Sv: Tipsa! Vilken transporttyp passar mig?
Dreamer skrev:
vindkänsligt, vippigt. En bekant lånade ut sitt enaxlade släp till en person som vurpade med hela släpet vid en lite för hög hastighet och stark vind, då hon i brådskan hade kört om en lastbil...
För min egen del tycker jag det känns läskigt att känna hur släpet kränger hit och dit när det blåser. För att inte tala om vad som kan hända om man får punktering på ett däck.
Fast det där är ju väldigt individuellt! Kompisens Iforboogie svajar och tar vidn MYCKET lättare än både mitt förra släp, enkelaxklat Trane anno 1973, och nya släpet, enkelaxklad Värmlandsvagn anno 2003.
Nu är dock kompisens Ifor extrabred och extrahög, och det är antagligen en stor del av svaret varför det svajar mer. Men det tar läskigt mycket vidn jmf med mitt. Sen ska det ju mer till för att en boogie ska vippa, oavsett. Men jag tycker det är läskigt nog när det svajar och ormar bakom bilen (vilket mina enkelaxklade ALDRIG harr gjort, ens vid mycket hårda kastvindar från sidan).
Däremot är det en större trygghet med 4 däck. Det finns dock ännu en axel som kan behöva bytas/repareras etc.
Ska man tänka säkerhet så ska man tänka på en rad andra parametrar med. Ifor har absolut mest störtbågar på marknaden, medan t ex VV har läskigt få i jämförelse. Kylinge däremot ligger rätt bra till.
En annan säkerhetsfråga är ju bomutlösning, finns det panikutlösning på både fram och bakbom soms tandard? Går det annars att köpa till? Mitt VV från 2003 i orginalutförande har det inte, du måste lossa en bult för att lossa frambommen (eller du måste lossa två bultar, en på var sida, inte jordens lättaste procedur med ett släp som ligger på sidan te x).
JAG resonerade som så när jag köpte släp att 'allt är säkrare än mitt gamla', jag behöver dessutom låg totalvikt (dvs fronturlast etc går bort) och framförallt - jag behöver INTE en massa 'lull' såsom sadelkammare osv. Utan jag behöver ett basic standardsläp.
Tillslut utkristalliserade sig lite alternativ:
GAMMALT svenskt släp (Trane, Ume, Boj etc). Gamla släp har låg tjänstevikt. Men jag bytte ju FRÅN just ett gammalt Trane så nej.
Enhästars boogie. Där stod Henra Amazone ut, och jag hade LÄTT köpt det om jag haft råd. Men Nästan 60 000 kr var alldeles för dyrt. Frågetecken för andrahandsvärdet med. Annars fanns det enhästars boogie från t ex Cheval. Men där är andrahansvärdet helt okänt, och dessutom vill jag se hur Chevalsläpen ser ut efter 10 år på saltade, svenska vintervägar. Och så länge har de inte funnits i Sverige så kändes som ett alltför osäkert köp.
Eller Värmlandsvagnen då. Så basic det kan bli, men dock med ett välkänt LÅGT andrahandsvärde (dvs billigt att köpa ett ganska nytt begagnat, och jag vet hur mycket jag kan sälja det för om X år), det går att kolal på gamla släp och se hur de klarat väder och vind, det är ett välkänt märke som nästan alla verkstäder både kan laga och få grejer till osv. Ingen större risk hela generalagenturen kursar om ett år.
I utopia hade jag köpt ett Henra Amazone (provkörde ett sånt i fem dagar och är fortfarande dreggelkär), i realiteten köpte jag ett jättefint VV från 2003.