Sv: Funktionärer?
Vi har en effektiv tävlingssektion, bestående av ungefär 20 personer, bestående av tävlingsryttare, föräldrar och vuxna ridskoleryttare.
Alla har varsitt ansvarsområde och ser till attd et finns folk där. Tex. jag, ansvarig för sekretariatet ser till att det finns folk där på tävlingsdagen, startlistor, tar emot anmälningar osv.
Den som är ansvarig för banpersonalen ser till att det finns folk på banan under tävlingsdagen och att allt försvinner från manegen när tävlingen är slut.
En annan är ansvarig för att allt blir framplockat dagen innan.
Vi har det uppdelat så på alla områden vi kunde hitta på. På det sättet är det ingen som måste göra allt, och det blir en förhållandevis liten börda för varje person. Försök sitta i sekretariatet och ha koll på vilka som är på banan/framhoppningen/skriver åt domaren/står i cafeterian/collectingring och allt det där. Vi är ett härligt gäng som hjälper varandra och har roligt tillsammans.
Eftersom det är samma person som letar hjälp till samma ställe jämt, så vet den ofta vilka som går att fråga (försök ha 10-åriga Lisa som bara har varit på ridskolan i hela sitt liv på en ponny-framhoppning :smirk:, hon passar ju betydligt mycket bättre att ha inne på banan och lägga upp bommar när någon river och en vuxen som vakar över det hela).
Det fungerar bra hos oss nu. Förut var det mycket så att ridskoleryttarna gjorde det mesta med tävlingarna. Det blev väldigt fel tyckte vi (jag var ridskoleryttare på den tiden), att vi skulle jobba och tävlingsryttarna bara kom och tävlade utan att hjälpa till något. Det infördes under några år att man fick tillbaka licensavgiften om man hjälpte till 4 pass (1 pass var 2 timmar) på minst två tävlingar varje år. Det fick igång tävlingsryttarna och nu har vi som sagt en väl fungerande tävlingssektion.
Oj. Nu blev det långt, men jag hoppas att det blev till någon hjälp