Funktionärer?

Tajger

Trådstartare
Hur gör ni i era klubbar? Har ni arbetsplikt, ber ni om hjälp vid tävlingar, ni som tävlar - brukar ni hjälpa till vid klubbens arrangemang? Är själv tävlingsansvarig i en mellanstor klubb (ca 500 medlemmar) men har jättesvårt att ha tillräckligt med funktionärer. Har ni bra idéer för att få folk att hjälpa till? Ideell förening - visst ska man då kunna ställa upp en halv dag ett par gånger om året!?

Sv: Funktionärer?

nuvarande klubben kräver 2 arbetsdagar som funktionär per år för att man ska få ut tävlingsstödet (som är ganska generöst, milersättning vid plac på reg tävling, LB eller högre)
förra klubben krävde också arbete (dock mkt mer, ca 10 dagar/år) för att man skulle få ut tävlingsstöd, och man fick även reducerad/fullt ersatt anläggningsavgift.

I våran klubb så kan vi samla ihop såkallade funktionärspoäng, så om man hjälper till tillräckligt mycket så kan man få väldigt fina priser (t.ex. Globenbiljetter) eller pengar. Klubben ger oxå väldigt mycket tävlingsbidrag så det är en väldigt givande klubb. Är inte heller så jättestor klubb men är endast inriktad på privatryttare som tävlingsrider.

Vi har en effektiv tävlingssektion, bestående av ungefär 20 personer, bestående av tävlingsryttare, föräldrar och vuxna ridskoleryttare.

Alla har varsitt ansvarsområde och ser till attd et finns folk där. Tex. jag, ansvarig för sekretariatet ser till att det finns folk där på tävlingsdagen, startlistor, tar emot anmälningar osv.

Den som är ansvarig för banpersonalen ser till att det finns folk på banan under tävlingsdagen och att allt försvinner från manegen när tävlingen är slut.

En annan är ansvarig för att allt blir framplockat dagen innan.

Vi har det uppdelat så på alla områden vi kunde hitta på. På det sättet är det ingen som måste göra allt, och det blir en förhållandevis liten börda för varje person. Försök sitta i sekretariatet och ha koll på vilka som är på banan/framhoppningen/skriver åt domaren/står i cafeterian/collectingring och allt det där. Vi är ett härligt gäng som hjälper varandra och har roligt tillsammans.

Eftersom det är samma person som letar hjälp till samma ställe jämt, så vet den ofta vilka som går att fråga (försök ha 10-åriga Lisa som bara har varit på ridskolan i hela sitt liv på en ponny-framhoppning :smirk:, hon passar ju betydligt mycket bättre att ha inne på banan och lägga upp bommar när någon river och en vuxen som vakar över det hela).

Det fungerar bra hos oss nu. Förut var det mycket så att ridskoleryttarna gjorde det mesta med tävlingarna. Det blev väldigt fel tyckte vi (jag var ridskoleryttare på den tiden), att vi skulle jobba och tävlingsryttarna bara kom och tävlade utan att hjälpa till något. Det infördes under några år att man fick tillbaka licensavgiften om man hjälpte till 4 pass (1 pass var 2 timmar) på minst två tävlingar varje år. Det fick igång tävlingsryttarna och nu har vi som sagt en väl fungerande tävlingssektion.

Oj. Nu blev det långt, men jag hoppas att det blev till någon hjälp ;)

Det låter som det fungerar bra. Vi har ju en stadig grupp som tar delar av tävlingarna, men för få,och jag upplever det som svårare och svårare att få tag i dem som kan ta ansvar. ANSVAR ä r ett jobbigt ord... Våra ridskoleungdomar har också en svår attityd, "vad får vi för det?" är den vanliga frågan. Man ska alltid ha något, resor till skandinavium, gratis starter, funktionärskläder mm. Vi försöker så gott vi kan, men man blir trött på att alltid tjata.

Det var inte ridskoleungdomarna som hade en svår attityd, det var tävlingsryttarna. Det är trots allt flest av dem som tävlar (även om många av våra ridskoleungdomar får tävla med lektionshästar), och därför borde det också vara flest av tävlingsryttarna som hjälper till och arrangerar tävlingarna.

Så är det nu hos oss. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 279
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 478
Senast: IngelaH
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 744
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"