Funderingar kring tvillingföl

shady

Trådstartare
Ni som har haft ston som fått tvillingföl, kastat tvillingar, eller haft ston som dom tryckt ett foster på. Har ni ultrat era ston och det då har synts att det kommer att bli tvillingar? Eller har det inte synts på ett ultraljud? På vilka dygn är dom då ultrade

Om det är så att era ston varit ultrade och det inte visade sig att det var tvillingar, men ändå blivit det i slutänden. Vad fick er att bli misstänksamma om att det ändå kunde vara tvillingar?

Hur såg era ston ut när ni började att misstänka att det kanske var tvillingar. Om det inte synts på ultraljudet. Vad rådde veterinärerna er till, om det var i slutskedet på dräktigheten?

Hur har hingstägarna ställt sig till detta? Fick ni betala två levande fölsavgifter, eller bara en? Samt vad fick ni göra med fölen. I veterinärs synpunkt.

Hur gick det för era föl?

förra dräktigheten så blev damen inseminerad, hon ultraljudades på 18 dygn och vet såg då att det var tvillingar, vet klämde den ena, och den andra klarade sig, blev ett helt underbart litet sto föl :love:

den vetrinären råde alla stoägare som hade tvilingdräktiga ston (vid ultraljudning dag 15-30) att man skulle försöka kläma den ena.

men en sak som är rätt interesant är att det var en del tvilingdräktiga damer där ägaren inte ville kläma ena fostret utan låta naturen ha sin gång, där det ena fostret hade resorberats vid andra ultrjaljudningen, så det bara var ett föl.

TW Beauty hemma fick tvillingar för något år sedan.
Vi hade inga misstankar eller förvarningar fram till 5 veckor före fölning. Då fyllde hon juvret i rask takt och födde två bäbisar.
Båda döda. Den ena var normalstor den andra var en tredjedel och missväxt.

Beauty hade ultraljudats 4 gånger på stort stuteri.
Att det blev 4 var för att hon hade svårt med sina dräktigheter.

Veterinärer har sagt att om fostren ligger exakt bakom varandra så syns inte detta på ultraljudet.

Sådant är livet för oss uppfödare. :smirk:

AM

Har din vet sagt något om mellan vilka dygn det är "lättast" att se tvillingar. Förstår ju själv att det inte går att se det jämt.

Innan 17 dygnet, jag var på en föreläsning med K :idea:erstin Darenius i helgen :idea:

Jag har varit med om tre tvillingdräktigheter med olika utgång.

Första gången påvisades tvillingar vid ultraljud på 16 dygn, blåsorna låg så nära varandra att det inte var möjligt att klämma den ena utan att riskera att skada den andra.
Alternativet var att ta bort båda och betäcka om.
Eftersom vi kämpat hela sommaren med att få stoet dräktigt och det nu var sent på säsongen valde vi att låta naturen ha sin gång.
11 månader senare föddes ett stoföl som var pigg och frisk men väldigt liten, rester av tvillingen kunde ses i efterbörden.

Andra gången kastade stoet (ett annat sto) tvillingar i 8:e månaden, ultraljudadas på 17 dygn utan att tvillingarna upptäcktes. Ca 1 vecka innan kastningen fyllde stoet sitt juver och fick mjölk och vaxproppar precis som innan en fölning, så vi förstod att hon skulle kasta redan några dagar innan hon gjorde det.

Tredje gången var ju nu i år, det mesta står att läsa i en annan tråd. Vi misstänkte aldrig tvillingar, dels var stoet inte särskilt stort dels var hon noga kollad med UL både under brunst och dräktighet eftersom hon kastade tvillingar förra dräktigheten. Enl. hingsthållaren blir det tyvärr två levande föl avgifter.

Jag hade ju ett sto till förra året som jag betäckte med samma hingst (dvs Zeb). Båda stona ultraljudades tre gånger var, ca dygn 16-17, 30 och 90. Inga tecken på något annat än normala dräktigheter. Sålde ju sen det andra stoet i mitten av november, nya ägarna dessutom förtjusta i hingstvalet!

Den 26 december kastade det sålda stoet tvillingar, knappt 8 månader gången. Den ena var normalstor, den andra liten som en mindre katt. Tyvärr öppnade nya ägarna inte säckarna och kollade kön, färg, ev missbildningar. De grävdes dessutom ner ganska omgående.

Stoet har jag för mig behövde lite veterinärvård pga efterbörden inte kom ut som den skulle. Men annars allt bra.

Det syntes överhuvudtaget INTE utanpå att det kunde vara tvillingar! Inga misstankar heller, så det var en kraftig chock för alla inblandade. Men sånt händer ju tyvärr. :(

Ni menar alltså att ni inte sett det på själva stoet. Men dom måste ju ha varit betydligt större än vanligt eller :confused:

Mitt sto var snarare mindre än normalt, men det tror jag beror på att hon bar fostren väldigt högt.
Hon var jättebred över ryggen och revbensbågen såg ut som om den skulle brista, men buken var väldigt liten, vi sa t o m att "det måste vara en liten rackare där inne".

Nu så här efteråt kan man ju förstå endel, tex så rasade hon i vikt sista dräktighetsmånaden och trots fri tillgång på foder under hela dräktigheten (som hon dock bara petade lite i sista tiden)ser hon idag ut som ett skelett.
Hon hade svårt med andningen sista veckorna och stod med vidgade näsborrar och "väste".
Dessutom låg hon ner större delen av dygnet.

Allt detta trodde vi berodde just på att hon bar fölet så högt så det tryckte på magsäck och lungor.

Så där är ju mitt ena sto... *nervös*... Hon är ultraljudad två gånger och båda gångerna syndes bara ett foster. Hon har 2 månader kvar.

Mitt sto fick tvilingar år 2000. Tyvärr var båda döda. Vi ultraljudskontrollerade henne ca 4 veckor efter betäckningen,(Hingsthållarens råd) och det var då för sent att klämma det ena ägget. Eftersom hon var så svår att få dräktig ville vi inte ta bort båda. Det var 60% chans att ett skulle klara sig, 31% att båda skulle dö och 9% att båda skulle klara sig. Vi hoppades på det bästa, men det blir inte alltid som man tänkt sig.
Jag är inte så erfaren av dräktiga ston, men magen växte snabbt och mycket. Hon började fylla juvren redan 2 månader före fölningen. Nästa gång ska jag kolla henne i tid, så att man kan klämma ett ägg ifall det skulle bli tvillingar igen. :)

Fick fakturan på levandeföl avgiften idag, HALLELUJA och tack för vänliga hingstägare - endast en avgift är fakturerad för de två. :bow: :bow:
Lite plåster på såren för den hysteriska veterinärräkningen (se annan tråd)

I mitt fall var stoet med tvillingar t.o.m. mindre i omfång än Francess och de var betäckta samtidigt! Stoet som kastade tvillingarna var förstagångare och Francess var dräktig för 12e gången. Förmodligen blir äldre märrar som haft flera föl större eftersom de är mer uttänjda från början?

Så, nej, det syntes inte det minsta! Men det hade kanske synts mer om hon fullföljt dräktigheten, de blir väl större de sista månaderna.

Vilken TUR att du bara behövde betala en levande fölavgift. :)

Blir nervös då du skriver om ditt sto, precis så är min osså, var som om du beskrivit mitt sto. :crazy:
Hon är ultraljudad 3 ggr, men det är ju ingen garanti...

Ingen hingsthållare jag pratat med fakturerar dubbel avgift vid tvillingar pga av att det mer räknas som en börda istället för tillgång.

Även om man oftast får ett någorlunda okej föl så brukar detta få lite eftersviter med tex tar lång tid på sej att växa...ofta blir de små även som fullvuxna oavsett vem som var störst/minst från början.

Så enligt de jag pratat med så anses det normalt med att betala en avgift trots två föl.

Sjönt att du bara behövde betala en föl avgift.

Mitt sto är idag på dag 313 och är ENORM. Konstigt bullig, stönar och stånkar samt att hon vill inte ligga alls.

Har även fyllt upp halva juvret på mindre än två veckor. Trycker mkt där bak så hon är även lös i magen. Vilket inte brukar komma förrän någon vecka innan fölning.
Äter bra till och från. Men så håller hon alltid på med maten i slutet av dräktigheten. Står mest och sover om dagarna.

Mer undringar. :confused:Är det större risk för tvillingar när man sprutar fram brunst? Kompisens smällfeta ponny sto sprutades flera gånger innan hon kunde betäckas, födde sedan tvillingar på utsatt tid. Dock var den som såg färdig ut död och den som levde var prematur (ingen päls och spagettiben) så den avlivades. Vet även ett sto som kastade föl i sjätte månaden och födde ett fullgånget på utsatt tid. Då hade stoet satts igång eftersom hon inte var dräktig längre så det var först några dagar innan fölning man förstod att hon var dräktig. Någon mer som har varit med om det? :D

Jag har inte sett någon anledning att tro att det blir fler tvillingdräktigheter om man sprutar stoet med prostaglandin.
Däremot borde det bli fler om man sprutar med Pregnyl, för att ägget ska släppa.
Tvillingdräktigheter är inte alls ovanliga, vi brukar ha ungefär 10 % här.
Många ston resorberar det ena själva, men det är vanligsat hos fullblod och araber.

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 382
Senast: Digbil
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka