Funderingar...

M

Mos410

Vet inte om detta hamnar rätt. I vilket fall ska jag lägga upp detta lite kort bara som en tanke. kanske skriver en bättre(tydligare) tråd framöver då detta än så länge ligger något år bort.
19474284.jpg

Iallafall. Jag har två egna hästar en shettis som jag haft i 13 år och ett varmblod som jag hat i 9 år. själv är jag 18 år. Båda har jag i ett stall som jag, pappa och min faster hyr ihop, väldigt billigt. Efter gymnasiet kan jag ju ha kvar dom där. Ska leta jobb m.m. och får bra hjälp med allt (tid och ekonomiskt) av pappa, fast och mamma m.m.
18045797.jpg

Problemet är hos mamma står nu fortfarande nordisen som vi haft på foder i minst 10 år. Jag har växt upp med honom helt underbar och SÅ maffig. Han har en bra stallplats nu och står han kvar där så kostar det 1500 i månaden för allt (hage, bete, hö, box, mockning, foder) allt. Ägarna vill inte ha tillbaka honom och om vi vill får vi skriva över honom på oss. Dock vill de att vi ska ha honom annars ska han slaktas:cry: Det vore katastrof. 17 årig travnordis allmänt bra hälsa inga skador eller liknande. Ger man honom lite tid och tränar upp honom så är han kanon, han går i form bettlöst fixar bak- och framdelsvändningar, skänkelvikninar, öppna, sluta och mkt mkt mer. Han hoppar utan större problem 120 cm med ryttare och kan grunderna till westen. Lätt lärd herre. Men han är stor och stark med mkt egen vilja och extremt över dominant. Vi har letat medryttare men han sticker med alla som kommit, han behöver en bestämd ryttare som inte är rädd för en häst som vissar vad han går för. Dock måste man behandla honom med respekt och tålamod. För han sätter hårt mot hårt om man försöker tvinga honom med våld. Inte så att han huger eller sparkar. Han är så svår att förklara för det är så många hästar i en, för samtidigt går min mamma brevid så rider min 2 åriga lillasyster framför mig i sadeln. Han är ju så ärlig oh trygg endå på någe vis. I villket fall Vi vill att det ska finnas någon som motionerar honom m.m. som läger lite mer tid på honom och samtidigt vad gör jag med honom efter gymnasiet då mamma inte vill ha honom kvar där. Jag fixar två hästar men tre blir tight ekonomiskt.
Mina hästar är inte för att sälja. Shettisen är min första häst och har haft problem med kolik, fång, bronkit och solexem. inte så att han lider men det är mkt pyssel och jobb för att han ska hålla sig frisk och må bra. (han är ju frisk nu och motioneras dagligen). Den andra hästen är flaskfödd och väldigt speciell på alla sätt och vis. Ärligt så är det bara jag som ståt ut med honom i längden och han är ju min ögonsten också.
Vad ska jag göra med nordisen? prata med ägarna om jag kan hitta en fodervärd? leter vidare på medryttare? finns det fler alternativ? snälla ge mig lite tankar. Slakt existerar inte ni måste förstå vilken underbar häst detta är och med SÅ mkt livsglädje.
17847456.jpg

och nu blev det långt igen:angel: aldrig lär jag mig:crazy:

Sv: Funderingar...

Först och fräsmt, GU VA FIN:love:

Går det verkligen inte att lösa? vore synd på en sån fin häst, kanske som du sa, att försöka hitta en fodervärd, du vet ju ändå hur han är och så;)

Hoppas det löser sig:)

den var vacker. Ojoj. Jag personligen skulle nog leta efter alla småslantar i varenda en rockficka för att kunna hålla. plocka småpengar på gatan :D
men går det inte ihop så går det ju inte. sök sök sök fodervärd el dyl, och ta honom tillbax sen när det går ihop.

alltså om du absolut känner att du måste välja 2 av dom 3 så hade valet fallit på o ta bort den lilla shettisen om du anser att nordisen är ngt som du absolut vill ha kvar. Alla dom sjukdomar som shettisen haft låter inge vidare o även om den inte visar ngt just nu så är risken väldigt stor att den får återfall. Solexsem är ju bara jobbigt bara det varje år (haft sådan häst själv o vet vilket arbete man måste utföra med skötseln på sådan häst) och fång kan ju komma o gå när som helst.

Först och fräsmt, GU VA FIN:love:

Går det verkligen inte att lösa? vore synd på en sån fin häst, kanske som du sa, att försöka hitta en fodervärd, du vet ju ändå hur han är och så;)

Hoppas det löser sig:)

Tack, ja det är det jag menar också med lite tid så är han verkligen en toppen häst, både för barn och vuxna:laugh:
Han har så mkt att ge.

Tack igen:)

den var vacker. Ojoj. Jag personligen skulle nog leta efter alla småslantar i varenda en rockficka för att kunna hålla. plocka småpengar på gatan :D
men går det inte ihop så går det ju inte. sök sök sök fodervärd el dyl, och ta honom tillbax sen när det går ihop.

Tack:)
Ja så känner man verkligen. Sen är det ju så han står hos min mamma och jag bor hos min pappa (det är 75 mil i mellan) och I vårt stall har vi redan en dominant märr och inte bete nog for en häst till.
Det bästa vore om man hittade någon som ville ha kvar honom där han står nu och som betalar stall kostnaden (som då får rida och sköta). För då vet jag att han sköts ordentligt. Han är ju så härlig.:D

alltså om du absolut känner att du måste välja 2 av dom 3 så hade valet fallit på o ta bort den lilla shettisen om du anser att nordisen är ngt som du absolut vill ha kvar. Alla dom sjukdomar som shettisen haft låter inge vidare o även om den inte visar ngt just nu så är risken väldigt stor att den får återfall. Solexsem är ju bara jobbigt bara det varje år (haft sådan häst själv o vet vilket arbete man måste utföra med skötseln på sådan häst) och fång kan ju komma o gå när som helst.

Att ta bort tuffis känns avlägset. Han har väldigt mild solexsem som princip går bort om man sprayar med lite förstahjälpen spray. Och han har inte haft några jätte alvarliga fånganfall än och så länge han är frisk som nu så är det inget alternativ. Han är bara 13 år (har haft honom sedan föl). Som sagt visst kan det gå fort utför med lille mannen men han är ju "frisk" nu:crazy:
Grejen är den att jag inte äger nordisen utan han är en foderhäst vi haft i många många år. Som ägarna inte vill ha tillbaka. Kunde jag bara komma på ett sätt att få ihop hans stall kostnad varje månad och hita någon som motionerar honom så vore det ju inga problem.
Du har rätt i det du säger men lilla Tuffis:(:love:

20104328.jpg

så söt :-) nej det är såklart jättesvårt.
Du får följa ditt hjärta helt enkelt.

så söt :-) nej det är såklart jättesvårt.
Du får följa ditt hjärta helt enkelt.

Ja och följa mitt hjärta är svårt när det vill gå åt två håll:confused: men tack för stödet:)

Lille lille Korre vad ska jag ta mig till... (gud sån hemsk bild :o :rofl:)
19435223.jpg

Jag skulle nog försöka med att ta hem hästen till de andra om det finns plats (antingen en lösdrift eller en boxplats) Jättedominanta märrar enligt min erfarenhet blir inte särskilt ofta några större problem om man introducerar sakta med märren och den nya hästen ensamma först (annars kommer hon att "skydda" sin "flock" mot den nya hästen). Låt de två gå tillsammans under några dagar och sedan kan ni släppa ihop allihop igen. Det har funkat för mig i alla fall. En medryttare kan du kanske få tag på som kan rida honom ett par gånger i veckan. Det finns rätt många som bara vill rida ut i skogen och är nöjda med det, så kan du sköta själva träningen för hästen. Skogsridning ställer ju sällan några krav på hästen, och det kanske skulle vara bättre för honom om det bara var du som ställer de "riktiga" kraven. Hur som helst är detta en idé i alla fall. Lycka till

Problemet för mig där är att vi inte har plats eller bete så det räcker. Där han står nu har han kompisar, stora hagar, bra skötsel tillsyn m.m. det är bara det att han inte rids så ofta :(
Korre kommer alltid in i en hage med attityder "Jag är bäst!" sedan existerar inget annat. Han tror helt ärligt inte att någon annan på denne planet är bättre en honom :o detta är alltså århundradets ego:D Han är stor, stark och snygg och han vet om det.
Samtidigt som våran lilla märr är den envisaste åsnan på planenten hon är 20 år och skulle förmodligen dö innan hon gav sig:angel:
Att man ställ krav eller inte har itne så mkt med saken att göra, för även om det är någon som bara vill lunka i skogen så måste dom va väldigt ruttinerade. Hitills har han stuckit med varenda människa som provat honom (för att bli medryttare) då har detta ändå inte varit några nybörjadre. :confused: Samtidigt är det så svårt för min kusin red honom utan problem när han va 6 år. vilket jag också gjorde i den åldern:eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka