Funderingar kring tränare till speciella hästar

Sv: Funderingar kring tränare till speciella hästar

självklart tar jag hjälp av en tränare för att förbättra min ridning, det här är svårt att förklara.. önskar att jag hade haft film att lägga upp så ni kunde fått se ridningen..
i det här fallet var det främst tygellängden som ändrades. Jag rider gärna fram med längre tygel och rider sedan min häst fram till handen i en låg och rund form, denna tränare ville direkt att jag skulle korta upp tygeln till en längd jag brukar rida på när min häst är uppvärmd och avspänd. Går jag förbi detta stadium så kopplar hästen aldrig av och kommer ej fram till hand ordetligt. Resten av ridpasset fick jag alltså uppbackning på att han inte går fram till hand ordentligt, och kommentarer om att "se till att få mer stöd i handen". När jag sedan försöker förklara att min häst inte brukar vara såhär ostadig utan går bättre om jag rider fram som vanligt så får jag ingen respons..

Förbättar hon min ridning när hon vill att jag ska rida på ett sätt som min häst inte trivs med?

lite luddigt inlägg men jag hoppas ni hänger med..

alltså. när man rider sina första pass för en ny tränare så tror jag att man faktiskt måste få låta tränaren "mecka" lite. Tränaren kanske också behöver skaffa sig en uppfattning om ekipaget och hästen. Å andra sidan kan man ju också argumentera åt ditt håll, dvs de första passen så "bevittnar" man lite mer allmänt som tränare, innan man börjar justera en massa. Det jag försöker säga är att det krävs nog lite tolerans och lyhördhet från bägge håll, och en förståelse för de första passen att lära känna varandra som tränare/ekipage.

Jag tycker det låter som du har en fullt "normal" häst, det är ju inget ovanligt att hästen är spänd i början av passet och som du säger behöver ridas fram i låg o rund form. Så det är väl bara att se till att hästen är framriden när ditt träningspass börjar? Väljer man att inkludera framridningen i träningspasset så kanske det inte ger resultat förrän ett antal träningar, då det naturligtvis blir en omställning för dig/hästen. Jag skulle ge det hela en chans, och att kanske i första hand sköta framridningen själv, utvärdera sedan resultaten av träningen och se vad du tycker. Efter några gånger (om du tränar för samma tränare alltså) så kan du ju prova att låta även framridningen ingå i träningspasset, och se vad som händer.

nej jag tycker gentligen inte heller att det är särskilt onormalt, med det är så jag har blivit bemött.. Jag har provat många tränare sen jag köpte min häst och bara en enda har bett mig rida honom låg och rund. När jag känner att jag har provat flera andra tränare och inget har fungerat så vill jag gärna behålla denna rdning som min häst trivs så bra med! Tyvärr så har jag inte, av flera orsaker, möjlighet att förtsätta träna för denna tränare..

ang att rida fram själv så ser jag det självklart som ett alternativ men jag tycker inte att det är optimalt att jag måste rida fram själv för att tränaren och jag följer olika vägar..

jo till viss del kan jag hålla med dig.. en öppen dialog är viktig och självklart ska man prova tränarens sätt..
men som jag skrev i ett inlägg ovan så har jag redan provat, för hon ville precis samma sak som andra har velat, och det har inte fungerat..
nu känner jag att det här började kretsa väldigt mycket kring min träning igår.. den angav jag egentligen bara som exempel, ville ha en mer allmän dialog..

självklart tar jag hjälp av en tränare för att förbättra min ridning, det här är svårt att förklara.. önskar att jag hade haft film att lägga upp så ni kunde fått se ridningen..
i det här fallet var det främst tygellängden som ändrades. Jag rider gärna fram med längre tygel och rider sedan min häst fram till handen i en låg och rund form, denna tränare ville direkt att jag skulle korta upp tygeln till en längd jag brukar rida på när min häst är uppvärmd och avspänd. Går jag förbi detta stadium så kopplar hästen aldrig av och kommer ej fram till hand ordetligt. Resten av ridpasset fick jag alltså uppbackning på att han inte går fram till hand ordentligt, och kommentarer om att "se till att få mer stöd i handen". När jag sedan försöker förklara att min häst inte brukar vara såhär ostadig utan går bättre om jag rider fram som vanligt så får jag ingen respons..

Förbättar hon min ridning när hon vill att jag ska rida på ett sätt som min häst inte trivs med?

lite luddigt inlägg men jag hoppas ni hänger med..

Just så fungerar min häst också, vilket min förra obs förra tränare inte främjade. Har nu bytt tränare vilken tillämpar en mjuk, låg och rund form i början av passet. När hästen går i en stadig och följsam form går den i en så pass hög form som passar den nivå vi är på.

ja visst finns det hästar som går på framdelen och blir svåra att få upp under senare. Nu är min häst inte en av dem utan han går mer än gärna i en alldeles för hög form och därför vill jag rida honom lågt.
sen kanske jag än en gång ska påpeka att detta inte är något som jag har hittat på själv utan det är en högst kompetent tränare som har hjälpt mig.

jag förstår nog inte vad du menar alls.
att ridas fram låg och rund är väl inte unikt, dvs det är väl inte särskilt "speciellt" att många hästar funkar bra på det?

nej jag tycker egentligen inte heller att det är något unikt, men varför verkar många tränare tycka det?
är det bara jag som stöter på konstiga tränare?

Ett sätt att ta reda på om tränaren har rätt är ju att be dem visa hur de menar.

Alla har ju inte samma koncept, och även om ett nytt kan kännas främmande och avigt - ås kan det vara rätt.

Manmåste ju ge det en chans, och som ryttare måste man hela tiden göra total makeovers om man skall utvecklas.

Men jag läser också det du skriver att dyu tycker hästen blir spänd.

Jaghar varit med om både och. Ibland har jag haft rätt och iböand tränaren. Och hästen är facit.

Som sagt tycker du iten det funkar - be dem visa hur.

Lyckas de - så har du fått nåt att fundera på.

Misslyckas de så får man leta vidare.
och ja jag har en mycket speciell häst, vissa saker funkar inte, därför kan jag inte rida för vem som hellst...

I det här fallet var det främst tygellängden som ändrades. Jag rider gärna fram med längre tygel och rider sedan min häst fram till handen i en låg och rund form, denna tränare ville direkt att jag skulle korta upp tygeln till en längd jag brukar rida på när min häst är uppvärmd och avspänd. Går jag förbi detta stadium så kopplar hästen aldrig av och kommer ej fram till hand ordetligt. Resten av ridpasset fick jag alltså uppbackning på att han inte går fram till hand ordentligt, och kommentarer om att "se till att få mer stöd i handen". När jag sedan försöker förklara att min häst inte brukar vara såhär ostadig utan går bättre om jag rider fram som vanligt så får jag ingen respons..

Det verkar som ni har olika röd tråd, och ja då är det bortkastat...

Det finns många återvändsgränder

och många olika uppfattningar vad som är rätt - lita på hästen

självklart kan nya saker vara rätt - men som jag redan har skrivit så är detta inget nytt, jag har redan provat och vet att det inte fungerar..

ja hästen blir spänd, och en spänd häst kan väl aldrig vara rätt.?
min filosofi är att bråka så lite som möjligt med hästen utan att hitta lösningar där hästen trivs och kan utvecklas.

En spänd häst är aldrig rätt, nej

Tänk om fler kunde vara som du....

jo givetvis vore det bättre... :)

jag rider hellre själv än för en tränare som går emot mina "principer"...

självklart kan nya saker vara rätt - men som jag redan har skrivit så är detta inget nytt, jag har redan provat och vet att det inte fungerar..

ja hästen blir spänd, och en spänd häst kan väl aldrig vara rätt.?
min filosofi är att bråka så lite som möjligt med hästen utan att hitta lösningar där hästen trivs och kan utvecklas.

Kan du inte börja passet för ny tränare med att helt sonika förklara er bakgrund, och hur det är?
tror det kanske är lättare då. I sämsta fall, om man inte förklarar, och tränaren vill "korrigera" på ett sätt man vet inte funkar, och man börjar värja sig mitt i passet - så kan det tolkas som att man är ovillig och inte vill lyssna/ta till sig. Om tränaren förstår bakgrund och HAR en motivation bakom så kanske det blir annorlunda ?

det finns ju faktiskt inte bara ett sätt att uppnå en och samma sak på. En duktig tränare vet detta.

Eftersom att det blev en del svar ang min egna häst så har jag letat upp några bilder som kanske kan förklara bättre..

Den här formen vill jag uppnå under ett pass

Och så här tar jag mig dit

förstår ni mig bättre nu?

smart tips! det kan nog fungera mycket bättre!:)

En liten fundering..
Ni som har hästar som av någon anledning kräver/vill ha en viss typ av ridning - har ni lika svårt som jag att hitta tränare?
Själv har jag en häst som verkligen måste ridas fram på ett speciellt sätt, i en viss form och i ett visst tempo. Går jag ifrån den här ridningen för tidigt i passet så kommer han aldrig till ro ordentligt. Det som jag dock börjar uppleva som problem är att det inte är alla tränare som har förståelse för detta utan de vill att han ska ridas "som alla andra".
I dag red jag till exempel en clinic för en väldigt duktig tränare och direkt när vi började rida så började hon ändra på min ridning, jag "fick" inte rida fram som jag skulle vilja. Detta resulterade alltså i att min häst aldrig blev riktigt sådär avspänd som han behöver och då släpper han heller inte igenom i kroppen korrekt. Han blir lite orolig och ostadig helt enkelt.. Jag försökte förklara att han behöver ridas fram låg och rund, men hon viftade bort det.. Hela träningen känns bortkastad, jag hade lika gärna kunnat rida själv hemma..

Är det bara jag som upplever sådana här problem?
Fler som har speciella hästar? Gör ni er ens besväret att åka på sådana här tillfälliga träningar?
Synpunkter och åsikter tack!:)

Jag har egentligen alltid haft det här problemet (kanske haft för skumma hästar eller för konstig ridstil själv?) och det brukar ta ett tag innan man hittar någon tränare som ger något. När man väl gör det så är det inte säkert att man tycker man får ut något mer av den tränaren efter ett tag och då blir det till att leta på nytt! :p

Förra kusen hittade jag en tränare som gick bra att rida för MEN den tränaren krävde väl mycket av hästen och den började protestera en del. Det var väl egentligen inget "problem" men det gjorde det svårare för mig att komma vidare med hästen.
Kusen innan kunde man rida för ganska många olika tränare med men fick egentligen inget resultat. Samma sak där, jag hittade EN tränare till slut som fungerade ganska bra, dvs jag och hästen utvecklades.

Den nuvarande har jag hittills testat rida en (western- :p) lektion med och det fungerade väl rätt ok, men det blev bra mycket "hårdare" träning än jag ridit med den tidigare, har försökt ta lite i taget och fokusera på att det ska bli lugnt och avslappnat. Just på den lektionen blev det lite väl mycket "nytt" för hästen och högre krav, därför blev den mer stressad än den brukar vara när jag rider själv. Vågar inte rida för någon "vanlig" dressyrtränare än (funderar dock på en som brukar vara lite mer öppen för att anpassa träningen efter hästen) eftersom jag tror det skulle förstöra lite av grunderna vi jobbar mycket på nu bara biten att behöva följa instruktioner och inte för varje sekund kunna anpassa träningen efter hästen. Vågar inte ens rida för AR-tränare eftersom jag tror att träningen skulle bli för tuff för hästen. Även om man säger att man tar det i hästens takt så skulle nog hästen känna ganska stora krav på sig och bli förvirrad om jag inte övat en del på det hemma.
Vill också kunna lägga in lite "lek" i arbetet, att bara gå över lite bommar eller rida slalom eller vad som helst som inte är så krävande och ger hästen lite annan stimulans.

okej, ja mitt problem ligger ju litet åt samma håll, men inte helt.. tycker att det finns så många tränare som hoppar över viktiga grunder.. jag menar, trots att min häst är 9 år så kan hn likväl behöva befästa de enklaste grunderna innan man går vidare..:)

En bra tränare ska se vad hästen behöver tycker jag. Sen måste man tänka på att det kanske fungerar bra som du ridit, men om tränaren vill ändra på ridningen kanske det är så att tränaren tror att det är ännu bättre för din häst i långa loppet. När man gör förändringar kan det gå sämre en period för att sedan vända uppåt och gå bättre än det gjorde innan. (det är som när man backar bilen för att sedan välja en annan riktning. Det går bakåt innan det går framåt igen)

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 045
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka