Jag har en fångis och som vanligt är lika "lätt" att hitta ett bra grovfoder till vinter. Finns nog fler än jag som har pannan i djupa veck kring detta.
Finns många saker att tänka på en sak är socker...
Lite funderingar/tankar kring påstående om sockerhalt som man läst och hört:
- Hösilage/ensilage innehåller lägre sockerhalt. Men varför blir jag rekommenderad av vet att ge min fångis ett bra ängshö istället för hösilage?
Kan det vara att det oftast är högre värden (MJ och smrp) i hösilage.
- Hö ska ha en grov struktur, ett hö med finare strå innhåller oftast mer socker. Kan nog stämma, ha ofta varit finare strå i hö som jag låtit analyserat och som haft höga sockerhalter.
- Ett hö med lågt Smrp har ofta högre sockerhalt.
- Ett hö till en fångis ska helst ligga runt 10% i sockerhalt.
Hur klarar andra hästar ett hö med hög sockerhalt. Jag fick tillbaka en analys på ett hö med 19,5% i socker, detta va inget foder för min fångis. Men hur skulle an "vanlig" häst klara detta, är det inte risk att de utvecklar fång då?
Ja många tankar och funderingar blir det!
Kommentera gärna...tycker det är ett ämne värt att diskutera.
Finns många saker att tänka på en sak är socker...
Lite funderingar/tankar kring påstående om sockerhalt som man läst och hört:
- Hösilage/ensilage innehåller lägre sockerhalt. Men varför blir jag rekommenderad av vet att ge min fångis ett bra ängshö istället för hösilage?
Kan det vara att det oftast är högre värden (MJ och smrp) i hösilage.
- Hö ska ha en grov struktur, ett hö med finare strå innhåller oftast mer socker. Kan nog stämma, ha ofta varit finare strå i hö som jag låtit analyserat och som haft höga sockerhalter.
- Ett hö med lågt Smrp har ofta högre sockerhalt.
- Ett hö till en fångis ska helst ligga runt 10% i sockerhalt.
Hur klarar andra hästar ett hö med hög sockerhalt. Jag fick tillbaka en analys på ett hö med 19,5% i socker, detta va inget foder för min fångis. Men hur skulle an "vanlig" häst klara detta, är det inte risk att de utvecklar fång då?
Ja många tankar och funderingar blir det!
Kommentera gärna...tycker det är ett ämne värt att diskutera.