Fundering kring betäckning/seminering?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mellsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 281
M

Mellsan

Har funderat lite på vilket som ger säkrast dräktighet, att betäcka naturligt eller att seminera? Jag personligen tycker ju att naturlig betäckning borde vara bäst men alla (nästan) som jag pratat med och är kunniga, insatta och håller på med avel säger att seminering är säkrare. Att man ofta gör det på ston som inte tar sig osv. Vad tycker/tror ni?

Sv: Fundering kring betäckning/seminering?

Räknar man dräktighetsprocent rakt av så har AI högre procent än naturligt.

Det beror inte på att semin är "bättre", utan att man då ultraljudar mer, oftare och ofta med bättre veterinär, än vad som är fallet med de ston som står på naturligt.
På så vis har man mycket bättre koll på tecken på infektioner och andra problem.

Riskerna är ju helt klart större vid naturligt. Tänker då på betäckningsskador och smittor.

Naturlig betäckning har som du redan förstått både för och nackdelar. Men det har en mkt stor betydelse vilken person det är som ansvarar för hingsten och hur det sköts.

En del hingsägare begär bakt prover ifrån ditt sto innan hon betäcks.
Hon kollas upp med ultraljud var hon är i brunsten och hon betäcks endast när det behövs.
Andra har ingen koll med ultraljud, eller begär in bakt prover på stona, vilket gör att risken för smitta är stor.

MEN naturligbetäckning är också ett test på om ditt sto är så mogen att hon accepterar en hingst på ryggen. Det har med hur stoet är i temperamentet.

Seminen har också många fördelar men också nackdelar. Renligheten samt skaderisken är ju minimal.
Men många ston som semineras, hade aldrig accepterat att låta sig betäckas med hingst.
Dessa ston hade aldrig varit dräktiga och fått föl om inte seminen fanns.

Något att grunda på.

Jag tycker att man verkligen kan fundera över om det är bra i längden att mixtra med ett naturligt beteende som man ju faktiskt gör när det gäller semin.
Kan mycket väl förstå det där med kontroll, minskad skaderisk, hygien mm, men det är tänkvärt det där med att många ston inte hade haft något föl om det inte funnits semin. Kanske inte är riktigt mogna för det, kanske inte är lämpliga individer som föräldradjur, det är så mycket som vi människor inte riktigt förstår men som vi ändå glatt klampar in i och mixtrar med, som sagt.:confused:

Jag tycker i alla fall att det är tänkvärt. Skulle faktiskt dra mig i det längsta för att använda mig av seminering.

Jag tror att många ston skulle gärna låta sig betäckas, om de vore uppfostrade endera i en hästflcok, eller av duktiga människor.

Av en konstig anledning drar jag paraleller mellan en viss typ av hästar, ocen viss typ av ägare.:cool:

Jag tycker att man verkligen kan fundera över om det är bra i längden att mixtra med ett naturligt beteende som man ju faktiskt gör när det gäller semin.
Kan mycket väl förstå det där med kontroll, minskad skaderisk, hygien mm, men det är tänkvärt det där med att många ston inte hade haft något föl om det inte funnits semin. Kanske inte är riktigt mogna för det, kanske inte är lämpliga individer som föräldradjur, det är så mycket som vi människor inte riktigt förstår men som vi ändå glatt klampar in i och mixtrar med, som sagt.:confused:

Jag tycker i alla fall att det är tänkvärt. Skulle faktiskt dra mig i det längsta för att använda mig av seminering.

Det där brukar naturen sköta lika bra ändå (även om inseminering används). "Funktionen" sätts in vid själva skapandet av föl. Inte som hindrande av betäckning.

Tex så brukar inte ett sto ta sig (varken vid naturlig betäckning eller inseminering) om de vid tillfället har smärta ifrån tex en skada. Men hade hon gått i flock med hingst hade hon säkerligen blivit påsatt ändå. Men det hade inte blivit ngn resultat av betäckningen.
Likaså är det vid inseminering. (ämnet, vad det nu heter *glömsk*) som utsöndras vid smärta hindrar ägget från att bli befruktat.

Om stoet inte skulle vara "moget eller lämpligt" som du själv nämner, så blir hon i flocken oftast ändå betäckt (och vid insem. så finns det ju ingen som insem innan stoet uppnått rätt ålder) men det blir inget resultat. Samma är det vid inseminering. Det blir helt enkelt ingen fölunge då.

Så som jag ser det så hjälper inseminering till att förhöja chanserna i positiv bemärkelse, men sätter inte den naturliga bortstötningen ur funktion.

Ett sto i en flock som går med hingst och som inte "funkar" bra av någon anledning blir oftast inte betäckt. Hingsten lär sig att läsa av stona fantastiskt bra och vet precis när det är dags att betäcka.
Nu är det ju tyvärr ganska sällsynt att hingstar och ston får få ihop, och vid betäckning vid hand blir det ju mer "tvång", stoet blir kanske betäckt trots att hon inte borde bli det. Men jag tror att det är mycket viktigt att hästarna får tillfälle att idka sitt normala beteende. Det är inte normalt att sto och hingst inte träffas vid en befruktning. Jag funderar ibland vad som händer i längden, generationer framåt, med deras beteende som faktiskt är beroende av stimulans från det andra könet....

Jag förstår att jag får mothugg, jag är kärringen mot strömmen i detta, men jag kan inte låta bli att tänka på hönsaveln där industriellt framkläckta hönor har förlorat förmågan att själva ruva fram en kull kycklingar. Hmmmm, vad gör vi egentligen mot djuren i all vår iver att få fram bättre och bättre individer.....:confused:

Fast något som jag tycker är positivt med semin är att man faktiskt kan få en "betäckning" med en hingst man annars kanske inte skulle ha möjlighet att betäcka med.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Senast: Otherside
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 084
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: malumbub
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 102
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka