fundering-täcke när vovve är still?

A

Annapanna

Jag är lite i valet och kvalet, jag har aldrig haft täcke på mina hundar och vill gärna slippa det, men min nuvarande vovve är med mig i stallet ca 4 dagar/veckan och ligger då still inne i stallet medan jag rider då ägaren till stallet inte vill ha lösa hundar där. Stallet där min vovve ligger är mycket litet och kallt då det inte är några hästar inne (går ute dygnet runt) och eftersom han är van att man ska ta det "lugnt" där så är han still en längre tid. Förra gången kylan kom märkte jag nämligen att han frös när han varit still ett tag, och jag funderar på om det är risk att han gör det framöver också.

Hunden fryser inte annars när vi är ute men då är han i rörelse. Jag vill gärna slippa att ha täcke men samtidigt måste ju hunden må bra vilket kommer i första hand, men det känns lite konstigt att fundera på täcke till en vit herdehund med lång päls och underhull....

Frågan är om han vänjer sig vid kylan utan täcke om han är med ett par gånger och har något varmt att ligga på?
 
Sv: fundering-täcke när vovve är still?

Nu vet jag inte vilken ras du har men är det en hund som normalt sett klarar kyla bra så testa med att ge hunden något varmt att ligga på, ofta klarar dom kylan rätt bra då. Märker du ändå att den fryser så lägg på ett täcke, ingen mår bra av nedkylda muskler och leder. :)
 
Sv: fundering-täcke när vovve är still?

Jo, det kan nog vara värt att prova att lägga ut något varmt till honom om han nu är så klok så han ligger kvar på det. Det viktigaste är ju att hunden mår bra. Funderar på om det är så att han inte lagt den vinterpäls han borde eftersom det varit så varmt hittils?
 
Sv: fundering-täcke när vovve är still?

Så kan det också vara, även djuren borde ju påverkas av den milda vinter som varit. Jag märker även på mina hundar att dom fryser betydligt mer i början av vintern, ändå lägger inte mina någon vinterpäls. Men hundar precis som vi männisor härdas ju av kylan så småning om. Bara se på oss själva hur man upplever 2 + på hösten (kallt som fan) och på våren pälsar man av sig och tycker att det är såå varmt och skönt. :D
 
Sv: fundering-täcke när vovve är still?

Jag hade nog tatt med nått för hunden att ligga på... men det är kanske för att jag inte tycker man ska täcka på ett djur i onödan...jag vill att det ska vara så naturligt som möjligt... men för att skydda de mer känsliga delar på hunden när den ligger ner är nog nått varmt att föredra.... problemet med ett täcke är ju att det värmer på lite "fel" ställe... en hund har ju mer päls på överkroppen än på nederdelen... och därför så tror jag att en fäll av lämpligt matreal vore bättre...självklart kan du gardera dig ordentligt och köra med både täcke och filt...men då bygger ju hunden ingen päls... om du nu skulle vilja att den gjorde det förståss...
 
Sv: fundering-täcke när vovve är still?

På tal om täcken som värmer på fel ställe så håller jag verkligen med dig. Men här kan jag tipsa om en sånt täcke som jag köpte till min greyhund. Om jag minns rätt hette det norskt jägartäcke.
Ett grönt täcke med vattentätt tyg på utsidan och varmt foder inuti. Det har dubbla gjordar under magen som täcker där hundarna ofta fryser som mest, samt mellan frambenen.

Har tyvärr ingen bra bild på hur det ser ut, men här kan man se litegrann. http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04570000-04579999/640x480/4573335.jpg
 
Sv: fundering-täcke när vovve är still?

Men kan du inte "slänga" in hunden i ngn box med hö/halm/torv i?

Jag brukar ibland lämna min hund i hästens box när jag inte vill ha han lös,och han bäddar gladerligen ner sig i höet eller torven:p

Eller så brukar jag slänga in han i en ledig/tom box utan ngt strö alls och lägga hästens yllefilt där som han då lägger sig på och sover under tiden jag pysslar med mitt..

Nu har jag en schäfer som har "kortare" päls än en vit herdehund som du har,men han fryser då inte vare sig han ligger i "kylan" eller rör på sig,hans underull fixar det jobbet oavsett vad.;)
 
Sv: fundering-täcke när vovve är still?

Något varmt och tjockt att ligga på som isolerar lite mot kalla golvet borde räcka tycker man men kanske behöver kompletteras med ett tunt täcke som gör att hunden får behålla sin värme. Har hästen ett tjockt vintertäcke kan du ju lägga det på golvet så hunden får ligga på ett hästvarmt täcke och mysa medans du är ute. Lägg det då så att hunden ligger på "insidan" av täcket (hoppas du fattar vad jag menar!).
 
Sv: fundering-täcke när vovve är still?

Jo, det blir till att prova idag med att lägga ut något tjockt, varmt för hunden att ligga på och hoppas på att det räcker eftersom hunden inte brukar vara frusen men samtidigt är han inte still så långa stunder någon annan stans. Jag hoppas att det ska fungera då jag inte räknat med att behöva täcka en hund med denna typ av päls.
 
Sv: fundering-täcke när vovve är still?

Om du täcka nån timma hit eller dit när hunden ligger still så påverkar det knappast pälsen. Hellre ett täcka på hunden så att den inte fryser när den ligger still, än att det "ska" vara på ett sätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 525
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 281
Senast: fejt
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 957
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp