Furminator

Skjøldur

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa en furminator. Är det någon här som testat det på en islänning med riktigt tät päls? Skulle det till och med kunna ersätta klippning? Finns det någon att få tag på som är bredare än tio cm?

Sv: Furminator

Jag har förvisso inte islandshäst men väl fjording, shetlandsponny och tidigare nordsvensk. Funkar prima, men måste hållas ren och fri från stöv annars ister knivarna sin funktion och då blir det "bara" en kam, som iofs fortfarande funkar bättre än alla andra ryktdon när det gäller att avlägsna redan lös päls.
Om hästen behöver klippas för att den arbetar ersätts det inte, men om man behöver klippa helt enkelt för att pälsen är för tät för hästens bästa så funkar det bra att tunna ut pälsen lagom mycket.

Testade en i våras på min häst som var högdräktig då och således inte klippt för en gångs skull. Hon har mammutpäls, och den pälsen bet den inte på alls.

Har däremot en till katten, och till katten är den kanonbra.

Jag har furminator till mina kusar o när de fäller så hjälper den bra!

Men vad menar med ersätta klippning? Den är ju inte till för att dra loss päls som sitter fast?

Ska tillägga att jag har modellen som heter Coat King o är dyr, den tunnar ut bra. Billiga kopior o andra liknande funkar mer som kam.

Den funkar inte som urtunningskam utan den tar loss redan "lös" ull. Jag använder den till hästarna, hunden o katten. Funkar super vid fällningsperioden.

Jag har testat både på min gamling med tät isispäls a la isbjörn, och på ett par andra islänningar med tjock mammutpäls och jag är inte minsta imponerad. Nu senast stod vi en på var sida, ena med furminator och andra med en vanlig tandad svettskrapa i metall. Svettskrapan vann utan tvekan, den fick bort dubbelt så mycket hår och var betydligt smidigare om du frågar mig eftersom den går att anpassa om man vill ha en eller tvåhandsgrepp och därmed också hur stort område man vill dra över.

Den har varit svårslagen på alla de pälsbollar jag testat på i alla fall.

Det bästa fällredskap som finns slår tandad svettskrapa med hästlängder (det var vad jag använde tidigare) är den som finns på bild hos lillhästen i stav under islandspecial och kort och gott heter pälsskrapan. Helt otrolig oavsett om det är till långhåriga tjocka lösdriftpälsar eller korthåriga fullblodspälsar den tar rubbet som är löst, blev väldigt positivt överaskad när jag köpte en sådan för att testa och har sedan den dagen inte ens funderat på att ta fram svettskrapan igen.
De korthåriga kör jag över med den först sen magicbrush och skrapa och det finns inte tillstymelse till ett löst hår kvar på dem.

Jag har tillgång till både den på LHIS ocg tandad skrapa och tycker de står sig ganska lika, men jag brukar använda båda :P

Jag köpte en furminator förra året o har inte ångrat mig en sekund. Båda mina hårbollar till hästar har jag använt den på och tiden jag spenderade med att ta bort vinterpäls är minimal om man jämför att köra med ryktsten eller svettskrapa. Dessutom har jag använt den på min Finska lapphund, här snackar vi päls ;-) Han behövde endast en genomkammning på ca 45 minuter mot tidigare flera timmars jobb och man fick ändå inte bort allt. Så vilken hårig häst som helst bord furminatorn fungera på. Jag är supernöjd och ser inte längre fällperioderna på varken hund eller häst som något bekymmer. Snabbt, stabilt och jätte jätte bra ;-)

Kl

Min furminator är helt suverän å funkar utmärkt på våra minst sagt fluffiga islänningar. Kompisen har en till sin pälsboll till hund också, funkar utmärkt!!

Har en furminator och det fungerar ypperligt på mina. Tycker tvärtemot några andra här att tandad svettskrapa inte fungerar alls. Möjligen om pälsen är blöt. Men det är nästan aldrig mina.

Älskar min furminator, det yr inte omkring på samma sätt som med svettskrapan, använder dem både till häst och hund.

KL
Var köper ni er furminator och vad kostar dom? Har förstått att det finns äkta och kopior, stämmer det? Funkar dom lika bra?

Jag köpte min i djurbutik, men det är billigare att beställa från nätet.
Jag har en kopia också och den funkar men inte lika bra.

Innan vi köpte vår furminator var fällningen hemsk, hår överallt. Nu tar det en halvtimme och så ligger det drivor med päls på golvet. Perfekt! Hästarna älskar den och står som ljus.

Vi har American curlies som har massor med underull. På araben vi har fungerar det inte lika bra.

Jag köpte min förra våren på Granngården, priset var strax över 600 kronor.
Den fungerar bra, men ena stoet var inte så glad för den. Hon är en riktig "prinsessa på ärten". De andra två hästarna fanns sig i behandlingen.

Igår beställde jag en pälsskrapa från lillhästen, hoppas prinsessan tycker bättre om den än om furminatorn.

Frågade på granngården här och dom hade aldrig hört talas om Furminator:confused:
Dottern skulle köpa en till hunden/katten/kaninen, kanske funkar till häst också, men antar att det finns olika storlekar!
Berätta gärna vad du tycker om den från lillhästen, och vad prinsessan tycker!

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
624
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
620
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka