Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Precis!!

Jag kan alltså köra mitt 1990kg släp (Har BE sen några år)med min mors lilla golf.. Men jag får knappt lasta nåt i den då. Och jag kan köra den med våran Pajero Sport och lasta 1170kg.

Det hänger på vad draget /och/eller bilen får dra.

Säljaren berättade att väldigt många gör så, och fullt medvetet kör överlastat med häst i transporten, eftersom de eventuella böterna för överlasten är mycket billigare än att lagföras för att ha kört med en fordonskombination som uppenbart är olaglig för körkortsbehörigheten.
...
(Formellt avgörs ju förarens lagliga behörighet att köra en fordonskombination av den aktuella kk-behörigheten samt fordonens registrerade viktuppgifter. Överlast är en annan historia, med oftast mildare konsekvenser.)

Fast det är ju en sanning med modifikation. Över en viss procent överlast så ryker körkortet ändå. Jag vill låta det vara osagt hur mycket, jag har hört både 5 % och 10 % (med många år emellan), från polis och bilskolelärare. Men helt klart är att det inte går att köra med hur mycket och avsiktlig överlast som helst, utan att riskera sitt körkort.

Om bevisat sund hästmänniska tror att deras tävlingshäst på c a 1,70 m i mankhöjd försöker hävda att denne på fullt allvar tror att kusen väger 370 kg - då tror jag det blir svårt i rätten faktiskt...

Absolut ett alternativ. Men... inte jätteintressant för dom där 10-15 korta resorna om året. Kan man lösa det på annat sätt är det att föredra. Lat å bekväm som man är... :angel:
Haha, jo jag förstår... men man får kanske se det i ett större och längre perspektiv, mycket som har med släp och fordonskombinationer blir enklare och mer flexibelt - husvagnar, biltransporter, flyttsläp... :idea:

Vet att de nya Volvo-bilarna har blivit lite klena (lätta), så de får inte alls dra så mkt längre..men min gamla 850 får ju dra en sisådär 1460. Börjar undrar vad man skall ha för bil när denna inte vill mer.

Att hästfolk fuskar är inget nytt...ser ofta släp som ser hemska ut:crazy: Och att de fuskar med vikten är idiotiskt...hur kan man våga mixtra med sådant när det handlar om sin häst??

Hos oss är det bara pappa som kan köra vårt släp, eftersom han är den ende med E-kort. Vi har ett nytt Boj Classic släp och en Jeep Grand Cherokee...Jag vet inte hur mkt den får dra, men jag vet att jag inte får köra med mitt B-kort och skulle aldrig göra det, vi drar heller inte med för tungt...dock vetjag att den bilen får dra rätt tungt, och pappa är noga med det så det är ingen fara.

Ska man köra släp ska man se till att ha en bra bil också...alldeles för mkt står på spel anser jag.

En Honda CRV :idea:, då får du dra 1500 kg på behörighet B.

Fast det är ju en sanning med modifikation. Över en viss procent överlast så ryker körkortet ändå. Jag vill låta det vara osagt hur mycket, jag har hört både 5 % och 10 % (med många år emellan), från polis och bilskolelärare. Men helt klart är att det inte går att köra med hur mycket och avsiktlig överlast som helst, utan att riskera sitt körkort.
Nej det är sant, men då får man överlasta rätt rejält. :) Praxis hos Länsstyrelsen är att <50% överlast inte renderar något kk-ingripande, 50-100% överlast ger en varning, och >100% överlast ger återkallande. (Fast som alla körkortsingripanden finns stor marginal för omständigheter att vägas in.)
När det gäller bötesbelopp finns siffror i Körkortslagen, det handlar om i storleksordningen från några hundralappar till en tusenlapp per hundra kilo.

Jag kör lagligt och är petnoga med vad jag lastar för vikter i min hästtransport. Även på vanliga släpkärran. Men de andra med hästar runt om tycker att jag är onödigt nogran.

Mina hästvänner anserat jag är helt tokig. Det klart att det skall lastas 2hästar det finns plats för. En kör två stora halvblod i en 1500kg transport. Men har roat mig att kolla lite på tävlingar och det är få ekipage =bil och transport som är lagliga kombinationer. Väldigt ofta lastas för tungt.

Överlass är redigt dyrt. Inte värt dom pengarna.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Jag kör oxå lagligt & är nogrann med det. Min bil får dra 1400 kg (faktiskt en V40), mitt Boj släp är nedvägt till just 1400 kg och då får jag lasta 560 kg. Mina hästar väger 500 kg/st och jag kör en i taget (oftast väljer jag att bara åka med en:)). Faktiskt kör ingen i mitt stall "olagligt", vi är väldigt nogranna med det! Hade aldrig förlåtit mig om något hänt mina hästar eller mina medtrafikanter något på grund av att jag kör olagligt.
Skulle aldrig få för mig att låna ut mitt släp till någon som inte har koll heller.

Jag kör lagligt, har BE-kort. Jag tycker alla släp över 750 kg skulle kräva BE. Dessa stora husvagnar som rullar omkring är inte heller så roliga.

Var till seminstation med sto och föl idag och höll på att köra rakt in i en lastbil som svängde ut från en parkering. Det var 50, jag höll 50 men lastbilen chansade så jag fick stå på bromsen så hårt jag vågade. Det tar lite tid att stanna med tungt släp och varför kan inte folk begripa att man inte gärna vill tvärnita med häst i släpet:mad: Till råga på allt var det smalt så det var inte mycket att gå på.

Jag håller med och brukar dra det enkelt, EN stor häst på b-kort och enkelaxlat och på ett lätt boggie släp typ IFOR williams med typ en volvo.
Ingen ponny på det eller föl för den delen.
TVÅ B-ponnyer kanske, för två D väger oftast runt 800 kg så för att vara säker så lastar man EN häst. MItt STORA travsto vägde runt 600 kg så bara hon fick åka, många travmänniskor anser att deras väger nog bara 300 kg för de är så smäckra och små:laugh:
JAg har en som köpte Ume släp största modellen med sadelkammare, den fick hon köra 2 hästar och en volvo XC på B-kort ansåg hon.
Ja ja det är ett arbete i motvind.
Jag åkte med 2 släp till tävlingar med en häst i varje och alla stirrade på en.
Men varför riskera något:) Förstår inte det och kommer inte göra det heller.
Ska ta E-kort så att jag kan köra säkert.
har kört olagligt en gång när jag skulle flytta sto med föl, emn jag hade kunnat köra fölet själv men inte stoet, de var inte avvanda, men fölis tyckte morsan var ivägen:)

Jag kör oxå lagligt men innan jag hade be så körde jag olagligt någon gång. Kanske 10 gånger. Och de flesta jag känner har inte be kort och drar som om de hade de. Så här omkring där jag bor så tror jag väldigt många kör olagligt, jag vet flera som gör det iaf. Jag får pikar för att jag drar hästarna en och en och inte lassar bägge. Transporten klarar det men bilen får inte dra så mycket.

Men hur tänker du nu egentligen?

Jag kände folk som körde bil jättebra fast de inte hade körkort. (Har skaffat KK nu iofs...) Betyder det att det är OK för just den personen att göra det då? :confused:

Vem ska bedöma sånt om man inte har papper på sin kompetens att visa upp? Hur ska man bedöma vem som får göra vad?

Nej, jag menar inte att det är ok, men nåt måste göras/förändras :)

Nej, jag menar inte att det är ok, men nåt måste göras/förändras :)

Hur skulle man lösa det då?
Hur ska man bevisa att man kan lasta, säkra och köra tungt släp om man inte gör som idag, med ett teoriprov och ett körprov? :)

Den tiden och kostnaden kommer man ju aldrig undan, även om man kanske väljer att skippa körskolans lektioner.

Eller menar du att man ska få köra alla typer av släp och last på B-kort?

Mitt väger 540kg och jag får lasta 760kg i det. Umesläp..

Näe de de har blivit för tunga.
Har en v70 från -02 och den får jag dra 1340kg max. då är jag uppe i 3500kg.
Med B-kort.

Väger ditt släp verkligen bara 620 kg? Är släpet invägt på 1250 kg totalvikt så får det ju aldrig väga mer än så totalt inkl. last.

Japp mitt släp väger bara 620 kg, elelr ska jag skriva att dess tjänstevikt är 620 kg och det är ett enaxlat långt Branderup 28.
Släpet är byggt för en totalvikt på 1600 kg :eek: men nertypat av förra ägaren.
Känns skönt att släpet är byggt för mer vikt än jag någonsin kommar att lasta på det. Det är aldrig fel med rejäla marginaler.:)

Men när det vägdes ner gjordes en försvagning i konstruktionen. Oftast både däck och handske, för att på så sätt begränsa lastvikten. Annars blir det inte godkänt att väga ner.

Så att släpet är byggt för mer vikt är sant, men med modifieringen ska det inte klara mer än det är invägt för.

Fast det är väldigt länge sen det vägdes ner och om jag inte missminner mig är dessa regler att man ska ändra däck och handske lite yngre än vad mitt nedvägda släp är. Jag har fortfarande de stora däcken på och en axel som tål betydligt mer än vad jag kan lasta, kollat av kunnig bror;).

Men man försvagar inte konstruktionen på släpet för den delen som ska skydda min häst är fortfarande konstruerat för en högre vikt. Då menar jag hela "buren" som är själva släpet.

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 962
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 597
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 677
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 805
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gravid som "äldre"
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Leasa eller köpa bil