fundering om däck VS elfordon

mammamimmi

Trådstartare
Hej
Jag var tidigare inne och frågade om elfordon som dragbil, fick blandade svar. Dock var det några som använde det så nu kommer min fråga:
Jag tittade på däck till min vanliga bil och hittade då hos Nokian att de har särskilda däck för olika typer av elbilar, är det någon som testat? Är bara de som har? Hittade inte andra med just den infon så testar om ni vet. Vad är skillnaden?

Det finns några parametrar som är extra viktiga när det kommer till däck för elfordon.
De två man i regel är ute efter är lågt rullmotstånd (förbrukar mindre Wh/km) och lågt vägljud (dB).

Sedan finns det ju fler viktiga parametrar, så som grepp på torr/blött/halt underlag, hur snabbt däcket slits (förväntad livslängd i km) och kostnaden.

På YouTube finns det en norrman (Bjørn Nyland) som ibland testar olika däck, just dom här siffrorna nedanför är olika däck på en Tesla Model S. Man ser tydligt att t.ex. 19" är att föredra framför 21" om man prioriterar att få ut så många km som möjligt per laddning.
Kod:
Sommardäck:
21” Michelin Pilot Sport 2: 64.6 dB, 147 Wh/km
21” Achilles ATR Sport 2: 62.9 dB, 146 Wh/km
19” Michelin Primacy 3: 62.0 dB, 133 Wh/km
19” Roadclaw RH660: 63.3 dB, 131 Wh/km
19” Nereus NS601: 64.3 dB, 137 Wh/km

Vinterdäck:
19" Nereus NS805+ (dubbfritt): 63.5 dB, 192 Wh/km
19" Continenal VikingContact 6 (dubbfritt): 65 dB, 186 Wh/km
19" Nokian Hakkapelitta R2 (dubbfritt): 65.5 dB, 180 Wh/km
19" Nokian Hakkapelitta 8 (dubbade): 69.5 dB, 184 Wh/km

Den tabellen tycker jag var intressant, men i praktiken (läs: för god trafiksäkerhet) ska man nog vikta de två parametrarna lagom högt. Lågt rullmotstånd och lågt grepp hänger i min erfarenhet ofta ihop, liksom högt rullmotstånd och högt grepp, även om det inte är någon naturlag. Samma sak med högt grepp och låg livslängd (och vice versa).

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 407
Senast: Johanna1988
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
987
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 853
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka