Fungerar quarter och paint annorlunda?

K

Katana

Ni som har erfarenhet av olika hästraser, tycker ni att det finns generella skillnader i hur de reagerar på träning?

Självklart så finns det skillnader mellan uthållighet och snabbhet mellan olika raser men jag har funderat lite på om olika raser klarar träning enklare eller sämre?

Naturligtvis så finns det förstås skillnader på hur högt i blod hästen är men jag funderar mer på muskelnivån. Om hästar med mer eller mindre fullblod t.ex klarar hård träning bättre än ett kallblod. Nu pratar jag inte om flås utan styrka.

Om jag jämför t.ex med min lilla erfarenhet av starthästar inom travet så tränades de generellt betydligt hårdare än min ridhäst som ändå tävlades på hobbynivå.

Om man tittar på en sån ras som quartern som mer eller mindre föds musklade, redan små föl ser ut som musklepaket och jämför med en vanlig ridhäst. Tål quartern träning bättre?

Ni som har ridit både traditionella westernhästar och "vanliga" raser, har ni märkt av att westernhästen med sin större muskelmassa fungerar annorlunda?

Sv: Fungerar quarter och paint annorlunda?

jag tror inte det är sån skillnad rent muskelmässigt mellan quarter och panit.. men sen måste ju hästen vara rätt byggd för arbetet, bara för det är en quarter behöver den inte klara av hårt arbete. en häst som inte är fint byggd exteriör mässigt klarar inte av hårt arbete som en häst som är rätt byggd skulle göra.
sen kan man ju disskutera attityden, painten blev lite förstörd i aveln.. det börjar ordna upp sig nu, men man avlade mycket på färgen och glömde huvudet. därför fick man massa hästar med dålig attityd, men självklart kan man hitta en som är trevlig. som sagt, det börjar ordna upp sig..
om man har en häst med rätt attityd, villig att arbeta, och som är rätt byggd, kommer den nästan träna sig själv.. (om man gör rätt..) för när man rider sätter man ju hästen hela tiden i en position så det lättaste dom kan göra är att göra rätt.. om dom är rätt byggda. Det säger ju sig självt, en häst som är mycket lägre fram har svårare att sätta under sig bakdelen..

Har Appaloosorna också blivit drabbade av samma problem som Paint-hästarna? Dvs det finns en hel del som är trevligare på utsidan än på insidan? Vet att båda raserna är väldigt populära just nu (sånt leder ju ofta till onyanserad avel, tyvärr... :crazy: ) och har en pojkvän som sneglat både en och två gånger mot en hästannons med "coolt tecknade hästar".
Själv har jag ju funnit min ras (En gång arabryttare, ALLTID arabryttare. :bow: ) men jag inser ju att pojkvännens häst även kommer att bli en stor del av mitt liv, så därför gör jag gärna lite extra research innan hästköparplanerna börjar ta form på allvar... :D

/JES

"sen kan man ju disskutera attityden, painten blev lite förstörd i aveln.. "

Kan du nämna någon paint som är "förstörd i aveln"?

Det föds ca 50´000 paints varje år, så avelsmaterialet borde vara stor.
Hur många Nordsvenskar föds varje år (eg. hur många finns det överhuvudtaget)? Är dom också förstörda? Eller hur är det med Russ? Islandshästar?

/mvh Lex

Quartern är som du säger ofta mer musklad tidigt än vad andra hästraser är. Den är också färdigväxt tidigare än en del andra raser vilket gör att man kan börja träna dem tidigare än tex halvblod. (en del går ju futurityt när de är tre) Detta beror förstås också på var de bor nånstans. Här i Sverige med våra kalla vintrar växer de kanske inte lika fort, eller i en lika jämn takt som i Texas eller Californien.

Hej.
Många skillnader finns det på dem olika raserna men som det sägs i ett av inläggen så är det viktigaste att man måste se om hästen är "rätt" bygg för att kunna utföra arbetet. En annan viktig sak är att man tittar på om hästen är färdig växt innan man börjar med för hård träning.
Den stora skillnaden mellan andra raser och quarters är att Q är en väldigt tuff häst (mentalt) och dem kräver sina ryttare.

Vad man skall tänka på är att Q & paint har väldigt "klena" ben om man tittar på resten av deras kropp.

MVH
Marcus B

angående hästar som har bra itside mindre bra insida, så kallad förstörda hästar i aveln.
finns säkert många sådana paints och säkerligen kommer det hända med appaloosan också om den blir populär.
det händer med i princip alla raser som får en "publicitets och/eller populäritets boom"
oseriösa människor ser en möjlighet att tjäna pengar på mindre kunniga människors dröm om att ha en speciell ras, det har hänt många gånger i hundvärlden några exempel är Collies (alla skulle ha en lassie), Border Collies (turbo var ju så härlig på TV), Dalmatiner (Pongo/Perdita var ju så söt i filmen), Chiuwawa (inne grej för paris hilton har ju en), etc. etc.

Kan verkligen skriva under på det med tuff mentalitet, men samtidigt är de mycket lättlärda...på både gott och ont :angel: ....
Även deras fötter kan vara något för små i förhållande till kroppen (vår dam har stl 1 fram och 0 bak på skorna).... :crazy:
Men man blir definitivt aldrig utråkad när man har en quarter.... :D

/Carina :eek:

jag kan nämna några jag sett ja, är dock inga kända namn.. d är känt inom aveln att d blev så.. men som sagt..d har rättat till sig mer och mer. eftersom t.ex. nordsvensken inte har något krav på sig att ha en speciell färg kan man avla med fler hästar..

hehe, gillar araber ja me.. jo d va lite samma me appaloosorna.. men samma sak där.. d rättar till sig. och ja menar absolut inte att alla är så. fan om du hittar dig en trevlig paint eller appalosa som ser bra ut..köp den!!

mmm...därför vill man ha knän och haser så långt ner på benen som möjligt eftersom under knäna och haserna finns inga muskler..om dom är placerade lågt får dom starkare ben.. d gäller alla raser.

Katana skrev:
Naturligtvis så finns det förstås skillnader på hur högt i blod hästen är.

Jag är ingen expert på Q/P (eller hästar överhuvudtaget) så ta detta med en nypa salt.. Men är det inte så att Q/P står förhållandevis högt i blod..?. Det borde i så fall kunna förklara deras tuffa attityd, engelska fullblod kan ju vara en handfull när det kommer till hantering och då menar jag inte nervositeten utan snarare att de är väldigt tuffa och orädda samt hela tiden ställer sin ryttare/ledare på hårda prov. Man måste så att säga ligga steget före för att inte hästen aktivt skall ta över, det går inte att slappna av för en endaste dag.

Det tuffa psyket borde innebära att de tål hårdare mental träning.

Mina 2 ören..

Det föds över 50000 paint föl varje år!
år 2004 födes det 624 st nordsvenskar.

Vilka tror du att det finns flest att avla på då????

suck
/Lex

måste bara tillägga min syn på en sak.. jag trodde också alltid tidigare att quartrarna var mer utvecklade tidigare om de bodde i texas eller likande. men jag var där nere i feb och har själv en quarter hemma på 2 år, vilket gjorde att jag jämförde henne med quartrarna i samma ålder där nere.o de var inte större kan jag lova, varken storleksmässigt eller muskelmässigt.jämför man ser min häst mer ut som en treåring (i februari)som de i texas har, än de som är två.
Men kan bero på att de står inne hela dagarna, förutom när de rids, är ute endast ibland, medan min går ute hela dagarna och inne några timmar varje natt på vintern. så jag anser alltså att det där inte stämmer, quartrarna i texas är INTE mer välväxta än de i sverige.

kolla stammarna, d är samma blodslinjer.. visst d finns mkt paintar att avla på, men många är släkt me varann. d va därför d blev som d blev. man avlade på dom finaste hästarna, sedan fick man några fina föl som man sen avlade tillbaka på pappan å så vidare.. men eftersom dom börjat fått in nytt blod börjar det problem som funnits lösa sig..

Vilka stammar (blodslinjer) är det då?

/mvh Lex

Jag är inte så pass insatt att jag kan namnen, har bara hört det från en tränare jag tränar för från usa och läst om det.. du vet nog stammarna bättre än mig, för du verkar väldigt insatt i aveln.. (utan att vara otrevlig på något vis..)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 782
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar