funderingar kring stallturer i kollektiv

lovehorses

Trådstartare
Ni som har stallturer i kollektivstall.Alltså någon tar morgon, en annan em och tredje kväll.

Hur tänker ni när det är fredag kväll och kanske lördagkväll/morgon? har ni något rullande system eller fasta turer?
De jag mest tänker som kan komma ikläm är vissa familjer har ex fredagsmys och vill ha dem och andra älskar att sova på morgonen. HUr gör ni?
Lite synpunkter tack!
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Har varit med om att alla väljer ett visst antal pass och det har inte varit något problem. Vi har olika liv med olika prioriteringar, lördag kväll är inget problem för många.

Det som brukar vara svårast att få till är lunch på vardagar.

Fungerar det inte att folk får välja fritt så är ett rullande schema mest rättvist.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Är det ett problem (t ex helger inkl. fredag) tycker jag det är rimligast att man har rullande helgschema inkl. fredag kväll. Om sedan någon annan ändå är där fredag kväll/lördag morgon/söndag lunch/what ever så skriver man ju självklart upp det så den som har helgen slipper just det passet.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

De fasta pass som är rullande hos oss är måndagmorgon, fre kväll, lör morgon, lör kväll, söndag morgon ..Antar att det är de passen som folk haft svårt att vilja ta ;)

Övrigt är önskepass där man själv skriver upp dagar och vilket typ av pass där man kan, men man måste ta ett visst antal pass per box så att det går ihop med alla pass/dagar.

Det systemet är ju rätt rättvist men i överlag gäller det ju att alla varierar också och inte bara tar samma..samt tänker på att det är skillnad i att inte kunna och att inte vilja. Någon gång får man räkna med att få hoppa över fredagsmys, utekväll etc för man har ju ändå valt livet med häst samt ett kollektivt stall..den smällen får man ta.

Annars är ett helt rullande schema det mest rättvisa där man byter sinsemellan när man inte kan.
 
Senast ändrad:
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Tacksam för svar.
Tror det blir svårt med rullande system när vi "bara" är 4 personer. Men har nu kommit på ett rullande system som jag tror är rättvist och passar alla.
Vi ska snart ha möte så får vi se vad de säger.

Tycker inte riktigt om det när man själv skriver i vilka turer man tar. Det kan ju bli orättvist och sen kanske någon glömmer att skriva i. Blir en massa osäkerhet och rådd tycker jag.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Är ni fyra så är de väll lättast att man har varannan helg?
Där jag är så har man ett uttag + ett intag när man har sin helg.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Tacksam för svar.
Tror det blir svårt med rullande system när vi "bara" är 4 personer. Men har nu kommit på ett rullande system som jag tror är rättvist och passar alla.
Vi ska snart ha möte så får vi se vad de säger.

Tycker inte riktigt om det när man själv skriver i vilka turer man tar. Det kan ju bli orättvist och sen kanske någon glömmer att skriva i. Blir en massa osäkerhet och rådd tycker jag.

När jag stod i kollektiv stall så hade alla en fastvardag i veckan(4 ST I Stallet)då vi tog in hästarna för stallägaren tog morgon passen och kvällsfodringarna,sen hade man lunch när man kunde som skrevs upp på schemat,sen schema lade man så man hade fredagkväll-sön kväll och då hade man utsläpp,lunch,intag,kvällsfodring,sen kunde man givetvis byta eller få hjälp om det behövdes och ibland erbjöd sig någon att ta tex lunchen om den var där då:)
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Jag tycker att man först kollar om det är någon som vill ha specifika pass, t ex någon vill alltid ha lördagsmorgnar. Kanske är det så att alla har sina favoritpass så att hela helgen blir täckt.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Jag håller med Görel. Ett annat alternativ är att ta hela helgen, d.v.s man har alla pass var 4:e helg och är ledig övriga helger. Vet någon annan med sig att de ska till stallet en viss tid som överensstämmer med passen så kan den ju bara meddela helgansvariga att denne inte behöver göra just det passet.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Så har jag haft det och tyckte väldigt illa om det. Blev en gång uppsatt på en helg då jag absolut inte kunde och ingen ville byta med mig.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Rullande schema brukar vara vettigt, så länge alla håller koll på sina tider.

Hel helg är inte en favorit, jag har hellre två helgmornar/kvällar i rad isf, än tvingas åka ut dubbelt samma dag. Men det är ju olika vad man tycker funkar bäst.

Är det ett litet stall är det ju smidigt att höra sig för under ett stallmöte. Någon kanske jobbar natt och gärna tar morgonpass direkt efter jobbet. Någon annan jobbar deltid, eller skift, är ledig vissa vardagar och tar gärna lunchpass. Etc etc etc.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Mycket beror ju på vad det är för människor man delar stall med, och hur många man är. Är det tävlingsryttare brukar det inte vara några problem att få en del helgmorgnar täckta (uppe tidigt och iväg).

Vi hade en tvåveckorstavla där det stod alla pass, alla dagar. Sedan fick var och en själv ansvara för att skriva upp sitt antal pass. Helgerna var markerade i almanacka, så varje box hade en hel helg. Fast det blev ju sällan det. Var det min helg kunde jag fodra lördag morgon, sedan visste jag redan på torsdag att Lisa hade skrivit att hon kunde ta utsläpp lördag eftersom hon tänkte rida då. Annika skulle vara där på eftermiddagen och hade skrivit sig på intag och fodring. Så då slapp jag det och kunde köra en kvällsrunda och fodra natt. Söndag var tävlingsdag och Nettan tog morgonen, så jag var där för utsläppet. Fredrik skulle rida på eftermiddagen och tog insläppet och Nettan hade redan meddelat att tävlingen blev sen så jag slapp kvällshöet.

Ett normalt helgpass. Det jag aldrig skulle utsätta mig för är de större stallar (20 hästar) som har rullande helgschema inkl. mockning. Stå och mocka till alla hästar på ledig dag - aldrig i mitt liv - om jag inte är anställd för det.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

vi gör upp passen inför kommande månad tillsammas på stallmöte en gång i månaden. blir lugnt och städat, och bra fördelning på alla pass. vi väljer i boxordning, ena månaden börjar box 1, nästa börjar box 2, och sen kör man hela varvet runt. Har aldrig ngnsin varit några problem, vi börjar med helgerna först och sen tar vi vardagarna. blir en bra rättvis spridning.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Vi har en lista med xx antal fodringar och då blir man tilldelad x antal pass (likt för alla) och så får man vara snabb och skriva upp sig på de pass som man kan ta och passar det inte så får man hoppas på att någon kan byta.
 
Sv: funderingar kring stallturer i kollektiv

Hej!

Jag har stått i olika stall med olika varianter.

Dels ett där lista sattes upp för nästa månad och man fick ansvara själv för att skriva i sina pass. Problemet var för oss som jobbade heltid när de som var sjukskrivna/pensionärer skrev upp sig när de var i stallet dagtid och vi som jobbade sent kom dit och fick ta de pass som var över (ofta såna man helt enkelt inte kunde ta eftersom man satt på jobbet). Vissa månader funkade det klockrent, andra blev man utskälld efter noter för att man inte tagit nog med pass. Ingen ville ju heller byta sina pass..

Jag har stått i stall där vi träffades en gång/månad och gjorde upp om vilka som skulle ta vilka pass. Funkade superbra! Alla fick säga när de INTE kunde ta och när de ville ta och sen kompromissades det ihop. Vissa ville ha 2 pass i rad (allt hästande samtidigt och sen vara klar för veckan) andra ville ha lördagmorgon osv.

Sen har jag stått i stall där man har var nåntingde vardagspass och var nåntingannat helgpass. Man fick byta om man inte kunde- de flesta var snälla och bytte.

Nu står jag i stall där vi ha var 3e vecka insläpp, bestämd dag och sen var 8e (tror jag det är) hela helgen tillsammans med en annan. Oftast brukar helgerna delas så man tar tex lör morgon och lunch och sen sön kväll och den andra tar tvärt om. Byta går ibland oftast får man köpa loss sig ur passen. Det blir inget bråk om passen, vilket är skönt, men det är lite jobbigt när man inte kan och det inte finns någon som vill byta.

/Lavinia, som gillade sitta ner 1 gång/månad och diskutera fram det som passade alla bäst.
 

Liknande trådar

Relationer Detta har jag funderat mycket på det senaste. Har själv en pojkvän sen 4år tillbaka, vi har våra duster emellanåt, men inte mer än så...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
12 459
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 771
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mina helger börjar alltid fredag kväll med ridning av fröken frieser och i fredags var hon verkligen rolig att rida. Det snöade och det...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp