Funderar på att ta mig an en hund från "hundhemmet"

TinyWiny

Trådstartare
Jag har ju redan en hund som nu är tolv år:love:

Funderar på att ta hand om en hund från ett "hundhem" här i närheten.

Hur fungerar det?

Tänk om de avskyr varandra:crazy:

Känner att jag hellre tar en unghund som redan finns än att beställa en valp.

Min andra hund är också omplaceringshund, fick honom genom djurens vänner när han var 13 månader:love: men då var det ju enklare eftersom jag inte hade någon hund innan...eller jo det hade jag men det var min exsambos och vi gick isär...så jag hade ingen hemma i allafall.

Är lite rädd att den nya hunden leker slut på min gamla:crazy: eller är det tvärtom att gammel hunden lever upp?

Hjälp mig i min fundering!!

Vill ju vara säker innan jag ringer hundhemmet på att jag verkligen ska ta mig an en hund till:love:

Sv: Funderar på att ta mig an en hund från "hundhemmet"

Jag tror säkert att olika hundar reagerar olika. Du känner säkert din hund bäst själv hur hon tar emot andra hundar i allmänhet.

Jag är en av dom som anser att om jag tar in en ny hund till flocken så ska ingen annan flockmedlem lägga sig i det efter som att jag är ledaren i denna flock. Därför tar jag bara för givet att min hund beter sig korrekt. Det finns inget annat alternativ.

Men det beror ju helt på vad för relation man har till sin hund, och vad för hund man har. Jag är ingen superhundmänniska men jag har turen att ha en lätt hund som är väldigt vänlig mot alla i allmänhet. Så även om det brister i vår kommunikation/relation så kan jag oftast få igen kontrollen om jag är ordentligt skärpt och tydlig.

Nja alltså jag vill att han inte "bara" ska respektera den nya hunden utan att de också har roligt ihop:love:

Jag tycker det är viktigt att djuren tycker om varandra för annars har de ju ingen behållning av varandra:)

Det är lika viktigt om det är en häst, hund eller katt:love:

Okej, tyvärr kan man ju aldrig förutspå om de ska tycka om varandra eller ej. Men har man en hund som i regel lätt kommer bra överens med andra hundar och uppskattar hundsällskap så är ju chansen större.

En kompis till mig tog hand om en omplacering som var runt året. Hon hade sedan innan en stor hund (tik) som började bli lite loj. När den nya kom in så gick det jättebra, han fick igång henne och hon började leka mer igen. Hon blev betydligt mer motiverad av leken med annan hund än när vi människor försökte smöra och hoppa och grejja för att aktivera henne...:smirk: .. Kort sagt så gick det i det fallet så bra det kan gå. Dock vet man ju aldrig, din nuvarande hund kankse vill ha dig för sig själv. Det vet du ju bäst om just din hund. Sen gäller de ju förståss att göra klart för gamla hunden att det är ok att den yngre flyttar in. Vet inte om detta var till ngn hjälp men lycka till!

Tack för ditt svar:)
Jo det är så jag tänker, att han blir mer aktiverad av en annan hund:love:
Min hund ser ju hela familjen som sin;) även katterna:angel:

Men han är glad när det kommer hundar på besök och har inte så ont av att jag klappar dem nu, det var värre när han var yngre:D

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Nenne1
·
Övr. Hund För snart två år sedan fick ja en kull valpar som ja sedan sålde. En av valparna gick de sämre för först hamna hon i ett hem där hon...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
12 711
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar