Funderingar kring tränare till speciella hästar

MiniLi

Trådstartare
En liten fundering..
Ni som har hästar som av någon anledning kräver/vill ha en viss typ av ridning - har ni lika svårt som jag att hitta tränare?
Själv har jag en häst som verkligen måste ridas fram på ett speciellt sätt, i en viss form och i ett visst tempo. Går jag ifrån den här ridningen för tidigt i passet så kommer han aldrig till ro ordentligt. Det som jag dock börjar uppleva som problem är att det inte är alla tränare som har förståelse för detta utan de vill att han ska ridas "som alla andra".
I dag red jag till exempel en clinic för en väldigt duktig tränare och direkt när vi började rida så började hon ändra på min ridning, jag "fick" inte rida fram som jag skulle vilja. Detta resulterade alltså i att min häst aldrig blev riktigt sådär avspänd som han behöver och då släpper han heller inte igenom i kroppen korrekt. Han blir lite orolig och ostadig helt enkelt.. Jag försökte förklara att han behöver ridas fram låg och rund, men hon viftade bort det.. Hela träningen känns bortkastad, jag hade lika gärna kunnat rida själv hemma..

Är det bara jag som upplever sådana här problem?
Fler som har speciella hästar? Gör ni er ens besväret att åka på sådana här tillfälliga träningar?
Synpunkter och åsikter tack!:)

Sv: Funderingar kring tränare till speciella hästar

har nog inte själv det problemet men du kan kanske kan börja "vänja av " din häst sakta, sakta och sen om den e spänd så får du ju rida tills den slappnar av.. Men förstår det måste vara svårt att hitta tränare. Du kan ju komma tidigare och rida fram lite själv?

jag tycker inte att jag ska behöva vänja av min häst från något som egentligen är helt korrekt grundridning. jag har blivit lärd detta från tränare som har elever upp till st georg, själv har tävlat höga klasser och dömer int så jag tror inte att det är något fel i det jag gör..

men det är lite det här jag ville diskutera i tråden, varför anser många att man ska "vänja" speciella hästar så att de blir som alla andra?

jag tycker inte att jag ska behöva vänja av min häst från något som egentligen är helt korrekt grundridning. jag har blivit lärd detta från tränare som har elever upp till st georg, själv har tävlat höga klasser och dömer int så jag tror inte att det är något fel i det jag gör..

men det är lite det här jag ville diskutera i tråden, varför anser många att man ska "vänja" speciella hästar så att de blir som alla andra?

jag förstår nog inte vad du menar alls.
att ridas fram låg och rund är väl inte unikt, dvs det är väl inte särskilt "speciellt" att många hästar funkar bra på det?

Ibland kan det ju vara så att tränaren ser något som du själv inte märkt:angel:
Till exempel om du vill rida låg och rund kanske tränaren upplever att den belastar framdelen för mycket och vill att du ska ha "vippbrädan" i ett jämnare läge från början.
Många hästar som vill gå låga och runda har en tendens att gräva ner sig mer och mer efterhand under ridpasset och kan vara svåra att få upp framdelen på senare...brukar vara bra att tänka lite omvänt "en flytkork ska ner och en plogbil ska upp" tex.

Nu vet jag inte om det är såhär i ditt exempel men ibland har det varit så för mig - det som känts bra när jag ridit själv har varit lite tokigt och det är klart att det är svårt att ändra något som är invant.

Jag tycker det låter som du har en fullt "normal" häst, det är ju inget ovanligt att hästen är spänd i början av passet och som du säger behöver ridas fram i låg o rund form. Så det är väl bara att se till att hästen är framriden när ditt träningspass börjar? Väljer man att inkludera framridningen i träningspasset så kanske det inte ger resultat förrän ett antal träningar, då det naturligtvis blir en omställning för dig/hästen. Jag skulle ge det hela en chans, och att kanske i första hand sköta framridningen själv, utvärdera sedan resultaten av träningen och se vad du tycker. Efter några gånger (om du tränar för samma tränare alltså) så kan du ju prova att låta även framridningen ingå i träningspasset, och se vad som händer.

Det måste väl ändå vara så att "man inte lagar något som inte är sönder" med det menar jag att man inte ändrar ett vinnande koncept. Jag tycker att du har rätt i att ifrågasätta tränaren. Denne ville uppenbarligen inte ha en dialog om hur din häst är/fungerar utan vill bara köra på efter sin egen (tränarens, då) mall. Jag tycker att det ganska ofta är så i "hästSverige". Veterinärer som vägrar att lyssna färdigt, tränare som "vet bäst" och hovslagare som blir sura när man undrar. Herregud, självklart har man anlitat dessa personer för sin expertkunskap, men i slutänden så är det ju man själv som känner sin häst utan och innan. Att DE då inte är så ödmjuka att de lyssnar på hästägaren för tips på vad som kan hjälpa framåt. Exempel på detta är ju "min häst svarar bäst på den här typen av framridning". Om inte tränaren känner ekipaget så kanske det är bäst att testa det sättet först och SEDAN ändra om det visar sig vara dåligt. Hur kan man som tränare direkt veta att det är fel? Annars får ju tränaren motivera ändringen väldigt väl.

Nä, Väldigt hårddraget så kan man säga att i ridningen betalar man pengar för att hålla tyst och få reda på att man gör fel. Allt som heter kritiskt tänkande ska lämnas hemma och man ska vara tacksam för att få hjälp. Kan ni se det i en annan situation? Tack, snälla ICA för att jag fick köpa varor av er.

Fast du kan ju också vända på det. att varför kommer man till en tränare om man har inställningen att tränaren ej ska/bör/får lägga sig i hur man rider? :confused: Förstår inte riktigt den inställningen heller, tro sjutton att det blir problem.

håller med dig fullständigt..
Man bör ju ge tränare en chans. Själv är inte alltid bäste dräng.. sen bör man ju självklart kunna fråga och diskutera men ge det hela en chans!

Nirak

Det är jättesvårt att svara på för det kan vara både och. Precis som nån (eller fler :confused:) skrev kan det vara så att tränaren såg något som du inte är medveten om.

Det kan också vara en mer fyrkantig tränare med ett koncept och som har svårt att se när det inte fungerar på alla hästar utan tycker att det "ska" vara så. Jag har stött på såna, som inte fungerat med hästen, bla pga att det sättet som tränaren velat ha just skapat spänningar. När tränaren fått visa och jag ser att det fortfarande inte fungerar med hästen alls - då ahr jag bytt tränare, då är det inte jag som är fel ute utan tränaren har jag tyckt då.

Men en sån tränare är ju inte en sån man vill ha. De ska ha erfarenhet av många slags hästar för att kunna ha blick för hur de ska ridas. Och vad som felas. Man kan inte begära att de ska se allt på en gång dock, men så småningom.

Om det är första gången tränaren ser ett ekipage och ryttaren säger hur den brukar göra och varför, så borde ju en klok tränare kunna förklarar varför h*n ändå vill att ryttaren rpovar något annat.
Frågade du? Vad var tanken? OM du kände att det inte fungerade, diskuterade du det med tränaren?

Senast ändrad av en moderator:

Men det blir en haltande jämförelse. ICA lägger sej inte i hur du äter tex, du kan handla vilken skit du vill, de bryr sej inte om du blir smällfet.......
men en tränare är där för att hjälpa dej att förstå hur du ska rida hästen så att den fungerar och mår bra. Det är väl det allt går ut på:confused: Då MÅSTE tränaren tala om vad du gör fel som motverkar det syftet, annars är det en oseriös tränare. Många är nog alldeles för "snälla" ändå och säger inte riktigt allt.

MAn vill väl veta vad man ska förbättra:confused:

Men det blir en haltande jämförelse. ICA lägger sej inte i hur du äter tex, du kan handla vilken skit du vill, de bryr sej inte om du blir smällfet.......

:rofl::rofl:vilket i.o.f är jäkligt synd emellanåt dvs att de inte lägger sig i :rofl:

Fast du kan ju också vända på det. att varför kommer man till en tränare om man har inställningen att tränaren ej ska/bör/får lägga sig i hur man rider? :confused: Förstår inte riktigt den inställningen heller, tro sjutton att det blir problem.

precis min tanke åxå.

---
jag tycker att man iaf ska ge det en chans, ibland känns det helt knas när man måste ändra något i sin ridning, men när man kommit igenom det stadiet kanske det blir hundra gånger bättre.

I dag red jag till exempel en clinic för en väldigt duktig tränare och direkt när vi började rida så började hon ändra på min ridning, jag "fick" inte rida fram som jag skulle vilja.

no offense....men vad hade du annars tänkt dig att tränaren skulle göra :confused:

man tar väl ändå hjälp av en tränare för att få hjälp med att ändra sin ridning (till det bättre - och för det mesta är det faktiskt så att den där duktiga tränaren vet bättre även om det känns konstigt i början......)

no offense....men vad hade du annars tänkt dig att tränaren skulle göra :confused:

man tar väl ändå hjälp av en tränare för att få hjälp med att ändra sin ridning (till det bättre - och för det mesta är det faktiskt så att den där duktiga tränaren vet bättre även om det känns konstigt i början......)

självklart tar jag hjälp av en tränare för att förbättra min ridning, det här är svårt att förklara.. önskar att jag hade haft film att lägga upp så ni kunde fått se ridningen..
i det här fallet var det främst tygellängden som ändrades. Jag rider gärna fram med längre tygel och rider sedan min häst fram till handen i en låg och rund form, denna tränare ville direkt att jag skulle korta upp tygeln till en längd jag brukar rida på när min häst är uppvärmd och avspänd. Går jag förbi detta stadium så kopplar hästen aldrig av och kommer ej fram till hand ordetligt. Resten av ridpasset fick jag alltså uppbackning på att han inte går fram till hand ordentligt, och kommentarer om att "se till att få mer stöd i handen". När jag sedan försöker förklara att min häst inte brukar vara såhär ostadig utan går bättre om jag rider fram som vanligt så får jag ingen respons..

Förbättar hon min ridning när hon vill att jag ska rida på ett sätt som min häst inte trivs med?

lite luddigt inlägg men jag hoppas ni hänger med..

alltid en möjlighet men jag skulle önska att hitta en tränare som följer hela min linje så att säga..

Det är jättesvårt att svara på för det kan vara både och. Precis som nån (eller fler :confused:) skrev kan det vara så att tränaren såg något som du inte är medveten om.

Det kan också vara en mer fyrkantig tränare med ett koncept och som har svårt att se när det inte fungerar på alla hästar utan tycker att det "ska" vara så. Jag har stött på såna, som inte fungerat med hästen, bla pga att det sättet som tränaren velat ha just skapat spänningar. När tränaren fått visa och jag ser att det fortfarande inte fungerar med hästen alls - då ahr jag bytt tränare, då är det inte jag som är fel ute utan tränaren har jag tyckt då.

Men en sån tränare är ju inte en sån man vill ha. De ska ha erfarenhet av många slags hästar för att kunna ha blick för hur de ska ridas. Och vad som felas. Man kan inte begära att de ska se allt på en gång dock, men så småningom.

Om det är första gången tränaren ser ett ekipage och ryttaren säger hur den brukar göra och varför, så borde ju en klok tränare kunna förklarar varför h*n ändå vill att ryttaren rpovar något annat.
Frågade du? Vad var tanken? OM du kände att det inte fungerade, diskuterade du det med tränaren?

Nej jag frågade inte.. Kändes inte som om det var läge när jag hade förklarat min synpunkt utan att få respons.. Jag fick heller ingen förklaring till VARFÖR..

nu är det inte så att jag tycker att en tränare inte får lägga sig i min ridning utan mer att jag tycker att det är konstigt att jag inte tilläts rida min häst låg och rund i början av passet.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 045
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka