Funderingar kring lösdrift

banazir

Trådstartare
Ni som har vana av att ha era hästar på lösdrift. Hur gör ni när de är svettiga efter ridning? Vilken typ av täcke lägger ni på?

Det är första vintern för mig och hästen på lösdrift och det fungerar mycket bra, hästen är hälsan själv men hon har så mycket päls! Efter ridning blir hon ordentligt svettig och nu har jag bara möjlighet att ha henne inne med fleectäcke på under tiden hon äter kraftfoder men sen måste hon gå ut.

Hon är inte klippt, kunde inte bestämma mig eftersom det blev så mycket nytt med lösdrift och därför fick pälsen sitta.

Nu skickar jag ut henne med ett rejält Buccas vintertäcke med fleecefoder, men är orolig för att hon blir kall. Det finns hjälp med att ta av det när hästen är torr.

Hur gör ni andra som inte har tillgång till box?

Sv: Funderingar kring lösdrift

Det kanske inte stämmer helt om jag svarar eftersom jag har möjlighet att stänga in hästarna i ligghallen. Visserligen är det samma temperatur som ute, men utan "väder och vind". Är det plusgrader gör jag inget speciellt, men vid regn så ger jag hö/halm inne i ligghallen och ev. stänger in dem. Är det minusgrader så stänger jag in dem i ligghallen och lägger först på fleecetäcke och ger gärna hö eller halm för att de lättare skall hålla temperaturen. När fleecetäcket är "blött" utanpå så byter jag till ulltäcke vilket hästen får gå med ett par timmar. Jag har prövat att låta de gå ute med fleece/ull och regntäcke, men regntäcket blir så blött på insidan så det känns som om det motverkar torkningen. Fast det är bara min känsla... Och det här är bara mitt sätt, vet inte om det är det bästa man kan göra. Men mina pållar blir torra iaf :) och mätta ;)

Ett rejält vintertäcke drar ut på problemet (alltså tar längre tid att bli torr). Det är FÖR varmt på en varm blöt häst. Hur gör du om du själv eftersvettas efter träning? Tar på dunjacka?? Nä ett tunt fleecetäcke kort tid eller (bäst) avrunda ridningen med god marginal (20 min i skritt på slutet?) så släpper du en häst som är hyfsat torr närmast kroppen och fuktig längre ut i pälsen. Min ridna unghäst (snart 5) är oklippt och hälsan själv i lösdrift. Går aldrig in i ligghallen (om jag inte lurar in honom genom att fodra där).

Ni som har vana av att ha era hästar på lösdrift. Hur gör ni när de är svettiga efter ridning? Vilken typ av täcke lägger ni på?

Det är första vintern för mig och hästen på lösdrift och det fungerar mycket bra, hästen är hälsan själv men hon har så mycket päls! Efter ridning blir hon ordentligt svettig och nu har jag bara möjlighet att ha henne inne med fleectäcke på under tiden hon äter kraftfoder men sen måste hon gå ut.

Hon är inte klippt, kunde inte bestämma mig eftersom det blev så mycket nytt med lösdrift och därför fick pälsen sitta.

Nu skickar jag ut henne med ett rejält Buccas vintertäcke med fleecefoder, men är orolig för att hon blir kall. Det finns hjälp med att ta av det när hästen är torr.

Hur gör ni andra som inte har tillgång till box?

Jag kanske inte är rätt person att fråga.
Men jag tycker inte att det är en seriös hästhållning om man inte har tillgång till en box.
Boett har ett slags vintertäcke med ludd i, som tillåter hästen att torkainuti det, utan att fodret ligger och återfuktar hästen sen, som fleece gör, som man måste ta av, när det dragit till sig fukten från hästens päls.
Fleece är jättebra, när man torkar hästen inomhus efter ridningen, och sen plockar bort det, när det är "mättat" av blötan.

Man måste ha tillgång till box om man har en godkänd lösdrift, däremot behöver man bara ha en box/25 djur har jag för mej.

Kan man inte ställa in hästen när den är svettig & det är kallt så rid inte hästen så hårt att den blir så pass svettig.

Bucas är ett bra täcke att slänga på svettiga hästar, de brukar inte vara för tjocka, antar att du har all in one modellen.
Ett sånt täcke kan hästen även ha vår & höst, inte enbart till smällkalla vintrar.
Släng på ett fleecetäcke under utegångstäcket så du kan ta av det när det blivit blött, emn låta utegångstäcket vara kvar tills hästen är helt torr.

Nicke
Nej, det är inte dig jag frågar eftersom du nog inte är en vän av lösdrift. Jag tyckte likadant förut, kunde inte tänka mig att vara utan box, men jag ville till det här stallet och det fanns bara lösdriftsplatser kvar. Det finns alltså stall med boxar men inget ledigt just nu. Det innebär också att skulle en häst bli sjuk och behöver boxvila så löser man det. Lösdriften har naturligvis en ligghall men hästarna använder den sällan.
Jag blev positivt överraskad när jag märkte på min häst att hon blev starkare, lugnare och helt enkelt mer harmonisk med den nya flocken. Kunde jag fråga henne är jag säker på att hon tycker sitt nya liv är super, det märks på henne. Det är bara jag som har funderingar angående det hela.

Lockan
Visst, det vore bra att kunna skritta i 20 minuter efter passet men eftersom jag har lagt tyngden på uppvärmningen istället (vill inte har några skador) så brukar passet avslutas med att vi gör något "rätt" sen hoppar jag av och går hem med henne i ca 8-10 minuter, men det räcker inte på långa vägar. När vi kommer till stallet så går vi in (kallstall) på med fleecetäcke och en stunds "varva ned" sedan får hon kraftfoder. Kan jag så lånar jag en box, men det är inte alltid det går. Då tar jag av det blöta fleecetäcket och lägger på vintertäcket och ber att någon tar av det efter ett tag. Det är inte alltid jag kan vara kvar och vänta på att hästen ska torka. Det är också för långt för att åka tillbaka för att ta av täcket. Sen har jag ett jobb också...
Hästhållningen skulle jag utan att tveka säga är seriös.

Skulla
Tack för att du la ut bilden, så tänker jag klippa henne, gillar inte när de är pudelklippta, men kan nog vänja mig vid det också om det främjar hästen. Vill inte riskera att klippa henne för sent, så det blir till nästa år. Får väl traggla på med mina täckesbyten...

Förra året hade jag inte detta problem för hon var förpassad till boxvila/sjukhage hela vintern.

Man måste ha tillgång till box om man har en godkänd lösdrift, däremot behöver man bara ha en box/25 djur har jag för mej.

Kan man inte ställa in hästen när den är svettig & det är kallt så rid inte hästen så hårt att den blir så pass svettig.

Bucas är ett bra täcke att slänga på svettiga hästar, de brukar inte vara för tjocka, antar att du har all in one modellen.
Ett sånt täcke kan hästen även ha vår & höst, inte enbart till smällkalla vintrar.
Släng på ett fleecetäcke under utegångstäcket så du kan ta av det när det blivit blött, emn låta utegångstäcket vara kvar tills hästen är helt torr.

Jag behöver inte speciellt hårt för att hon ska bli svettig, hon ser likadan ut om vi har skrittat i skogen eller tränat. Om vi har jobbat märker jag det på flåset. Riktigt svettig verkar hon bli när hon kommer till stallet. Det är första året på lösdriften och därmed första året med denna långa päls, Förra året på box och sjukhage hade hon täcke på sig hela dagarna och fick därmed inte denna angorapäls. Hon är så fin! Mitt Bucastäcket är just ett sånt du beskriver och hon har det på sig tills hon blir torr.

Oki, jag trodde ni inte hade box öht, det är ju en annan sak om det finns men används av ngn häst för tillfället & alla hästar som rids inte får plats att ställas i box varje dag.

Hursomhelst, även om du skulle skritta av hästen 30 min så blir de ofta inte torra, vet hur det är:smirk:
Smart att klippa en fåra på halsen som ngn här visade, då riskerar man inte heller att hästen fryser så mkt & behöver inte täcka hästen på samma sätt.

Det är absolut inte försent att klippa din häst nu. Det är mycket bättre att du klipper än att den står och är blöt.

Lockan
Visst, det vore bra att kunna skritta i 20 minuter efter passet men eftersom jag har lagt tyngden på uppvärmningen istället (vill inte har några skador) så brukar passet avslutas med att vi gör något "rätt" sen hoppar jag av och går hem med henne i ca 8-10 minuter, men det räcker inte på långa vägar. När vi kommer till stallet så går vi in (kallstall) på med fleecetäcke och en stunds "varva ned" sedan får hon kraftfoder. Kan jag så lånar jag en box, men det är inte alltid det går. Då tar jag av det blöta fleecetäcket och lägger på vintertäcket och ber att någon tar av det efter ett tag. Det är inte alltid jag kan vara kvar och vänta på att hästen ska torka. Det är också för långt för att åka tillbaka för att ta av täcket. Sen har jag ett jobb också...
Hästhållningen skulle jag utan att tveka säga är seriös.
Nä. 20 min i skritt går bra när man ridit ute tycker jag. Håller med om att det är svårare i ridhus/paddock. Jag tycker inte du gör nåt dåligt. Visst är det STÖRIGT att man måste jobba också :rofl:, tänk vad mycket kul och finfin hästhållning man hunnit med annars.
Jag tycker inte du är oseriös:confused::confused:? Vad menar du? Men igen, frågan är om inte det till och med vore bättre att byta från fleece till fleece och sen av om du vill ha henna torr så fort som möjligt... Men de har ju lite olika pälsar också. Min ena är JÄTTEKRAFTIG tar evigheter innan han är HELT torr och den andra (lätt knubbiga) har en kort sammetsmjuk lättskött päls.

Nicke
Nej, det är inte dig jag frågar eftersom du nog inte är en vän av lösdrift. Jag tyckte likadant förut, kunde inte tänka mig att vara utan box, men jag ville till det här stallet och det fanns bara lösdriftsplatser kvar. Det finns alltså stall med boxar men inget ledigt just nu. Det innebär också att skulle en häst bli sjuk och behöver boxvila så löser man det. Lösdriften har naturligvis en ligghall men hästarna använder den sällan.
Jag blev positivt överraskad när jag märkte på min häst att hon blev starkare, lugnare och helt enkelt mer harmonisk med den nya flocken. Kunde jag fråga henne är jag säker på att hon tycker sitt nya liv är super, det märks på henne. Det är bara jag som har funderingar angående det hela.

Intressant tanke! :D
Jag har alla mina hästar på lösdrift och kämpar som en dåre för att få folk att se fördelarna med detta! :D

Precis som Skulla säger kan du ABSOLUT klippa nu.

Det helt okomplicerat med en spårklippt häst på lösdrift. Svetten dunstar eller rinner neråt - och finns ingen päls på undersidan så torkar de på nolltid.

Det tog ett antal år innan jag vågade släppa täckena, men det funkar hur bra som helst med halvklippta otäckade hästar som rids måttligt på vintern.

Nä. 20 min i skritt går bra när man ridit ute tycker jag. Håller med om att det är svårare i ridhus/paddock. Jag tycker inte du gör nåt dåligt. Visst är det STÖRIGT att man måste jobba också :rofl:, tänk vad mycket kul och finfin hästhållning man hunnit med annars.
Jag tycker inte du är oseriös:confused::confused:? Vad menar du? Men igen, frågan är om inte det till och med vore bättre att byta från fleece till fleece och sen av om du vill ha henna torr så fort som möjligt... Men de har ju lite olika pälsar också. Min ena är JÄTTEKRAFTIG tar evigheter innan han är HELT torr och den andra (lätt knubbiga) har en kort sammetsmjuk lättskött päls.

Nu måste jag be om ursäkt, skulle spara rader och svara alla i ett inlägg och då kom en rad fel, raden om seriöst eller oseriöst var inte menat till ditt inlägg utan, nu ska vi se, Nicke som menade på att det var oseriöst att inte ha tillgång till box. Det håller jag inte med om så länge hästarna är friska. Det är bara så himla bekvämt för oss människor.
Jo, jag har märkt att de har olika långa pälsar, min har nog en av de längsta i stallet, hon har inte den där luftiga pälsen som vissa islandshästar har, nej, hon är bara långhårig. Men det är gulligt, undrar just hur det blir i vår när allt ska av.
Jag ska be någon som är van att klippa henne lite lätt nu, känner jag min tjej rätt så ska det krånglas, allt som är nytt är superläskigt, så det krävs lite vana, men den hjälpen kan jag få i stallet.
Jag ska också plocka fram en gnutta mod och dumpa täckena!!! det vore skönt, skitiga täcken är inte nått man drömmer om, eller hur.
Tack för alla svar, nu känns det som om jag har mer kött på benen. :rofl:

Kolla in Stalltråden inlägg nr 248 under hästverksamhet, så ser du en riktigt bra lösning på kombistall, som uppfyller de flesta av både krav för häst och människa.

Kolla in Stalltråden inlägg nr 248 under hästverksamhet, så ser du en riktigt bra lösning på kombistall, som uppfyller de flesta av både krav för häst och människa.

Jag antar att du menar detta stall.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9552940&postcount=248

Väldigt trevlig och genomtänkt.
Men jag måste då berätta om när min häst gick i en liknande lösning. Hästarna gick in i en och samma box hela tiden och började genast bråka om vem som hade rätten till utrymmet, min häst lyckades t.o.m att bli inlåst av en annan häst, en tjong i dörren och den satt fast, hur dom lyckades med att haspa av dörren är fortfarande en gåta! När jag kom och skulle fixa med min häst och stängde dörren blev de andra avundsjuka och trängdes i den övre luckan och så blev det bråk, stände jag helt så slog de i dörren, min häst kanske fick något gott. Nu var det i och för sig en stökigare flock, men så ovanliga var inte hästarna, de höll stenkoll på varandra hela tiden. Stallet som visas i länken verkar vara byggt för ett mindre antal hästar, då kanske det fungerar men när de blir fler så blir det också svårare, då behöver de stora öppna ytor att röra sig på och gärna där de inte kan bli inträngda. Hästar med högre rang kan vara rätt så elaka mot en inträngd häst med lägre status, då kommer skadorna.

Men nu trådkapade jag visst min egen tråd :)

Jag antar att du menar detta stall.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9552940&postcount=248

Väldigt trevlig och genomtänkt.
Men jag måste då berätta om när min häst gick i en liknande lösning. Hästarna gick in i en och samma box hela tiden och började genast bråka om vem som hade rätten till utrymmet, min häst lyckades t.o.m att bli inlåst av en annan häst, en tjong i dörren och den satt fast, hur dom lyckades med att haspa av dörren är fortfarande en gåta! När jag kom och skulle fixa med min häst och stängde dörren blev de andra avundsjuka och trängdes i den övre luckan och så blev det bråk, stände jag helt så slog de i dörren, min häst kanske fick något gott. Nu var det i och för sig en stökigare flock, men så ovanliga var inte hästarna, de höll stenkoll på varandra hela tiden. Stallet som visas i länken verkar vara byggt för ett mindre antal hästar, då kanske det fungerar men när de blir fler så blir det också svårare, då behöver de stora öppna ytor att röra sig på och gärna där de inte kan bli inträngda. Hästar med högre rang kan vara rätt så elaka mot en inträngd häst med lägre status, då kommer skadorna.

Men nu trådkapade jag visst min egen tråd :)

Inuti min variant av kombistall, har jag borttagbara innerväggar mellan boxarna, vilket betyder att vissa "boxar" är upp till 30 m2.
Och eftersom mellanväggen är borttagen, har utrymmena 2 utgångar!
Varpå det du pratar om inte kan inträffa, eftersom det alltid finns en flyktväg.
Dessutom försöker jag anpassa flocken, så att individerna funkar hyfsat med varandra. Blir det nya konstellationer, är det lätt att dra elband mellan olika öppningar på utsidan stallet, så flocken delas i 2 eller flera, men hästarna alltid ändå har tillgång till stallet.
Boxarna får inte vara rektangulära inåt, då "trängrisken" blir större.
Här föser de ranghögre hästarna lugnt ut de ranglägre i en cirkel, och slagsmål inomhus uppstår i princip aldrig.
Varje häst har ca 15 m2 i snitt till sitt förfogande, och när det är kraftfoderdags,och alla kommer in, kikar alltid varje häst in i den box de tänkt gå in i, för att kolla så ingen ranghögre redan står där.
På så vis fördelar de sig själva, och står och väntar, när det vankas kraft.
Jag har då bara att ge varje häst sin ranson, och stänga nedre dörrhalvan inifrån, medan den övre kan stå öppen.
Givetvis är båda dörrhalvorna utåt hagen fastlåsta mot ytterväggen, så att hästarna inte kan skada sig på dem på något sätt.
Detta är inte fråga om ett mindre antal hästar, men fungerar ypperligt ändå. (det är alltså inte mitt stall på bilden).

De ställen jag har varit på med islandshästdrift har inte haft några klippta hästar alls.
Varför tror man att en lösdriftshäst får tät o lång päls? Gissa tre gånger...
När hästarna är svettiga så torkas de av med frottéhanddukar, sedan får de täcke på - om det är under 10 minus eller blåser hårt.
Stick in fingrarna så långt du kan i pälsen på en svettig häst, efter 20 min är det tämligen torrt där.
Hemma gör vi så att vi avslutar med 20 min skritt, och ofta är hästarna då tillräckligt torra för att släppas ut i hagen. Är det kallt får de lite extra hö, och täcket åker mest på under senhösten, då det kan vara för djävligt väder, surt o blåsigt. Då har vi fleece eller ylletäcken som får suga en halvtimme.
Jag skulle aldrig få för mig att klippa en islandshäst, tycker det ser ut som en styggelse (rent estetiskt).

De ställen jag har varit på med islandshästdrift har inte haft några klippta hästar alls.
Varför tror man att en lösdriftshäst får tät o lång päls? Gissa tre gånger...
När hästarna är svettiga så torkas de av med frottéhanddukar, sedan får de täcke på - om det är under 10 minus eller blåser hårt.
Stick in fingrarna så långt du kan i pälsen på en svettig häst, efter 20 min är det tämligen torrt där.
Hemma gör vi så att vi avslutar med 20 min skritt, och ofta är hästarna då tillräckligt torra för att släppas ut i hagen. Är det kallt får de lite extra hö, och täcket åker mest på under senhösten, då det kan vara för djävligt väder, surt o blåsigt. Då har vi fleece eller ylletäcken som får suga en halvtimme.
Jag skulle aldrig få för mig att klippa en islandshäst, tycker det ser ut som en styggelse (rent estetiskt).

Det här med att klippa, beror ju på hur hårt hästen tränas. Den ska ju orka också.
Och hur de tål att gå utan täcken i ur och skur, det får man studera varje individ för sig.
Vissa av mina hästar tål det hur bra som helst, medan andra blir snoriga och förkylda, och de riktigt gamla (30+) blir sjuka av långvarigt iskallt regn som denna höst,och går ner i vikt.
Vill man ha det som i naturen, får man slakta de hästar som inte pallar.
Vill man inte det, får man ta till artificiella metoder som tex täcken för känsliga hästar.
De är så olika.

Och jag skulle aldrig få för mig att - särskilt inte pga fåfänga - rida en oklippt islänning svettig på vintern. Det minsta man måste klippa är som på Skullas bild så området som ALDRIG torkar annars mellan frambenen torkar upp istället för ruttnar :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 072
Senast: skiesabove
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar