funderingar kring p. marknes clinic...

hjärter_dam

Trådstartare
var på clinic för peter markne idag, och i stort måste jag säga att jag är jättenöjd. trevlig och rolig att lyssna på, väldigt kloka åsikter och man märkte verkligen hur mycket kunskap han sitter inne med. det som gjorde det ännu roligare var att det var både hopp- och dressyrgrupper, och på väldigt skilda stadier. själv tyckte jag att hoppningen var mest intressant, där såg man verkligen att det han sa gjorde nytta, i dressyren pekade han mest ut vad som var bra och vad som var dåligt, men han gjorde inte så mycket åt det.

det enda jag var lite reserverad kring var att han var väldigt ivrig att ta till graman. två av ryttarna fick på graman redan under clinicen, och han rådde minst två andra att sätta på en graman när de red hemma. jag är ingen graman-hatare och är övertygad om att i rätt händer på rätt häst kan den göra nytta, men av det man har sett tycker jag att gramaner i allmänhet gör mer skada än nytta.

är det ett utbrett fenomen i hopp-sverige, att många tränare vill ha på gramaner? den tränare jag rider för är helt emot en massa hjälp-tjohejsan, om den inte är befogad och rätt använd, så jag har nog tagit efter lite därifrån...

Sv: funderingar kring p. marknes clinic...

Hej,

Att många ridlärare vill "ha på" gramantyglar på vissa hästar kan både vara logiskt eller helt fel eller till och med lathet.

Vissa hästar slår uppenbart och mycket med huvudet och vissa ridlärare rekomenderar då en förbygel, graman eller martingal.
Men i andra fall kan det vara av ren lathet att en ridlärare kanske till och med prackar på ryttaren och hästen en gramantygel. Istället för att försöka jobba bort problemen, tror vissa att allt kan lösas av mordena hjälpsaker.

Jag syftar inte på alla, undan bara på ridlärare som jag stött på genom åren och av ren nyfikenhet av andra.

Hälsningar,
Sandra :cool:

Gramanen är "väl utbredd" eller vad man säger i hoppkretsar.
Dock rider jag för en tränare som inte hänger på en sådan och tror den kan lösa alla problem.
Visst, jag har graman ibland, och likaså tränaren. Men den åker av snabbt, och den används för specifika problem.

Jag har tränat för en A-tränare som ansåg en graman lämplig att dra ihop min häst med för att han rusade mot hindren.
Att jag då inte klarade av att hoppa med graman, och att den gjorde att hästen knäppte av och sänkte ryggen i sprången, det var inget att bry sig om ansåg han. :smirk:
Men å andra sidan förvånar det mig inte, för samma tränare ansåg att man fick bort samma hästs rusningar mot hindren genom att dra allt man orkade i tyglarna och att bara hoppa skithöga enkelhinder. I dragkamp mot häst så brukar man ju förlora, och det gjorde även jag i det fallet...

Senast ändrad:

En förbygel är inte så bra på att hålla ner hästens huvud utan på att hindra sadlen från att åka bak - ingen hjälptygel ;)

Håller med om att graman sätts på allt för ofta och är kritisk till tränare som anväder sig av det mycket. Speciellt vid hoppning :crazy:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 319
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hård nacke