Funderingar kring Passier och County

Boe

Trådstartare
Hade en sadelutprovare hos mig för ett par dagar sedan för att kolla att hoppsadlarna fortfarande passar och för att prova ut en dressyrsadel. Ingen utav märkena hon hade med passade. Men jag fick tipps på märken som skulle passa hästen. Sedan var det upp mig att känna efter vilken som passar mig bäst.
Märken som föreslogs var County, Passier eller Morris & Nolan och om jag ville gå mer budget kunde även Globus The turner passa. Känns dock svårt att köpa en då jag inte haft möjlighet att prova. Hade turen att en vän hade en county competitor hemma som jag fick provsitta i och den kändes helt ok, inte van med den djupa sitsen bara.
Har väl mest sneglat mot passier ev. optimum men vet ingen som har ridit i en sådan än mindre äger en. Är det någon här som suttit i en sådan?? självklart är det ju bäst att provsitta själv, men andrahandsinfo kan ju ge lite vägledning iaf...

Jag själv gillar close contact jättemycket, men har alla dessa märken ens en sådan modell?

Lite luddigt men jag hoppas mina funderingar framkommit.

Sv: Funderingar kring Passier och County

Blir väldigt fundersam över hur h*n kunde rekommendera Passier och M & N till samma häst som då skulle kunna ha County? Såvitt jag vet är Passier för rakare hästar o definitivt är Morris and Nolan det! County är en av de mest svängda bommarna på marknaden.

Morris and Nolan är ganska flata i sina sitsar jämfört med County. Likaså Passier.

Mina hästar har raka ryggar. Har Prestige Versaille till dem och även Pessoa don neco funkar. Eftersom jag inte är så hemma på dressyrsadlar och hur de ska ligga kontaktade jag en sadelmakare.
Countyn jag provade kändes inte hästen riktigt till freds med och ifall sadeln är så svängd förstår jag ju det.
Men hur är då skillnaden mellan Morris & Nolan då jämfört med Passier?? Tänker mest på knästöd, djupheten i sits mm. Och finns någon av dem i CC modell??

Men Globus sadeln då är den också mera svängd? Crincle trodde h*n skulle bli för smal och click fick jag ingen klarhet i varför den inte skulle passa..

Jag har en Passier Optimum till min ponny och tycker den är helt underbar:love: Tog dock ett tag att rida in den när den var helt ny, men nu är den alldeles lagom inriden! :bump:

Har också ridit i en County competior och den var också väldigt behaglig. Har också ridit i en äldre county, den var mer åt det stenhårda hållet tyckte jag.

Senast ändrad:

det låter väldigt konstigt att hon rekommenderar två raka sadlar och en jättesvängd. då kan man ju undra hur det står till med kunskaperna eg. :crazy: passier kan visserligen bli lite svängd om man väljer tunna rundbossor (vilket inte är standard nu för tiden) men m&n är väldigt rak med stora kilbossor. och om hästen har en prestige nu som passar så kan jag inte tänka mig att crincle blir för smal, globus går ju att få riktigt breda.

du kanske skulle få tag på någan annan utprovare?

om versailles (som inte är spikrak men hyfsat rak) ligger bra på din häst så är det sannolikt att prestige doge, leonardo eller modena kan passa också.

Jag hade tidigare en Passier Grand Gilbert till min häst och den sadeln var jag mycket nöjd med. Riktigt skön att rida i och en väldigt snygg sadel utan stora knästöd.

Ok låter bra.
Men vad motsvarar Fit 4 för storlek? har bara sett en sadel på annons som haft det måttet, annars har det varit både i siffror och medium, wide osv.

Centaur
H*n trodde inte någon utav prestigesadlarna skulle passa mig, jag skulle hamna i fel position på hästen och därför behövde den vara mer uppbyggd bak. Annrs skulle jag hamna i bakvikt.

Är igentligen inte ute efter att diskutera sadelmakaren/utprovarens kompetens utan mera skillnaden stödmässigt ,vulstren mm, mellan de olika märkena. Sedan får jag komma fram till en modell som passar mig och hästen bra...

Men som Centaur säger så borde någon av Prestige modellerna passa bättre än raka bommar som M&N o Passier för om din Versaille verkligen passar så är din häst svängd.

Men för att svara på dina frågor så är M&N rak o flat i sitsen och det är Passier också. Men M&N är betydligt rakare än Passier o har stora kilbossor.

Vore väldigt intressant att se din hästs rygglinje på foto.

Är det så, så är jag ju tillbaka på ruta ett igen :(

Om det fortfarande är just ute när jag kommer hem från jobbet i morgon ska jag försöka ta lite pics. Vilka vinklar ska jag ta ur, rakt från sidan snett från sidan eller??

Alla vinklar!:laugh: Från sidan, framifrån, bakifrån.

Och glömde nämna förut, en Prestige är ju mer uppbyggd bak än de andra du nämnt så jag förstår inte varför din sadelutprovare dissade dom om det den effekten du behöver för att sitta rätt?

Här kommer lite bilder. Hann bara ta 3 innan batteriet dog. Men de kanske ger en fingervisning iaf.

pic_show_id29934074.html

pic_show_id29934079.html

pic_show_id29934083.html

Och nu blir jag ännu mer fundersam för din häst har ju väldigt rak rygglinje. Lite insjunken vid manken som om den gått med för smal sadel? Stora bogblad som kräver frihet.

En svängd bom typ Prestige kan aldrig passa på denna ryggen. Däremot Passier, M&N men framförallt en Albion borde ligga bra.

Måste hålla med Novali, en prestige på den hästen måste gunga rejält och trycka på mitten nånstans:crazy:
Jag envisades (trots att nova avrådde:D) med att vilja prova versaille och det fanns inte en chans att den skulle ha funkat och hästen hatade den. :mad: OCh ryggen på din är faktiskt ännu rakare. Om versaille inte gungar och reser sig bak måste det bero på att den är tex alldeles för smal och därför redan hamnat i bakvikt kanske:confused:

Tack för att du tog fram dem :) Är väl för oteknisk för att lyckas.

Hästen har jag ägt sedan maj men inte kunnat träna ordentligt förren den senaste månade så musklerna har som smått börjat komma nu. Vet att hon inte gjort speciellt mycket hos tidigare ägare utan mest motionsridits utav barn.

Versaillen jag haft är i bomvidd 36 18" och jag har varit orolig att den är för smal, men det tyckte inte sadelutprovaren. Den släpper något bak vid lättridning och i upphoppen över hinder å andra sidan får hon ju ganska mycket svank i landningen eller borde iaf få? Det var iaf vad de som provade ut den sa att det inte gör så mycket att den släpper...
Pessoan jag haft köptes begagnad och den märkte jag på en gång att hon inte trivdes med och de var inte så konstigt för den tidigare ägaren hade stoppat om den så att den var mer svängd och det kändes att den dels släppte för mycket dels rullade fram på ryggen. Jag har ännu inte fått tillbaka den från sadelmakaren som skulle plocka ut stoppningen. Så jag vet inte hur den ligger än.
Men hon verkar inte ogilla Versaillen men den behöver ju inte passa för det.

Vad gäller hoppsadlar överlag har jag också funderat över hennes stora bogblad. För tillfället tävlar vi inte alls men tränar mycket sparsamt i hoppning så det är ju låga höjder vi håller oss till. men när vi börjar komma upp i klasserna vill jag ju inte att hon ska hämmas utav sadeln bara för att bogbladen tar i, samtidigt är jag lite grövre i kroppen och vill inte rida med för liten sadel..

Dilemman.. Finns ju inte så många sadelutprovare häromkring som man kan ta ut heller, bor ca 10-20 mil härifrån.

Men för att återkomma till ämnet; så ni tror att Passier kommer att funka ändå? Vill ju gärna ha en close contact tycker de verkar så trevliga att rida i men det kanske inte funkar på henne??

Jag har ingen erf av passier men av pessoa och dom brukar i regel inte vara omstoppningsbara (jo en modell är det visst) Men annars är de raka.

Eftersom du inte har haft hästen så länge vågar jag skriva det jag tycker mej se, kan vara fel med skuggor som luras, jag är verkligen ingen expert, osv, men i alla fall. Det ser ut som att hästen haft just för svängd och smal sadel, det är tunt runt och just bakom manken ser nästan ut som lite "grop" i muskulaturen på ryggen bakom manken, men som sagt, kan se fel.:confused:

Det är ju inte alls bra att den reser sej i lättridningen, det är precis de som hände på min häst också. :crazy: Samt i galoppen. Så mycket att ländtäcket hade kunnat komma in och lägga sej en bit in under sadeln (det blåste rätt mycket)
Över hinder borde det vara jätteirriterande för hästen:crazy: Och framförallt att det blir ett hårdare tryck just på mitten. Jag hoppade aldrig i den eftersom ingen av oss gillade den så var det inte mycket idé.

Storleken på sätet påverkar inte hur nära bogarna den ligger, det är mera bakåt, mot länden det har betydelse. Sadeln har sitt läge på ryggen oavsett längden på sätet. Det får det inte bli för nära bogarna, eller länden. Biten däremellan är ju det utrymmet man har att spela med när det gäller längden på sadeln:idea: Den kan inte ligga längre fram för att sätet är längre. (ortspetsarna ska på hoppsadeln vara väl bakom det bakersta läget på bogen när du lyfter frambenet högt kolla nån sadelprovarsida som agrias tex för att se hur du hittar det läget. Länk till artiklar, bla om bogfrihet)

*åh vad jag är nöjd med att just nu slippa leta sadel:bump:"

Senast ändrad av en moderator:

Tack för intressant info.
Hinner ej svara mer, återkommer..

*åh vad jag är nöjd med att just nu slippa leta sadel:bump:"

Så trevligt för dig...måste varit en riktigt duktig människa som hjälpt dig så kräsen som du är!:D:devil:

Till TS...flashlight har rätt, som jag sa tidigare så ser det ut som om din pålle haft för smal sadel, de blir sådär insjukna då. Och en 36:a är inte så jättevid men det är nog inte största problemet utan det är att den släpper från ryggen. Det innebär nog tyvärr att den är för svängd.

En flatback ger ju mer plats i sätet o den kan väl vara en bra idé om du själv är lite större. En Pessoa Paris borde passa både dig o hästen bra isåfall. Men som sagt även en Passier om det är det du vill ha.

Så trevligt för dig...måste varit en riktigt duktig människa som hjälpt dig så kräsen som du är!:D:devil:

Va? Näej, ja snarare nån typ som hade obehagligt rätt emellanåt och var envis och krävande:eek:

:devil:

Fast rätt bra på sadlar och att se vad som kan passa:D :bow: Hästen hälsar o tackar:idea::bump:

Jag hoppas jag också kommer dit till att-inte-behöva-leta-sadelstadiet.

Ok så mycket reser den sig inte men säkert ca 1-2 cm längst bak.. Å det är ju igentligen redan det för mycket.
När jag tänkte längden på sadeln såg jag framför mig hur den knuffas fram i fall den blir för lång och då hamnar på bogarna. Men det har du ju rätt i.
Hon har väl dessutom ett ganska bra sadelläge eller är jag ute och cyklar där?

Hursom, Pessoan jag har, har iofs används till min andra häst, men det är en Don neco iaf. Tydligen är det den enda omstoppningsbara Pessoan som jag förstod det.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 321
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 719
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 252
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar