Funderingar kring Passier och County

Sv: Funderingar kring Passier och County

Jo och det väl det jag känt hela tiden trotts att flera sagt att den passar så har det inte känts som det, utan att något är fel. Hästen är snäll och säger inte speciellt mycket..

Har ju som sagt en Pessoa don neco redan, medium wide ( till den andra hästen), vet ej skillnaden mellan Paris och den. Men Paris kanske passar henne bättre? Valacken ska ha samma ryggprofil som henne, enligt utprovaren men jag blir ju fundersam nu, de kanske inte ens kan ha samma bomvidd . Han har något mindre bogblad och mer manke.

Passieren tänkte jag i sådana fall som dressyrsadel, kanske en optimum har inte sett så många andra modeller. Men vill gärna sitta i den först och känna hur den känns.

Tack för att ni är så snälla och hjälper mig :bump:

Jag tror paris är mer flatback än don neco men har i o f s inte ridit i don neco bara sett på bild. Har en riktigt gammal paris, de senare är ngt mindre "planka" men de är svåra att få tag på, jag lyckade inte hitta någon i rätt bomvidd. I bommarna TROR jag pessoa är rätt lika men sista tiden har jag lärt mej att dom kan skilja rätt mycket beroende på när och var dom är tillverkade, de har aldrig haft egen fabrik utan lagt ut det på andra. Så kvalitet och utförande varierar en del.

De som tillverkades i England är rätt ok, och de som tillverkats i Frankrike också, men det finns många däremellan som är skräp också enligt sadelmakare:cool: Jag har en tillverkad i England som håller ihop än, :bow: och en från Frankrike som var ok i läder och kvalitet men tyvärr inte den gamla flatbackstilen så den sålde jag igen.

Så om du köper pessoa kolla noga, och var den är tillverkad.

Jag hoppas jag också kommer dit till att-inte-behöva-leta-sadelstadiet.

Ja, det är faktiskt ett stressmoment mindre i tillvaron, jätteskönt.

Och jag ska säga att novali har varit till enormt stor hjälp (ja t o m fixat hoppsadeln till slut:D) Hon har en otrolig förmåga att se vad som kommer att passa :bow:

Jag borde inte yttra mej för jag är ingen sadelexpert, men man lär sej lite på vägen i alla fall:o

Jo ang pessoa så ville jag lägga till, att med dom nyaste modellerna så kolla att den inte är för lång utan att din hästs bogblad som är stora, går fria. På en lite nyare pessoa jag provade hände det, den hamnade för nära bogarna helt enkelt och sadeln puttades på snedden. (Men det gäller inte alla, jag har haft en nyare också men den låg still så det kan vara olika)

Jag gjorde som du sa och kikade på min pessoa vart den kom ifrån och på knappen står det paris och inunder kåpan bredvid serienummret (?) står det France så förhoppningvis kommer den att hålla då :)
Jo en sak til jag funderade på var Pessoa Paris, de verkar inte finnas längre. Hittar iaf ingen återförsäljare och begagnat är det nästan lika dåligt utbud som Don necon. Men skulle inte någon av de andra modellerna fungera tex Legacy eller AMO?
Jag vet att det är svårt på ett kort men vilken bomvidd tror ni fungerar? För tydligen ska hon ha betydligt vidare i dressyrsadeln än hopp. Och jag litar inte så mycket alls längre på vad utbildade säger..
Hade tänkt ta ett kort när hon har pessoan på sig idag men det regnar ju bara så jag får försöka igen imorgon.

Jag har idag ridit i en Passier Optimum och satt som en smäck.
Jätteskön, lite lik Amerigo Classic i sitsen.

Fördelen med Optimum är att den har en bom som värms och inpassas efter hästens rygg, den kan man värma om allteftersom hästen förändras.
Den saluförs ju bla med att passa frieser och PRE.

Jag ska måttbeställa en på torsdag till stoet som varit rent omöjlig att hitta sadel till då hon är bred över både manke och rygg, stora bogblad och kort anläggningsyta. Hon har haft rak rygg men den börjar bli lite mera svängd.

Den kändes så pass bra att rida i att jag funderar på att köpa en begagnad och värma om till valacken också..

Varför skulle du ha en mycket vidare dressyr än hoppsadel? Om man har två olika märken på sadlarna kan det ju heta MW i ena o W i det andra men vara samma sak på hästens rygg. Det beror ju bara på att olika sadelmärken har olika sätt att mäta.

Sen vill jag bara klargöra en sak med tanke på mimus inlägg. Man kan aldrig värma om en bom så den passar en rygg. Däremot kan man värma om främre delen så den blir vidare eller smalar just bakom manken.. Med andra ord, är bommen svängd o hästen rak i ryggen så går det aldrig att värma bommen så den passar.

Det är svårt att säga vilken vidd på en Paris du borde ha men troligtvis en MW eller Wide.

Jag gjorde som du sa och kikade på min pessoa vart den kom ifrån och på knappen står det paris och inunder kåpan bredvid serienummret (?) står det France så förhoppningvis kommer den att hålla då :)
Jo en sak til jag funderade på var Pessoa Paris, de verkar inte finnas längre. Hittar iaf ingen återförsäljare och begagnat är det nästan lika dåligt utbud som Don necon. Men skulle inte någon av de andra modellerna fungera tex Legacy eller AMO?
Jag vet att det är svårt på ett kort men vilken bomvidd tror ni fungerar? För tydligen ska hon ha betydligt vidare i dressyrsadeln än hopp. Och jag litar inte så mycket alls längre på vad utbildade säger..
Hade tänkt ta ett kort när hon har pessoan på sig idag men det regnar ju bara så jag får försöka igen imorgon.

Nej jag vet Paris finns inte längre verkar det som, tyvärr:( Jag har letat efter en sån men vid och det har varit helt hopplöst. De som finns är högst MW och knappt det, M är det vanligaste.
Modellerna skiljer sig och Amo är defnitivt inte jämförbar tycker jag, bla helt hopplösa bananstöd (som jag skar bort,:mad: vilket kostade mej 1500 när jag jag skulle sälja sen.....:cool:) Jag tror Rodrigo kanske är mer jämförbar men jag har bara ridit i en sån (som jag provade) och den var sned i panelerna, men skön att rida i.

Hade en sadelutprovare hos mig för ett par dagar sedan för att kolla att hoppsadlarna fortfarande passar och för att prova ut en dressyrsadel. Ingen utav märkena hon hade med passade. Men jag fick tipps på märken som skulle passa hästen. Sedan var det upp mig att känna efter vilken som passar mig bäst.
Märken som föreslogs var County, Passier eller Morris & Nolan och om jag ville gå mer budget kunde även Globus The turner passa. Känns dock svårt att köpa en då jag inte haft möjlighet att prova. Hade turen att en vän hade en county competitor hemma som jag fick provsitta i och den kändes helt ok, inte van med den djupa sitsen bara.
Har väl mest sneglat mot passier ev. optimum men vet ingen som har ridit i en sådan än mindre äger en. Är det någon här som suttit i en sådan?? självklart är det ju bäst att provsitta själv, men andrahandsinfo kan ju ge lite vägledning iaf...

Jag själv gillar close contact jättemycket, men har alla dessa märken ens en sådan modell?

Lite luddigt men jag hoppas mina funderingar framkommit.

Jag har en Passier Optimum, utpassad efter pållan och min rumpa. Sitter som ett smäck i sadeln och den är hur skön som helst.

Fördelen med Passier Optimum är att den går att bygga om ifall hästen ändrar sig eller om man köper en annan häst.

/Lizzie

Hej
nu är jag tillbaka igen med lite nya kort. Är inte så lätt att fota när solen inte går upp här hemma.
Men iaf så har jag läst på hur jag lägger in bilder så jag håller tummarna.

Om ni har glömt hur hennes rygg såg ut:

30178340.jpg

En pessoa

30178358.jpg

30178374.jpg

En lånad OS-sadel som skulle vara så vid. Men jag vet inte om det är helt fel model också..
30178397.jpg

Ja iaf så går det ju framåt, men med denna fart har jag väl en dressyrsadel lagom till Jul nästa år..

Btw så frågade jag en återförsäljare om Pessoa Paris, enligt henne har den aldrig funnits. :confused:

Btw så frågade jag en återförsäljare om Pessoa Paris, enligt henne har den aldrig funnits. :confused:

:eek: Undrar varifrån min kom då?:devil:

Dom har inte funnits på ett tag, men de fanns i alla fall under 90-talet kanske lite längre, det vet jag inte.

Kanske var åf ung?:o Jag har fått jättekonstiga svar av åf när jag ställt sadelfrågor så det är inte så märkligt. En del har inte ens förstått frågan., när det har gällt tex bommens form osv.....en sa att den enda som kunde svara på sadelfrågpr var deras utbildade utprovare (ett par dagars utb)

Vet inte om modellen Paris kallats något annat, när jag köpte den så pratade man inte om modellernas namn, vad jag minns, så som nu när dom har flera olika. Men det står Paris i min......Den är dock minst 15 år gammal, kanske 16 minns inte.

Jag har en Passier Optimum, utpassad efter pållan och min rumpa. Sitter som ett smäck i sadeln och den är hur skön som helst.

Fördelen med Passier Optimum är att den går att bygga om ifall hästen ändrar sig eller om man köper en annan häst.

/Lizzie

Hur då bygga om?

Jag kan nog inte skylla på åldern i detta fall när jag har för mig att ÅF är 40+ någonting och sadelutprovare.
Det finns ju några begagnade t.o.m på nätet.

Pessoa
="http://http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_35/30170000-30179999/640x480/30178358.jpg?0
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_35/30170000-30179999/640x480/30178374.jpg?0
Är den för smal?

Otto Schumacher (säkert stavat fel)
="http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_35/30170000-30179999/640x480/30178397.jpg?0

Men se nu har jag ju lyckts få länkar iaf fastän meningen var att infoga bilder. Men det tar sig..

30178358.jpg

30178374.jpg

30178397.jpg

Ha inte dubbla http då fungerar inte bilderna :idea:

OS sadeln är extremt för smal.
Även pessoan är för smal men inte lika extremt.

Men jag kopierade bara texten, hur kan det bli så då? Tack iaf :laugh:

Ok jo OS-sadeln såg jag på en gång inte skulle passa när ägaren kom med den. Men la på den ändå. Den är vid mot x-vid.

Är pessoan för smal att använda överhuvudtaget? Har den till min andra häst igentligen, men h*n som var här för att prova ut sadlar och kolla stoppningen mm tyckte att den fungerade lika bra till henne.
Den är MW i bomvidden.

Har hittat en M & N gold collection som är till salu i rätt bomvidd men jag vågar inte köpa den när jag inte vet ifall den passar mig eller hästen.

Ska prova en Kieffer imorgon, är de raka eller svängda i sina bommar?

Lite svårt att se i den vinkeln, det ser ut att ev ligga lite i bakvikt för att den är för smal, ta en bild rakt från sidan så kan man se bättre :)

MoN skulle säkert kunna passa, men förstår att du inte vill köpa utan att ha provat, kan du inte få prova sadeln först? (alt. åka med hästen till säljaren ifall denne inte vill lämna ut sadeln till en främmande person).

Kieffer är raka i bommen, kan nog passa om du får rätt vidd :)

Hjälp vad OS sadlar måste ha smala bomvidder om detta är x-vid :crazy:

(ang lägga in bilderna så när du trycker på symbolen för "lägg in bild" alltså den gula fyrkanten med typ nåt berg eller nåt på...(ja du fattar :D) så ser du att det redan är ifyllt http:// så antingen tar du bort det som redan är ifyllt eller så får du kopiera din länk utan länkens http annars blir det dubbelt så då syns inte bilden.
För att få som bild direkt i inlägget och inte som en länk kom ihåg att högerklicka på den bild du ska visa när du är inne på pixbox oxh ta "visa bild" så den kommer upp själv i ett nytt fönster och kopiera den adressen)

Ska försöka ordna bättre bild. Hon skruvade på sig hela tiden så det var svårt att få till ett bra kort. Är van vid min gamla häst som poserade för varje bild :D.

Tyvärr så är sadeln inte bara 10 mil bort, minns ej riktigt vars men nånstans söder över iaf. Bor själv i ö-vik, åh här finns det inte så gott om sadlar märker jag. De flesta verkar ha billiga märkeslösa sadlar eller mer svängda som tex. county.

OS-sadeln var nog inte så vid som det sas.

Kan du ta en gjord o spänna fast Pessoan? Då ser man lättare hur den ligger. Sen ta gärna bild från sidan, inte snett framifrån.

Som den ser ut att ligga så tror jag nog att det kan gå men gör gärna som jag skrivit ovan för att jag ska kunna komma med bättre kommentarer!:D

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 321
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 719
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 252
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar