Funderingar kring tränare till speciella hästar

Sv: Funderingar kring tränare till speciella hästar

Orkade inte läsa hela tråden nu (ja jag är lat :p )
Men om man har en häst som måste ridas fram på ett speciellt sätt, så rider man väl fram hästen INNAN man börjar kräva saker? :confused:

Min häst måste ridas fram mjukt och också på "ett speciellt sätt".
Jag red lektion på henne och vi fick en ny tränare, men det funkade inte alls.
Första lektionen roade sig hästen med att backa, backa backa i hundraåttio, tvärvända och backa lite till. Backade in i en annan häst och nästan på ridläraren . :eek:
Antar att det var för att allting blev för snabbt.
(Jag blev även stressad så..)

Vad jag vill komma till är att vissa tränare fungerar man inte med helt enkelt. Jag gav denna ridlärare ett par chanser till men i dressyren fungerade det definitivt INTE - däremot i hoppningen.

Mitt sto är speciellt. Hon är inte som alla andra:D:angel:

Tränade för en känd tränare för henne en gång och dte fungerade inte inget kändes rätt och ja, miranda blev inte ett dugg bättre, snarare sämre.
Men med min andra häst som är en häst som man mer kan läsa lite ur regelboken hur man ska rida fungerade det mycket bra!

Men, jag har tränat för andra kända tränare också som hjar varit toppen, men de är tränare som har studerat mig och min häst ett tag innan de har börjat träan för att se hur det ser ut. Bäst har det fungerat för en tränare som själv har varit elev till Isabell werths tränare, han var perfekt, både för mig och häst.

Det jag tycker mig se på din häst är att den kanske inte söker så mycket stöd på bettet, det vara kanske det som tränaren redan från början försökte korrikera, att få fram nosen mer och en ärligare bjudning, eller är jag helt ute o reser?

Kan du inte börja passet för ny tränare med att helt sonika förklara er bakgrund, och hur det är?
tror det kanske är lättare då. I sämsta fall, om man inte förklarar, och tränaren vill "korrigera" på ett sätt man vet inte funkar, och man börjar värja sig mitt i passet - så kan det tolkas som att man är ovillig och inte vill lyssna/ta till sig. Om tränaren förstår bakgrund och HAR en motivation bakom så kanske det blir annorlunda ?

det finns ju faktiskt inte bara ett sätt att uppnå en och samma sak på. En duktig tränare vet detta.

Jag brukar alltid försöka förklara och säger till när det är något jag inte vill göra (alltså inte tycker vi är redo för eller vet sen tidigare ger negativ effekt) men när det kommer till den grad att man måste säga till ofta, eller att hela konceptet känns spänningsframkallande/stressande t ex, då känns det mest poänglöst att rida för tränare.

det var inte så jag uppfattade att hon ville.. hon ville att jag skulle korta upp tygeln och TA ett stöd. men jag anser att det inte går att ta ett stöd som inte finns..
du har helt rätt i att han inte söker så mycket stöd, i början, men efter "min" framridning går han fram och tr bettet.. egentligen så sitter allt i huvudet på honom.. det är där han måste komma till ro..

Jag brukar alltid försöka förklara och säger till när det är något jag inte vill göra (alltså inte tycker vi är redo för eller vet sen tidigare ger negativ effekt) men när det kommer till den grad att man måste säga till ofta, eller att hela konceptet känns spänningsframkallande/stressande t ex, då känns det mest poänglöst att rida för tränare.

alltså, om du måste säga till OFTA eller ens frekvent, då har du ju definitivt inte en tränare som du får ngt ut av utan ni har HELT olika bilder av det hela. då är det nog dax att lägga ner, snarare än att ha en tränare man konstant är oense med och protesterar emot. oproduktivt i högsta grad, inklusive för tränaren själv.

En duktig tränare ska ju ha förmågan att anpassa systemet och ryttaren efter hästen och inte tvärtom. Jag vägrar rida för tränare som vill putta in hästen i en specell mall, det är bara ohälsosamt i längden.

jag har recis samma problem. fast jag rider stadigt för 2 tränare, jag har dom kvar ;) tränare 1 kommer åt alla våra problem och förut slutade jag träna för henne när tiderna o sånt inte passade, men sen böejade jag igen. Hon gjorde på 2 lektoiner att Isak (min ponny) började gå mkt mkt mera samlat o stadigare, han använde andra muskler då i en månad så nu är han bråkig igen (förut så höll han på o stog på bakbena o galopperade baklänges mm i flera månader :eek:)..

men den andra tränaren säger heeeeeelt andra saker, tränare 1 säger att de går för fort när jag rider, den andra säger att jag rider för långsamt, och jag håller samma tempo för bägge tränarna..

tränare 2 säger "nu är det perfekt," och "super" när jag känner och vet att ponny tex sladdar med baken. hon gör inget för att det ska bli ännu bättre utan kollar bara, när jag vet att både jag och Isak kan dubbelt så mkt för tränare 1...

tränare 2 är därimot jättepetig med min sits, det är inte tränare 1, inte lika iaf.. men tränare 1 kollar på hästen och så gör hon så att allt blir mkt bättre... när Isak blir stadigare blir mitt "handproblem" bättre, o för att han ska vara stadig måste jag sitta stilla, det får alltid tränare 1 till :D inte tränare 2 därimot..

nu har jag en till ponny som jag bara ska få rida och tävla åt ägaren, hon frågade om jag ville det.. Då är bägge tränarna nästan lika bra, kanske att tränare 2 är lite bättre.. men när jag tränade för tränare 1 så hade jag bara ridit ponny 7 ggr så jag kände honom inte alls lika bra då som nu (har ridit honom 11 ggr nu ;))...

Sen har jag en tränare till, hon kmr hit en gång i månaden .. Hon är jätteduktig, hon kollar min sits och hästens form :) men jag gilllar faktist tränare 1 mest av alla dom tre, sen tränare 3.. :)

Klart att tränaren ska få lägga sig i (det skriver jag också klart och tydligt om man bara läser inlägget) men, och det skriver jag också, men om det som tränaren säger inte fungerar - och som ursprungstråden säger så blev hela clinicen spänd och stökig för att personen i fråga inte fick rida fram som denne ville - så måste man väl kunna säga till tränaren detta UTAN att det bara viftas iväg med uppmaningen "bara gör som jag säger". Jag vill då ha en bättre förklaring. Trots allt köper jag tjänsten att bli en bättre ryttare och då tycker jag att jag har rätt att få en bra förklaring. Sedan godtar jag att tränaren säger att jag kommer fatta om några gånger om jag ger det en chans och bara skissar en grov plan. Jag vill ha valuta för mina träningspengar och det innefattar en dialog med tränaren, ömsesidig respekt och att jag åker hem och har förstått vad tränaren vill uppnå samt en vettig chans att öva och repetera de övningarna som vi har gjort. Men det är kanske bara jag som vill ha det så!

Måste ha missat det för jag tycker inte det var klart och tydligt alls utan jag tyckte det bara lät som om du förutsatte att tränaren var en idiot som bestämt sig för ett sätt. Jag tolkade det inte så riktigt från TS i och med att hon skrev att det var första passet för tränaren, utan antar att tränaren då "rättade" saker för att hon ville se hur det funkade/inte funkade.

Men okej - jag förstår bättre hur du menar nu.

okej, ja mitt problem ligger ju litet åt samma håll, men inte helt.. tycker att det finns så många tränare som hoppar över viktiga grunder.. jag menar, trots att min häst är 9 år så kan hn likväl behöva befästa de enklaste grunderna innan man går vidare..:)

Ja, så är det ju för mig också. Jag måste koncentrera mig på en sak i taget för att det inte bara ska bli pannkaka. Nu är det kanske på mer basicsnivå än för dig, men ändå :p
Som exempel så måste jag också jobba massor med avslappning eftersom det är en mycket framåt häst som har lätt att spänna sig när man tar i tyglarna... Man måste pussla till sig ett avslappnat läge som ändå inte går i övertempo så man riskerar att behöva dra hästen i munnen i tid och otid för då säger det *poff* så är avslappningen borta :p samtidigt så kan den bli lite "vinglig" pga att den är van att gå ganska orakriktat, så ibland måste man koncentrera sig på att få hästen gå mer jämnt innan man kan bry sig om resten, annars blir det för många signaler samtidigt och allt blir pannkaka igen...
Jag själv har ju min strategi för att lösa detta, när man blandar in en tränare i det hela är det lätt att det blir fel ordning och fel fokus. Därför kommer jag nog ta det försiktigt med tränare ett tag tills man känner att grunderna blivit bättre. Det dumma är ju att om man hittar RÄTT tränare så går det ju ofta snabbare att få till grunderna, dumt då att man inte har råd att chansa.. :p

nej det här med att hitta rätt tränare verkar inte vara helt rätt.. jag funderar seriöst på att kidnappa den enda tränaren som har hjälpt mig med min häst och ta med honom upp till umeå nu när jag flyttar :D:angel:

Jag tycker att det ar otroligt svart att hitta bra tranare over huvud taget, och det beror inte pa att jag har en speciell hast eller sa, det ar mer det att jag tycker att det ar svart att hitta en tranare som uppfyller de krav jag har.

Jag tycker att manga tranare forsoker (som vissa ocksa papekat har) att passa in hasten och ryttaren i en mall, dar ocksa alla andra hastar och ryttare ska passa in. De har helt enkelt for daliga kunskaper for att kunna anpassa varje individ till vad de behover just da, i just det utvecklingsstadiet. Eller ocksa ar de bara lata. Att ga pa en traning vid endast ett tillfalle, eller over en helg ar for mig helt bortkastat, eftersom jag, min hast och tranaren i fraga aldrig kommer att ha tid att lara kanna varandra och tranaren kommer inte att hjalpa och vagvisa senare i utbildningen nar jag stoter pa problem eller bara behover komma vidare.

Jag har haft turen att ha en ridtranare som har 60 ars erfarenhet av hastar, ridning och korning, och 40 ars erfarenhet av utbildning av hast, ryttare och kusk. I kombination med all denna erfarenhet, har h*n formaga att se helheten hos hast och ryttare, allt ar viktigt, foder, stallmiljo, hastkompisar naturligtvis relation hast- ryttare/kusk saval pa marken som uppsuttet.

Sa for mig ar det helheten som ofta saknas. Och forklaringar till varfor jag gor si eller sa. Jag haller med manga andra har, fraga om du far kritik eller anvisningar till att ratta till, utan forklaring till varfor. Jag tycker att man kan krava av en tranare att h*n ska kunna forklara, och hjalpa till att bygga upp en traning som ger langsiktiga mal, inte bara for passet du rider just nu.

Jag haller ocksa med vissa andra har, kanske tranaren ser att du verkligen behover andra nagot i ditt satt att rida fram din hast, men da behover du ocksa fa en forklaring och en uppfoljning av det. Att bara strunta i det och rida fram innan passet ar oftast inte ratt vag att ga, eftersom uppvarmningen ar en viktig del av traningen, och en del som man ocksa ofta behover fa hjalp med.

Jag tror att det basta ar att aka runt och prata med och titta pa nar olika tranare haller lektion eller kurser. Att bilda sig en uppfattning om upplagg, mal, ambition, kunskap och erfarenhet hos tranaren. Och sist men inte minst, se till att personkemin stammer.

En spänd häst är aldrig rätt, nej

Tänk om fler kunde vara som du....

Haller fullstandigt med:bow::bow:

Det borde vara det forsta riktmarket for alla, om hasten ar avslappnad, fysiskt och psykiskt, da ar det i alla fall inte fel. Da har man nagot att bygga vidare pa. Om hasten ar spand, da ar all traning oftanst bortkastad, tills man atgardat det problemet.

Tycker som flera andra- rid fram innan lektionen.

Tränaren bör vara pedagogoisk nog o inte försöka att ändra på allt på en clinic- om det inte är fullständig katastrof, vilket jag har svårt att se hos Er.
Iakta o komma med input o synvinklar.

om det var en ny veckotränare är det en annan femma.

förstår precis det där med att vilja rida hästen lägre i början o komma till avspändhet o då komma till bra arbete.

Har själv ridit för folk som har velat att jag ska vara PÅ hästen hela tiden- passar inte mig.

Angående att rida fram innan lektionen så kan det ju vara ett sista alternativ men jag ser det inte som optimalt.. Vill gärna ha en tränare som delar hela min filosofi ang hur hästen ska ridas..

Där tyckte jag att du sa en bra sak ang clinic! tränaren känner inte hästen - och kommer heller inte att lära känna den eftersom att det var en engångsföretelse..

:)

ja jag ska nog se till att åka runt lite och titta nu när jag har flyttat.. försöka bilda en uppfattning om tränarna och kanske hitta någon som kan tänkas passa..

:)

Den enklaste lösningen du kan göra är att du rider fram hästen innan du börjar träna.

Min ponny tex måste galopperas och ridas i låg form innan man kan börja rida honom, annars funkar det inte, då red jag fram honom på en annan ridbana eller den andra volten där inte tränaren är., om du tränaren inte skulle acceptera hur hästen är.

Sen passar inte all tränare alla och alla tränare är trots att de kanske är duktiga ryttare, inte bra på att träna.

Så här fick man rida min ponny:
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=DSC08220.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/DSC08219.jpg

Red för en tränare som inte accepterade detta, det blev pankaka av allt.. Men sen tyckte han också att jag skulle tänka cykelstyre i skolorna och släppa ytter,så ja:smirk:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 045
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka