Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.
När vi köpte vår Thule så trodde vi också att vi skulle kunna typa om det till den vikt som passade vår bil, men icke.
Tydligen är det nåt sånthär: Thule skriver bara ut intyg på fasta vikter (om man inte byter axlar på släpet!). Exempelvis kan Horselinern typas på 1300, 1500 eller 1990, men inga vikter däremellan, sas.
Safiren är väl så att det är just 1500kg modellen som heter Safir. Den lilla 1300kg kärran heter väl Rubin.
Ja, jag vet inte. Det var iaf grymt stora diskussioner innan vi till slut fick vårt omtypat från 1500 till 1300. Men det kanske är enklare nu.
Till TS:
Trist attityd hos polisen, så ska det såklart INTE vara.
Tillräckligt jobbigt för dig och hästen ändå.
Angående diskussionen om vad hästfolk har för inställning till att köra olagligt så kan jag säga att jag upplever det väldigt vanligt att man bagatelliserar detta med övervikt.
Jag skulle vilja säga att flertalet i min omgivning tycker att det inte alls är nåt att bry sig om, med förklaringen att det är helt osannolikt att bli stoppad och vägd. Det har till och med gått så långt att jag vid ett flertal gånger det senaste året har blivit ordentligt ifrågasatt då jag vägrat ställa upp och ta med mig en extra ponny när man åker, en övervikt på 100-150kg för mig.
Det känns inte roligt.
Men jag ger mig inte ut olagligt, behåller hellre lappen och sparar pengarna till BE-kortet istället!