Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Något som slog mig på breeders var hur färdig han är, han lär nog bli enorm! Han såg inte ut som de andra vingliga, spetiga 3 åringarna, han var den enda som gick som en tank i galopp på diagonalen, helt ovinglig. rebeccajoli, fatta vilket föl det kunnat bli, hans balans, massa, gång å uppförsbacke, Z:s lätthet, benmekanik och blod. Hihi, det kommer bli en frambensprattlare ;) Å så trevlig han verkade, en gång fick han ett litet spel, annars var han helt fokuserad, imponerande. Men..Man får nog inte ha ett köttbullesto som jag om man vill ha honom. :(

Haha jag får nog kolla in honom lite nogrannare, gillar ju det jag sett på film och litar alltid på ditt omdöme :) Sen hade jag ju gärna sett honom löshoppad oxå :devil: Men blir det bra med gångartshingst på Z så blir det kanske en Floricello-unge till nästa gång :) Då har han hunnit visa vad han går för ännu mer dessutom :)

Sir Donnerhall II :love: Het kandidat till mitt sto om hon betäcks igen! Tror han skulle komplettera henne bra.

Nog för att han är stor men ädel.

ups, nu sitter man och letar hingst IGEN iaf..:D:o:crazy:

KL

Har hört ryktas om att det ska bli nya regler om hingstlicens och stoavgift.. Någon som kan bekräfta eller dementera? Och gärna om det stämmer, förklara innebörden. :)

För godkända hingstar som bara betäcker enstaka ston kommer det att finnas ett billigare alternativ. I år var det 20 hingstar som man löst licens för 5000 kr som inte fick några ston.

Från ASVHs hingstreglemente 2012
"Ett-sto-licens kan lösas för hingstar som uppfyller samma krav som krävs för betäckningslicens, men gäller bara för ett sto under ett år. Önskar fler stoägare lösa licens för samma hingst kan de antingen lösa en vanlig betäckningslicens eller varsin ett-stos-licens. För avkommor till hingst
för vilken ett-sto-licens lösts gäller samma bestämmelser som för betäckningslicens."

Tack Kicki för svaret! :) Är det fastställt vad ett-sto-licensen kommer kosta? Kunde inte hitta någon prisuppgift på ASVHs hemsida.

Och jag tror jag har hittat något riktigt intressant..Har letat ett bra tag eftersom jag har ett lite "svårmatchat" sto. Vill ha hingst som antingen själv visat kunna gå stora klasser alt avkommor med detta, gärna som ger lite mindre och scope. Cyllene! Vad tror du (med tanke på att du o jag verkar leta samma sak)?? Och nej det var pga artikeln jag hittade honom men jag förväntar mig inte sälja avkomman för 300.000EUR :D

Ustinov (Libero H-Nimmerdor).

Han gick 1,50 som 8 åring men blev skadad, är enl Horn igång igen nu och ska börja tävla igen.

Gummi, go o glad. Enligt Horn "unlimited scope and fighter heart" hans bästa egenskaper. Passar bäst med "big size mare with some length in the middle and enough blood". Check x 4, liite tveksam på nr 5, men jag får fråga igen. "Enough blood" är vansinnigt relativt..jämfört med vad??...:angel:

Enligt kompis som jobbat nere i Holland nyligen många JÄTTEfina Ustinovavkommor i unghästklasser och hon tror det suttit som smäck på min! Dessutom ska det gå att få färsk via Heliotrop - CHECK!

neve här på buke har ett Ustinov-sto om jag inte missminner mig - du får fråga henne !

Kl

Funderar starkt på att betäcka min med Sir Oldenburg.
DSC03521.JPG

e. Literat ue. Latino, hon är linjeavlad på Lady Killer xx

Men de finns ju tid kvar att fundera på...

Hon såg riktigt trevlig ut :)

KL

Jag har gått in i väggen helt. Ojjar mig bara för min tvååring så står still i hingsttankarna så kom gärna med förslag:

Sto nr 1: Weltbürger - Ganesco - Hertigen: 164 cm, GROV och tung modell på tant så vill "ädla" upp. Bra huvud och coolt psyke.
Sto nr 2: Nactus - Pontus - Chanteclair xx: 163 cm, gamla typen av halvblod, kortare ben. Bra psyke. Vill ha bra galopp och mer längd på ben.
Sto nr 3: Baloubet du Rouet - Phaeton x - Immer: 165 cm, nättare typ, mild i huvudet men lite nerv. Vill ha kortare rygg och mer lyft.
Sto nr 4: Quite Easy - Maraton - Galant: 164 cm, normal typ, superbra i psyket. Vill nog bara mest stärka bakbensteknik och något ädlare.
Sto nr 5: (selektionssto) Lasandos - Napoleon - Ceylon: 170 cm hög, ädlare och bra typ. Vill "våga" med henne :)
Sto nr 6: (09-an om hon finns kvar) Aerline H - Quite Easy - Maraton: ca 165 cm hög, bra modell med kort rygg och bra teknik så vill stärka.

Pust.. det var hela listan.. såg nu att jag har ett selektionssto.. vad innebär det? :o *helt missat och slår sig ner för surfa ASVH*

att hon är utvald som ett bra sto att avla på.
Förmånerna var inte så många tror jag men rabatt på registrering av fölet typ.

Okej :) Ja ASVHs sida gav inte mycket information ;) Men men.. lät lite coolt. Men stod det ska komma mer information innan jul så får väl vänta :)

JJ Ray Ban kankse på 2:an? På selektionsstoet skulle det kankse vara kul med nån av de nya holländarna, antingen webster eller Carlton hill :-) det lär väl inte stöta på patrull utan att de blir godkända. 1:an hade nån trakhener nog suttit bra för att lätta upp. Hoppblod ger jag mig inte in i. :angel:
Guuuuud va spännande! Å jag som håller på att planera ihjäl mig på ETT sto, aldrig at tjag hade hanterat alla dina! Lycka till!!

Ray Ban hare jag kikat på lite. Gillar honom.. :)

Hur stor lämnar Insterburg? Vill gärna få föl över 165 :)

Lite förvirrade frågor från en förvirrad tjej :angel:

Hur hittar man alla avelshingstar om man inte vet namnen på dom? Hingst katalog? Ponny hingstar? Jag har dom senaste åren bara sysslat med galopp hästar och är således helt lost vad det gäller ridhästar och allt vad det innebär :P

Jag ska iaf betäcka mitt sto med en ponny hingst, men vet inte hur jag ska börja söka? Googla är ju en idé såklart .. Men att bläddra i en hingst katalog är alltid mer lockande ;)

Börja med att kolla upp avelsföreningens sida på nätet och se vilka hingstar som var i avel i år så har du något att utgå från. Sen när du hittat några du gillar kan du kolla upp deras avkommor för att se vilken du tror kan passa ditt sto och avelsmål bäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka