Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Apropå poliser, blev jag stoppad för att blåsa. Polisen blänger på mig och säger: - Nu har du tur, batterierna är slut..
:eek:
Snacka om att ta för givet att alla är rattonyktra:eek:

KL

Vad kostar det eg att ta E-behörighet? Kör lagligt men bilen får dra betydligt mycket mer på BE än på E...

KL

Vad kostar det eg att ta E-behörighet? Kör lagligt men bilen får dra betydligt mycket mer på BE än på E...

Har du kört en del med släp och är någorlunda fena på teorin så bör inte BE kosta mer än max 5000:-

Förmodligen kan du klara dig ännu billigare men har du inte tillgång till rätt fordonskombination (som är rätt lastad) så kan det vara en fördel att ha tagit en lektion (lastsäkring bl.a) och köra upp genom dom.

Så det är inga större summor det rör sig om. Dessutom får man faktiskt lära sig en hel del matnyttigt. Att sedan en del väljer att "glömma" det de lärt sig är en annan sak.

*kl*

Jag har kört olagligt omedvetet, och sen nån enstaka gång medvetet. :o Har B-kortslastbil som jag upptäckte visst bara fick lasta 800kg. *ooops*

Vad är det för mening med att ha lastbil om man ändå inte får lasta två hästar? Okej att det är lättare att köra en liten lastbil än bil + släp, men ändå.
Jag funderar på om det blir någon skillnad om man skulle regga om den för C-kort och ta det kortet själv. Nån som vet?

TS: Riktigt tråkigt attityd hos polisen! :mad:

Jag undrar hur många som har kopetens bevis? Det är nog många som glömmer det!? Det kan bli dyrt har jag hört!
Om någon har en verksamhet får man inte låna det släpet och köra en häst.Då menar polisen att man kör till företagarn även om det inte är deras häst. Så trött man kan bli.................

Har en likadan bil som du, kör du boggie med vanligt b-körkort?

Kompetensbevis och BE-kort.

Men det där med kompetensbeviset... Tja i Sverige vet jag inte de har bestämt vem det är som ska kontrollera det egentligen.

Och det kompetensbeviset är fånig rent utbildningsmässigt, SÅ mkt nytt lärde iaf inte jag mig.

Hmm varför kör man bättre med Jeepen än i Volvon? Den erfarne lär ratta volvon lika bra och den oerfarna Jeepen lika dåligt. Och med lite ansvar i huvudet så kör man lagliga rätt dimensionerade ekipage.

Sen.

Erfarenhet som i vad? En del kör som krattor fast de har 100.000mil i körkortet :crazy:

C-kort går på ca 20.000:-. Sen måste man numera ha hastighets regulator på lastbilen om den är reggad som tung. Skatt och försäkring blir ungefär detsamma.

C-kort går på ca 20.000:-. Sen måste man numera ha hastighets regulator på lastbilen om den är reggad som tung. Skatt och försäkring blir ungefär detsamma.

:eek: Jösses! :crazy: Det var inte lite pengar det inte...

Jag fick pris på c a 50 000 kr för C, men det för att jag inte har möjlighet att övningsköra något privat.

Funderar på att ta det, får det betalt av företaget.

Nej som ni ser här så fuskar inte alla och det är absolut inte polisen sak att lägga fram såna kommentarer. Ännu värre att han tycker sig veta bättre vad hästen klarar eller inte klarar än veterinärerna gör.

Jag hade nog svarat polisen "det var svårt att flytta stallet till djursjukhuset så jag flyttar hästen till stallet".:D

Jag kör förresten lagligt med en bil med 1400 kg tjänstevikt och ett släp som har en totalvikt på 1250 kg där jag får lasta 630 kg.

När vi köpte vår Thule så trodde vi också att vi skulle kunna typa om det till den vikt som passade vår bil, men icke.
Tydligen är det nåt sånthär: Thule skriver bara ut intyg på fasta vikter (om man inte byter axlar på släpet!). Exempelvis kan Horselinern typas på 1300, 1500 eller 1990, men inga vikter däremellan, sas.
Safiren är väl så att det är just 1500kg modellen som heter Safir. Den lilla 1300kg kärran heter väl Rubin.
Ja, jag vet inte. Det var iaf grymt stora diskussioner innan vi till slut fick vårt omtypat från 1500 till 1300. Men det kanske är enklare nu.

Till TS:
Trist attityd hos polisen, så ska det såklart INTE vara.
Tillräckligt jobbigt för dig och hästen ändå.

Angående diskussionen om vad hästfolk har för inställning till att köra olagligt så kan jag säga att jag upplever det väldigt vanligt att man bagatelliserar detta med övervikt.
Jag skulle vilja säga att flertalet i min omgivning tycker att det inte alls är nåt att bry sig om, med förklaringen att det är helt osannolikt att bli stoppad och vägd. Det har till och med gått så långt att jag vid ett flertal gånger det senaste året har blivit ordentligt ifrågasatt då jag vägrat ställa upp och ta med mig en extra ponny när man åker, en övervikt på 100-150kg för mig.
Det känns inte roligt.
Men jag ger mig inte ut olagligt, behåller hellre lappen och sparar pengarna till BE-kortet istället! :D

De verkar ju vara totalt okunniga om vad EN häst väger. Och hade han tittat och sett att där stod bara EN, och ändå måste gnälla, så måste det ju vara så att han inte vet vad en pålle väger ungefär.

Jag fuskar inte, och har aldrig gjort det, då min transport bara tar just en häst. Undrar vad de skulle göra om de stoppat mej, då hade de heller inte förmodligen sett att det var ett enhästars släp.

Kan det inte varit hur mkt bilen får dra på förarens körkort han menade då? Det kan jag tänka mig måånga hästfolk fuska med! Är ganska få bilar som får dra transport + häst utan att föraren har E-kort tyvärr. :/ Dock inte många som tänker på det!

De verkar ju vara totalt okunniga om vad EN häst väger. Och hade han tittat och sett att där stod bara EN, och ändå måste gnälla, så måste det ju vara så att han inte vet vad en pålle väger ungefär.

Det där gäller faktiskt måååånga hästägare oxå :angel:

Deras små hästar har fjädervikt, fast de är stooora hästar.

Men jag har för mig att det skule bli "snällare" regler om vi följde Eu:s. Bl a skulle gränsen 3,5 ton höjas så att man slapp den spärren på sitt ekipage och färre behövde då ta BE-kort?

Någon som vet?

Men stämmer verkligen att alla poliser tror att hästägare fuskar. Jag har kört hästtransport i 27 år, flera ggr i veckan och bott i både Stockholm och nu i en ganska stor stad. Jag har ALDRIG blivit stoppad med transport bakom. Så särskilt vanligt kan det ju inte vara, eller har jag haft "bonnatur"? :angel:

Har man ansvarskänsla i trafiken kör man tillåtna ekipage.

Jo:D Men tänk lite bredare..

Det finns på riktigt, de utan BE som kör sitt tyngre ekipage mkt säkrare än endel med BE och svag bil..

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 962
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 597
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 677
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 805
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Annonsera mera hundar 2