Funderingar kring lösdrift

Sv: Funderingar kring lösdrift

Nu är hon klippt efter Skullas tips!
Det ska bli spännande och se hur det fungerar med ridningen i morgon, vi ska ut på tur. Ska försöka ta en bild så att ni får se. :banana:
Nytt vintertäcke och fleecetäcke står framställt i hallen. Tre skitiga täcken kommer jag att lämna på tvätt i morgon.
Det känns härligt att göra något konstruktivt och förhoppningsvis göra det lite bekvämare för min lyxiga lilla dam.

Så här blev det

Hon var fortfarande ganska svettig när vi kom hem, men hon var inte alls flåsig, det tycker jag var ett bra betyg. Hon stod inne i ett par timmar med fleece (2 olika) och släpptes sedan ut med nytt vintertäcke som hon genast invigde genom att rulla sig.

Så här hade vi det idag i Vallentuna, Stockholm. Vilken härlig ridtur vi hade! Vi rider på en väg som delar åkrarna, lika bra att berätta det så ingen behöver tro att vi är ute på bondens odlingsmark.

En trött tjej nära stallet.

Ett rejält vintertäcke drar ut på problemet (alltså tar längre tid att bli torr). Det är FÖR varmt på en varm blöt häst. Hur gör du om du själv eftersvettas efter träning? Tar på dunjacka?? Nä ett tunt fleecetäcke kort tid eller (bäst) avrunda ridningen med god marginal (20 min i skritt på slutet?) så släpper du en häst som är hyfsat torr närmast kroppen och fuktig längre ut i pälsen. Min ridna unghäst (snart 5) är oklippt och hälsan själv i lösdrift. Går aldrig in i ligghallen (om jag inte lurar in honom genom att fodra där).

Jag antar att detta var ett knapplån då jag inte ens nämnt vintertäcke i mitt inlägg?

OJ ja såklart var det KL. Banazir nämnde det.:angel:

Jag skulle aldrig få för mig att klippa en islandshäst, tycker det ser ut som en styggelse (rent estetiskt).

Då tycker jag du ska ta på dig varmaste vinterkläderna, de som du tar på dig när det är mer än 10 minusgrader, och sedan kan du jogga några kilometer iklädd detta. Sedan tror jag nog du tänker om.

Klipper man inte en häst som sätter rejäl vinterpäls får man helt enkelt rida lättare. Det blir en enorm påfrestning för hästen att jobba utan att bli av med överskottsvärmen, som kapslas in av pälsen. Hästen dör inte av det, men det är så onödigt när det är hur enkelt som helst att klippa hästen. En häst i frihet arbetar aldrig på samma sätt som en ridhäst, så det går inte att hävda att hästen är byggd för det.

Ni som har vana av att ha era hästar på lösdrift. Hur gör ni när de är svettiga efter ridning? Vilken typ av täcke lägger ni på?

Det är första vintern för mig och hästen på lösdrift och det fungerar mycket bra, hästen är hälsan själv men hon har så mycket päls! Efter ridning blir hon ordentligt svettig och nu har jag bara möjlighet att ha henne inne med fleectäcke på under tiden hon äter kraftfoder men sen måste hon gå ut.

Hon är inte klippt, kunde inte bestämma mig eftersom det blev så mycket nytt med lösdrift och därför fick pälsen sitta.

Nu skickar jag ut henne med ett rejält Buccas vintertäcke med fleecefoder, men är orolig för att hon blir kall. Det finns hjälp med att ta av det när hästen är torr.

Hur gör ni andra som inte har tillgång till box?

Hej!
JAg har min Milla på lösdrift. Och jag håller med dig. Dom blir hälsan själv. När jag har ridit och hon är svettig så låter jag henne stå med fleectäcke och en filt kring halsen när hon äter kraftfoder. Är hon jättesvettig så låter jag henne stå en stund extra. Men jag lägger aldrig på henne nått täcke. ( Om det typ inte är 20 minusgrader ). Det kanske låter rätt elakt men det behövs inte. När hästarna är svettiga och släpps ut i hagen så är det det första dom gör är att rulla sig. Och när dom gör det så ställer sig pälsen upp och dom torkar inifrån. Dom fryser inte ett dugg. Men om man lägger på ett täcke som inte absorberar fukten som ett vintertäcke med fleece så blir det blött och dom blir kalla. Själv tycker jag det är fjompfasoner att lägga på islandshästar vintertäcke. Dom har islandsklimatet i sig och på island använder man då rakt inte vinteretäcken när dom släpper ut hästarna på bete.
Men det är bara vad jag tycker.
// Mickan

Jag har börjat lära mig att inte rida dem så svettiga, att varva olika gångarter med skritt o ha skritten som huvudgångart vintertid. (båda oklippta) Sist drog jag på en fleace vi hade med oss som han fick ha sista biten o medan han åt krafften, så även fast han inte var jätteblöt transporterades ändå en hel del fukt bort från pälsen.
Förra vintern så blev de dock rejält svettiga då o då, torkade då av med handduk det värsta o sen på med vintertäcke, blir det samma igen gör jag om det, för det fungerade bra.
Red oftast på kvällen så det fick vara kvar under natten o sen tog jag av det på morgonen.

Hej!
JAg har min Milla på lösdrift. Och jag håller med dig. Dom blir hälsan själv. När jag har ridit och hon är svettig så låter jag henne stå med fleectäcke och en filt kring halsen när hon äter kraftfoder. Är hon jättesvettig så låter jag henne stå en stund extra. Men jag lägger aldrig på henne nått täcke. ( Om det typ inte är 20 minusgrader ). Det kanske låter rätt elakt men det behövs inte. När hästarna är svettiga och släpps ut i hagen så är det det första dom gör är att rulla sig. Och när dom gör det så ställer sig pälsen upp och dom torkar inifrån. Dom fryser inte ett dugg. Men om man lägger på ett täcke som inte absorberar fukten som ett vintertäcke med fleece så blir det blött och dom blir kalla. Själv tycker jag det är fjompfasoner att lägga på islandshästar vintertäcke. Dom har islandsklimatet i sig och på island använder man då rakt inte vinteretäcken när dom släpper ut hästarna på bete.
Men det är bara vad jag tycker.
// Mickan

Fast mina erfarenheter av Island säger att hästarna i många fall delas upp i två kategorier: de som inte rids och därför går ute dygnet runt samt de som rids och därför står inne dygnet runt...

Kopur - som har hästar på lösdrift och halvklipper så att de torkar snabbt med fleeceetäcke på efter ridturen.

Fast mina erfarenheter av Island säger att hästarna i många fall delas upp i två kategorier: de som inte rids och därför går ute dygnet runt samt de som rids och därför står inne dygnet runt...

Kopur - som har hästar på lösdrift och halvklipper så att de torkar snabbt med fleeceetäcke på efter ridturen.

Men aldrig vintertäcke ? det var lix min poäng

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 072
Senast: skiesabove
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar