Snurrfian
Moderator
Det är helt beroende på typ av hund skulle jag säga, och man behöver en hund som väljer godis före det som är kul. När man har en hund som inte äter godis när han går upp i varv så är det helt värdelöst att slänga godis, han ignorerar det.Jag förstår inte hur man kan få bättre kontakt med sin hund när den sitter än om man ber den gå fot och har en godisbit i handen. Rörelse är bra tror jag. Jag tror att det är lättare att ignorera fn annan hund när man utför en aktiv uppgift (gå fot) än när man utför en passiv uppgift (sitta). Rör sig hunden har jag större möjlighet att hålla hu den uppmärksamhet på mig genom att gå snabbare några steg, saktare några steg svänga lite osv.
Jag ser oerhört sällan någon som lyckas sätta sin hund vid hundmöten utan att hunden stirrar på hunden jag går med.
Jag kör med taktiken att när vi möter en annan hund då blir det roligt! Då får man en riktigt god bit godis! Jag sparar det godaste godiset till såna tillfällen. Hunden kommer numera utan att jag ens behöver kalla in honom vid hundmöten. Han kommer springande och slickar sig om munnen och vet att han kommer få gott godis.
Nu låter han som ett hopplöst fall, men när vi rör oss i stadsmiljö är han helt på det klara med att man möter hundar i rörelse. Men när vi 1 gång av 50 möter hund mitt ute i våra skogar, ja då fungerar sittande betydligt bättre.