Sv: Funderingar kring tränare till speciella hästar
alltså. när man rider sina första pass för en ny tränare så tror jag att man faktiskt måste få låta tränaren "mecka" lite. Tränaren kanske också behöver skaffa sig en uppfattning om ekipaget och hästen. Å andra sidan kan man ju också argumentera åt ditt håll, dvs de första passen så "bevittnar" man lite mer allmänt som tränare, innan man börjar justera en massa. Det jag försöker säga är att det krävs nog lite tolerans och lyhördhet från bägge håll, och en förståelse för de första passen att lära känna varandra som tränare/ekipage.
självklart tar jag hjälp av en tränare för att förbättra min ridning, det här är svårt att förklara.. önskar att jag hade haft film att lägga upp så ni kunde fått se ridningen..
i det här fallet var det främst tygellängden som ändrades. Jag rider gärna fram med längre tygel och rider sedan min häst fram till handen i en låg och rund form, denna tränare ville direkt att jag skulle korta upp tygeln till en längd jag brukar rida på när min häst är uppvärmd och avspänd. Går jag förbi detta stadium så kopplar hästen aldrig av och kommer ej fram till hand ordetligt. Resten av ridpasset fick jag alltså uppbackning på att han inte går fram till hand ordentligt, och kommentarer om att "se till att få mer stöd i handen". När jag sedan försöker förklara att min häst inte brukar vara såhär ostadig utan går bättre om jag rider fram som vanligt så får jag ingen respons..
Förbättar hon min ridning när hon vill att jag ska rida på ett sätt som min häst inte trivs med?
lite luddigt inlägg men jag hoppas ni hänger med..
alltså. när man rider sina första pass för en ny tränare så tror jag att man faktiskt måste få låta tränaren "mecka" lite. Tränaren kanske också behöver skaffa sig en uppfattning om ekipaget och hästen. Å andra sidan kan man ju också argumentera åt ditt håll, dvs de första passen så "bevittnar" man lite mer allmänt som tränare, innan man börjar justera en massa. Det jag försöker säga är att det krävs nog lite tolerans och lyhördhet från bägge håll, och en förståelse för de första passen att lära känna varandra som tränare/ekipage.