Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.
Men den reglen gäller väl bara om man har BE för när man har B så gäller bara vikten på pappert oavsätt av släpet väger. Så om man har B så får man inte hänga på ett släp som har högre vikt än bilen får dra och bara lasta upp det till en visst vikt.
En av undantagsreglerna för att få dra tungt släp (=alla släp med en totalvikt över 750 kg) med bara B-kort lyder "släpets totalvikt får inte överskrida bilens tjänstevikt".
Totalvikten är en teoretisk vikt på ett papper, det finns inget som säger att du måste lasta släpet upp till den vikten vid varje tillfälle. Alltså kan du koppla ett släp med en registrerad totalvikt på upp till 1330 kg, men du får bara lasta det upp till bruttovikten (=vikt för tillfället) 1200 kg.
Den ena siffran är alltså en pappersvikt som gäller enligt svensk lag, den andra siffran är satt av biltillverkaren enligt vad bilen tål.
Aha, nu förstår jag lite bättre, tror jag. Jag får alltså dra ett släp med totalvikt på 1330 kg OM bruttovikten är max 1200 kg. Har jag förstått det hela rätt då?
Jepp, helt rätt. Tývärr är inte alla poliser så uppdaterade att de vet detta, vilket kan ge problem om man blir stoppad.
Men den reglen gäller väl bara om man har BE för när man har B så gäller bara vikten på pappert oavsätt av släpet väger. Så om man har B så får man inte hänga på ett släp som har högre vikt än bilen får dra och bara lasta upp det till en visst vikt.