Svartkatt
Trådstartare
Det här. Jag hade en kollega inom autismspektrat en gång. Han fungerade i de allra flesta fall som "alla andra" så det var inget man automatiskt märkte eller som förmedlades på något sätt. En av de första dagarna på arbetsplatsen råkade jag sätta mig på hans plats vid fikabordet. Han blev så upprörd att han inte klarade av att äta lunch den dagen.Min erfarenhet av att umgås med dem som har diagnos är att det blir väldigt mycket lättare om jag vet att det finns en diagnos. Det är mycket lättare att förstå personen då.
Det var en annan kollega som berättade att han hade en autismdiagnos och att det här med stolen var väldigt viktigt för honom. Det underlättade att veta om det, jag hade ju inte satt mig på stolen med flit. Senare berättade kollegan själv om sin diagnos och att det fanns andra moment som kunde bli ett problem för honom. Ibland kunde de problemen också spilla över på arbetsuppgifterna, vilket var ännu viktigare att vi andra kände till så att vi inte utsatte honom för dem i onödan eller kunde ta över om vi märkte att det spårade ur.