Furminator

Sv: Furminator

Jag använder en furminator till min fjording när han fäller. Den tar ju bara bort lösa hår så det är inget som kan ersätta klippning.

Kolla tradera om du ska köpa en, jag köpte en där för 10 kr tror jag det var. Men jag betalde framt från japan (?) på typ 125. Men billigt iaf.

*knapplån*

Hela hemligheten är att köpa en äkta, jag har sett tester med fejk-Furminator och det har varit som att jämföra en kam med en skogspinne.

KL

Alltså, en fråga..när jag tittar på Furminator...så slår mig tanken: Skulle det inte funka med en vanlig luskam?? Självklart beroende på pälstyp och så, men jag bara undrar? Kanske ska testa. Den e ju billigare om inte annat. Obs! Jag har aldrig testat furminator!! Därför är min fråga bara tagen ur ett infall jag fick :D

Furminator verkar vara lite onödigt dyrt när man kan kamma loss en hel hink med päls på en kort stund med hjälp av en vanlig luskam i plast. :) Kostar några tior bara och hästen verkade tycka det var skönt. :laugh:

404278_10150599689412545_519652544_9192689_1077207205_n.jpg

*KL*

Jag kör på dogmans karda:

664403-super-karda-superkarda-stor.jpg

Kostar 149:- och den fungerar super på mina quartrar. Den ena har lååånga
täckhår och den andra tjock ullpäls.

Men jag har aldrig provat originalet, den kanske är ännu bättre.
Innan körde jag med svettskrapa.

Jag har haft både original och fejk. Märker ingen skillnad, båda är superbra!
Möjligen är hållbarheten bättre på originalet (dock rök handtaget av direkt på min första Furminator, fick en ny visserligen men jag var ju inte så lite sur). Upplever att bladen håller längre.

Det fungerar bra vid fällning men kan ej ersätter klippning. Jag anvendar detta på min Fjording med tjock päls och det ta mindre tid an med en vånlig börsta

Jag har köpt mina i Holland och det är ingen 'orginal' Furminator, därför var den mycket billigar men jag ser ingen skillnad med ett orginal...

Jag tycker furminatorn fungerar bättre till hund och katt än till häst.
På fällande pålle använder jag en sådan där svettskrapa i metall med piggar på, helt klart det bästa jag provat hittils!

KL

Ett annat tips vid fällning, om hästen har väldigt tjock päls, är en vanlig hundkarda. Den tycker jag är bättre än furminator och liknande och håret fastnar i borsten och yr inte runt en massa.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
620
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka