Funderar på att sko av.

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jennifer80

Jag har visserligen läst några trådar men åndå ville jag ha lite åsikter.
Min häst har gått barfota när han var föl upp till sex år och det gick jätte bra, men tjejen jag köpte hästen av började sko honom ( Nu skodd 3 år). Anledning till det visste hon nog inte riktig själv.

Men i alla fall jag tycker det blir så tråkigt, när vi har övergångsperioden, höst-vinter, vinter-vår. plötsligt står man där med sommarskor och det ligger snö eller det är is ute. Kul då blir det stultor, finns det inget is/ snö känns det så dumt att ha brodd och sulor, det blir så tätt och tråkigt att göra rent! Då vintrarna blir allt sämre känns det mer och mer onödigt att ha vinterskor, men ändå vips kan det bli is.

Det skulle vara så smidigt att bara sätta på boots med brodd när hästen behöver det, och att ha boots när jag rider om det behövs på sommaren.

Nu när jag har prata med hovslagaren, sade han att man kan ha boots i hagen och han hade några som han rekommenderade.
Nu vill jag inte ha boots i hagen jämt, bara om det skulle vara mycket is. Och tar av de över natten. Altså bara ha boots i hagen vissa tider på vintern, för övrigt kan han ju gå barfota, då våran hage är både mjuk och grusigt på vissa ställen. Våran shettis går redan barfota och klara sig hur bra som helst, däremod får han ju det jobbigt när det blir is, men han är lite smidigare än min arab. Araben är en riktigt klumpeduns, som jag helst inte vill ha obroddat på is.

Hovisen sade att araben hade för övrigt en jätte fin hovkvalitet.

Jag tänkte sko av nu på våren, så nu undrar jag, tycker ni att ska prova?
Eller är det en dum idé?

Sv: Funderar på att sko av.

Just ja tänkte bara säga, t.ex. i dag är sån dag. Då broddade jag i morse då vi har en stor vattenpöl i hagen som har frusit till is, då vill jag helst att han ska ha brodd. Men för övrigt är ju marken torr och hård, så nu när jag vill rida känns det inte så bra att rida med brodd, då vill jag brodda av men då förstör man ju hålen igen. Det är så trist.

Allmänn reflektion är att jag hellre skulle sko av till vintern.
Oskodd hov halkar inte lika lätt som obroddad skodd hov. Givetvis får man rida med försiktighet, men är inte hagen en hockyrink så är det inga problem.
Marken är oftast hårdare och torrare under sommaren vilket sliter mer än lera och snö på hovarna.

Ytterligare aspekt är att man oftast rider mer aktivt under sommaren. Det är ljust länge, varmare osv. Vintermånaderna är mörka och kalla (om man inte har ridhus, men då kan de gå barfota i ridhuset om de har normala hovar) och med ökad ridning så sliter hästen givetvis mer på hovarna och kan behöva skor.

Ridskolehästarna gjorde vi så här med. Vinterhalvåret gick de ändå mest i hagen (givetvis) men i ridhus.
Sommartid med ridläger, mest uteritter samt sommarbete och då behövde de skos för att inte slita fossingarna.

Lycka till med hästen.

Ja okej, men tyvärr är hagarna här verkligen ibland som en hockyrink. därför vågar jag inte sko av nu. För att komma till hagarna måste jag gå också på en väg där det kör bus, timmerbilar o.s.v. Och den blir minst sagt en skridskobana

Det finns redan ett par av den här typen av tråd, det går bra att fortsätta diskutera i dem.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 680
Senast: Karminnie
·
Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 515
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka