgärd.

Det är klar skillnad i både utseende och känsla tycker jag.
Jag använder inte (äkta) päls.
Men jag använder läderprodukter av det ytliga skälet att jag tycker konstläder ser tråkigt ut oftast och känns annorlunda.
Fuskpälsar idag kan ju vara mer naturtrogna än för 20 år sen tex. Men hittills tror jag inte jag missat live om det är äkta eller ej.

Tycker också läder både värmer mer och inte ger fullt lika svettig feeling om det är varmt som syntetläder.

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 916
Senast: corzette
·
Fritid Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som...
Svar
18
· Visningar
553
Senast: Enya
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka