Sv: Funderingar på NH...
Jag har ingen direkt koll på M heller men blev nyfiken av denna tråden. Gjorde en sökning på monty roberts join up och fann denna högt upp:
http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo
När han jagat henne en stund säger han att "titta, nu kommer örat, nu sänker hon huvudet, nu vill hon vara med mig".
Jaha? Men det började hon ju med?
Han driver henne vid jättemånga tillfällen där hon sänker huvudet, tittar på honom och vill komma in.
Jättekonstigt.
Och varför vill man att hästen ska kuta varv efter varv? Enligt PNH så använder de flyktdelen av hjärnan när de springer, därför jobbar vi mycket med att de ska flytta rumpan om de blir skrämda, för att de ska komma ur "spring-mode" och börja tänka igen.
Och när han nu fått en sån fin joinup, varför måste han smyga på henne sadeln och smyga runt henne? Om hon nu tänker "partnership" så skulle hon lita på honom och inte gå iväg. Han blir ju tvungen att hålla henne när han snabbt spänt åt sadeln. Och varför ska man räkna med att hästen ska bocka med sin första sadel? Det verkar väl bara dumt? Istället för att förbereda den så att den inte tycker att varken sadel eller ryttare är konstiga.
Att sätta upp en ryttare medan hästen fortfarande är i bocknings-mode känns också korkat, då får hon ju något ytterligare som slamsar runt på ryggen och skrämmer henne?
Och bett??? Varför sätter man bett på vid första uppsittningen?
Vid något tillfälle gör hon ett skutt så ryttaren rycker henne i munnen...
Om hon var hans partner, så behövdes inget bett.
Vilken underbar upplevelse detta måste varit för henne
Varför ska man rida in en häst på 23 minuter? Det känns bara som ett sätt att banka sig för bröstet... Och jag har sett Pat Parelli "rida in" en ohanterad unghäst under mycket trevligare former, tyvärr tror jag inte den snutten finns på youtube
Det tog dock kanske två timmar totalt. Men då var det inte en enda bockning i sikte.
Ja, nä, det är ju verkligen trist om folk tycker att det DÄR är NH, då förstår jag hur de kan tro att vi förstör våra hästar...