Något som även fick mig att reagera lite var att yngsta farbror åt 9 bullar själv. Jag tycker det är långt för många bullar. Ni som tycker att barnet ska ha egna relationer till sina anhöriga utan föräldrars inblandning (har jag tolkat det rätt?), ni skulle tycka det är ok med 9 bullar bara sådär? Och lite festis på det?
Och nej, jag kommer inte göra mig osams med någon släkting p.g.a. detta. Relationen med dem är viktigare än att min dotter inte får äta socker. Även om jag såklart helst skulle se att släkten slutade ge henne sånt vi inte vill att hon ska ha, utan några floskler.
Nej, jag hade skämts långt innan dess, kanske mindre för att det är onyttigt än för att man bara inte gör så. Inte för att jag vet hur gammal farbrorn var men jag skulle nog sagt till även om han var 18 (25-45 och min son), om han inte precis varit på fotbollsmatch/ridit fälttävlan och inte ätit lunch. Om min mamma hade haft en påse bullar till fyra personer så skulle det varit fyra bullar i påsen (om de var hembakta mellanstora) och kanske en kaka per person. Om jag hade haft med den skulle det varit 5-8 stycken. Om A skulle fått äta -"så många bullar som han ville" av ett jätteantal och varit 11 år skulle jag nog fortfarande stoppat efter tre. Inte för att det är onyttigt utan för att det inte är ok att vräka i sig när man blir bjuden. (Om jag däremot precis bakat skulle de nog få äta nästan så mycket som de ville, fast 9 stycken hade jag nog haft svårt att föreställa mig, men definitivt inte utan respekt för ansträngningen i alla fall och inte alla.). Samma sak, jag mår bara illa när jag tänker på en kamrat till mina kusiner som de berättade om, på skidresa drack han flera liter mjölk om dagen! (så dålig respekt för en matvara) vatten kan man dricka om man är törstig (om man inte är en ursprungsbefolkning som lever på mjölk och blod eller dyl såklart och inte äter någonting annat).
Så jag återgår till min allra första kommentar, jag kan låta bli att bry mig eftersom mormor och farmor har ungefär samma attityd till godsaker som vi, den släkting som är mer hm generös ser vi inte så ofta att det gör någonting. Hade vi helt olika attityd skulle jag självklart vara sur och irriterad och prata om det. (Så jo jag är nog lite konservativ och tantig.)
Senast ändrad: