Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 6 352
S

smultronfot

Vet inte riktigt om tråden ligger rätt men hoppas på det.

Vi har ett problem hemma, jag har 2 hästar en unghäst 5år (lättfödd) och en gammling 24 (normalfödd lite svårfödd)

De går nu på fritillgång på hösilage ute, de gick rätt bra förra vintern men då var han yngre och behövde den maten då fick han nästan inget kraftfoder då han inte arbetades så hårt men nu blir unghästen vääääldigt tjock. Så de funkar inte längre...

Problemet är att de flesta vardagar går dom ut runt 7 på morgonen de får högiva sen får de inte hö före kl 16. De är alltså 8 timmar i mellan. Om vi skulle ta bort fritillgång.
Jag tycker de är förlänge eller är de ok?
De får då båda frukost och lunch höet på morgonen. Vilket blir 5 kg var. Men de är uppätet på ca 1 timma.

Har ni någon Ide på hur man kan lösa detta?
Vi har funderat på lunch box, men den är rätt dyr och är svår att stampa ned i marken nu.

/S

Sv: Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

puttar? .....

Ge fri tillgång på halm så har de nåt att tugga på. eller se dig m efter ett hö med lägre energi innerhåll. Eller sätt upp en utfodrings automat. Finns ju grindar med som öppnar in till en utfodrings fålla...Inte så jätte dyrt fakriskt.

Ja det funkar, min är fortfarande vid liv och mår kalas. Nu har han halm om han vill ha nåt men jag vet inte om han äter det.
Massor med hästar i vårt land har mer än 8 timmar emellan målen.
Hur många har fri tillgång? En del får 2 ggr per dygn och då är det lätt att det blir långt till nästa mål.

våra hästar (3 st, 9,10 och 22 år) får ensilage/hösilage 2 gr om dagen. en giva på morgonen (fullt lass på skottkärran) brukar räcka i någon timme eller två. sen får dom frammåt eftermiddagen/kvällen, lika mycket. vi har inte snö än, men när snön är här och det blir kallare får dom 3 gr/dagen eller mer :)

men så länge du inte har snö och det är kring nollan eller så, så kan det nog räcka med 2 gr/dagen, med 8 h mellan där. men sen när det blir kallare kanske de ska få mer, eller fri tillgång?

hmm, jag vet inte hur jag ska göra.
Grind är svårt att fixa då de står i en rätt liten vinterhage och de är snö hör och marken frusen.

Så jag kan alltså ge hästarna hö kl 7 på morgonen sedan kl 16 igen?
De är ju bara de att de är minus här då jag bor uppe i norrland. Vissa dagar är de - 10 och senare i vinter -20.

Men då de är de kallare dagarna kan jag kanske då lassa in ordentligt med hö då kanske? Då de börjar bli -15 grader och uppåt?

Eller finns de något annat altenativ.

Halm är också rätt svårt att få tag på här där jag bor.

Jag tycker då INTE det gör det. Tänk på magen. Den är gjord fö att äta lite och ofta. Annars får de magsår. Jag vet att jag läst att det tar ca bara (hmmm..... minnet) 4 timmar, tror jag det är, utan nåt i magen, så uppstår där genast magsår. Blanda upp höet med halm om nu unghästen är så tjock, eller lägg ut BARA halm, så har de åtmistone något stråfoder att äta om de vill. För stråfoder är VIKTIGT för hästarnas välmående!

JAg tycker inte heller att det är ok. Oavsätt hur många hästar som står utan grovofder många timmar om dygnet så skulle jag aldrig stalla upp mina djur på det sättet faktist.
Här är det MAX 7,5 timmar mellan Kväll och morgon fodring. Då får våra så pass mycket grovofder att dom står och äter 2 timmar på kvällen ungefär.

För övrigt brukar jag föredra att räkna timmarna hästen står UTAN grovfoder mellan målen.

För din del skulle jag söka mej ett annat grovfoder med mindre energi eller skaffa någon form av foderaotomat eller grind. En grind med en timer kan inte vara så svårt att tillverka själv? Timer finns på Rusta för 50 lappen.
Att ge halm i stället vinner du inte så många MJ på. Risken är i stället att kvoten blir för låg och bukiga hästar i stället.

Har liknande problem som du. Har två lättfödda hästar(ponny o NSV) hemma. Dom får frukost (hösilagre 8-12 kg) vid 6-halvsju på vardagarna och middag (4-6 kg)när jag kommer hem mellan 4- halv 6 beroende på hur min dag ser ut. Sen nattmat runt 9 tiden ung lika mycke som till frukost.
Brukar dela upp frukosten och hänga upp ett hönät i hagen som inte ponnyn når eftersom han e tjockast :smirk: så nordisen kan pillra på med det under förmiddagen iaf.

Detta fungerar väl hyfsat men dom är lite hungriga när jag kommer hem dock. Hade fri tillgång förra vintern (hade dock inte ponnyn då utan en annan storhäst som hade samma "ät tempo" som nordisen) men vågar inte nu då jag har en ponny som äter tills maten är slut.

Vet att detta kanske inte är rätt alla gånger men det är så jag får lov att lösa det.

På helgerna har jag lättare att utfodra dom flera gånger per dag eftersom jag oftast är hemmavid..

Kanske inte hade så mycke tips att komma med mer än min erfarenhet. Iof har en bekant som byggt en foder låda med som står i hagen som dom fyller upp med hästarnas dagsbehov av hö sen får dom stå och plocka hö't därifrån...

Ger du dem bara mat två ggr per dag?

ja + frukost, middag, kvällsmat i kraftfoder och vitaminet och allt det där. mellan går dom och plockar lite i hagen, för än har inte snön kommit och det är 8 +. men sen under den riktiga vintern får dom ensilage/hösilage 3-4 gr/dag

mina går ut vid 08.00 på morronen... o får då ca. 7kg hösilage/5kg hö var... eftermiddagshö får de när jag kommer från jobb vid 17.00... o det funkar bra för oss...

Fri tillgång på halm i hagen? En foderhäck med halm skulle nog uppskattas när det blir kallare. Det finns många trådar här om enkla relativt billiga foderhäcker. Har själv byggt en efter att tittat runt på forumet

Ja det funkar, min är fortfarande vid liv och mår kalas. Nu har han halm om han vill ha nåt men jag vet inte om han äter det.
Massor med hästar i vårt land har mer än 8 timmar emellan målen.
Hur många har fri tillgång? En del får 2 ggr per dygn och då är det lätt att det blir långt till nästa mål.

Men även om hästarna knappast dör av det så är fodring två gånger per dygn INTE något som rekommenderas, om det inte handlar om mer eller mindre fri tillgång, som fylls på 2 ggr per dygn. Då är det en annan sak. Hästar är gjorda för att äta lite och ofta, inte för att äta mycket och sällan som t ex en hund.

Till TS: Ge frukosthöet i hagen, så har de i allafall att göra en sund in på förmiddagen. Tycker det låter OK, trots allt. Vardagen och verkligheten måste ju fungera också, och om man tänker tre fodringar per dygn med lika tid emellan så blir det ju faktiskt var 8 timme. Dock tror jag de allra flesta har lite längre emellan på natten, och oftast ger man ju mest grovfoder på kvällen av just den anlediningen.

Jag säger de igen att jag inte har möjlighet att ha grind.
Halm är grymt svårt att få tag på här där jag bor.

Mårran: Jätte snällt om du skulle kunna fota :) Jag tänker mig något hönäts liknande? Fast mindre hål?

Båda hästarna äter 10 kg hö/dag.
Vi slår höet själv så att byta hö är inte de lättaste.

Funderar på att ge hästarna 6 kg hö var på morgonen 1 kg till middag och 3 kg till kvällen?
Eller blir de kankse lite att äta till middag om de skulle ha blivit riktigt hungriga.

En foderautomat hade varit lättast. Ska försöka knåpa ihop något.

mina hästar är ute hela dagarna från 07:00 till kl 18:00 då får de bara hösilag på kvällen när de kommer in.

mina hästar är ute hela dagarna från 07:00 till kl 18:00 då får de bara hösilag på kvällen när de kommer in.

Ger du de inget på morgonen heller? :o

Men lägg ut så pass mycket så det räcker fram till EM.

åke - då är det lika bra att ge hästarna fri tillgång som inte funkar. 5 kg äter de upp på ca 1 ½ - 2 timmar. Så då kan man räkna själv hur mycket de behövs för att de ska räcka fram till kl 16.

Vi funderar på att bygga en foderautomat som mårran tipsade om.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 365
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg... 2
Svar
30
· Visningar
3 945
Senast: Buck
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 814
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka