Med en bjäbbig och slängig hund i kopplet brukar jag inte säga tack, det är svårt att överrösta och svårt att släppa fokus från hunden. Stressigt för mig. Men med en hund som är som den jag har nu, som ibland reagerar så skulle jag vilja säga att han ibland reagerar och ibland inte, beror på humöret och hur många hudar vi mött tidigare. Ser inte din hund som koko, har hört om andras hundar som reagerar likadant.Det här med att inte säga "Tack" till andra hundägare... jag måste fråga andra här med reaktiva hundar. Vad händer om ni börjar prata med mötande, om så bara ett simpelt tack?
Min hund som är rätt laddad i hundmöten brister oftast och drar igång och skälla. Så jag är tyst.
Ses jag som oartig då eller är min hund ovanligt koko som tappar fokus om jag börjar prata till någon annan?
Jag har fokus på min hund vid hundmöten, tycker det är viktigare än att sträva efter någon form av artighet jämt och ständigt. Att göra mötena bra. Det är väl den bästa artigheten man kan få, att var och en gör sitt bästa utifrån sin hunds förutsättningar så att det inte blir mer problem än vad det behöver vara?
ska man säga tack till varje människa med hund som går förbi när hundarna inte reagerar också? Och vem ska säga tack till vem? Den som sätter sig till den som passerar eller den som passerar för att den sätter sin hund så att det blir ett bättre möte?