Funderar på att köpa häst?

Sv: Funderar på att köpa häst?

hhmm sävligare kan jag nog inte hålla med om då det är många som är tävlingsavlade. Dom erfarenheter jag har så e de väldigt pigga men lugna orädda hästar.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

För upp till 40000:- har du mkt hästar att välja mellan.
En allroundhäst för mig är en häst som är allmänt trevlig,trafiksäker och går att båda hoppa och dressyrrida och kanske även köra....
Vad menar du med allroundhäst?

Det importeras mycket korsningshästar nu av typ halvblod, kan kanske vara ngt?
Kontakta ett försäjlningsstall?

Sen finns det ju fjordingar, hafligers osv också i den klassen, men du kanske räknar dem åt ponnyhållet?

Det finns ju "färdiga inridna, utbildade" kallblod och varmblod och korsningar med inslag av dessa också?

Älder hbl osv är ju ofta billigare också, och är s.k läromästare.

Skriv en utförlig annons om vad du söker och lägg ut på div. internetsidor så ska du se att du får många intressanta svar....
Sen är det bara åka runt och titta å provrida så ska du se att du hittar rätt (även om det tar tid) :bump:
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Hejsan!
Jag köpte ett äldre halvblod när jag var i samma situation som du. Han är ett polskt halvblod med ganska mycket trakehner i sig. Han har varit frisk i hela sitt liv, och har tidigare tävlat både hoppning och dressyr. Eftersom han är välutbildad har han varit en mycket trevlig häst för mej att ha, känslig och mån om att göra sitt bästa för sin ryttare, men ändå säker i terrängen. Jag tycker att det är viktigt att ha en välskolad och välriden häst om man inte själv har så mycket erfarenhet, hellre en äldre "läromästare " än en ung häst, vilken ras det än är man fastnar för. Lycka till med ditt sökande!
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Håller med, du hittade ett bättre uttryck för vad jag menade!
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Alla är ju inte lämpade för avel även om de presterat själva.

Personligen skulle jag inte betäcka en märr som inte gått med föl tidigare, vid 15 års ålder.

För att det är dåliga odds att "det tar sig" eller med hänsyn till hästen (att hon är för gammal - svårt att orka)?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Ett annat alternativ är ett lettiskt varmblod (halvblod). Beroende på deras stam kan de vara lite grövre men även ädla varianter finns. Jag har ett lettiskt sto som verkligen är allround, lugn i skogen, duktig hopphäst, utbildad till LA i dressyr och jättetrevlig körhäst. Har man tur och hittar ett bra exemplar kan man få en mycket trevlig häst för pengarna.

Åkte du själv över till Lettland och hmämtade henne? I så fall, hur var det? (har funderat själv i de banorna)
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Din definition på " allroundhäst" stämmer väl överens med min :smirk:
Jag letar efter en "liten stor häst", alltså inget åt kallblodshållet (fjording, nordsvensk eller så).
Jag har även haft annons ute under "Häst sökes", men jisses vilka svar jag har fått! :eek: Antingen läser inte folk min annonstext eller så tänker de "jag testar ändå" fast det inte finns något hos deras häst som stämmer med de sökkriteria jag ställt upp. T ex så har jag satt maxpris 40 kSEK och varför försöker man då sälja en häst för 150 kSEK till mig...? Eller en oinriden unghäst då jag uttryckligen skrivit "EJ UNGHÄST". Jag blev tvungen att ta bort annonsen för det ringde så mycket märkligt folk.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Det är därför jag inte skrev upp telefonnr när jag letade efter min häst. Utan de fick maila sen kunde jag välja och vraka, maila tillbaka till de jag tyckte verkade intressant sen fick de berätta lite. Var det extra bra så kanske jag ringde upp. Jag fick ungifär 10 mail om dagen när jag hade annons om en travavelssto. Hade då annons inne på alla ställen jag kunde komma på på internet..
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Åkte du själv över till Lettland och hmämtade henne? I så fall, hur var det? (har funderat själv i de banorna)

Nej jag köpte henne av en svensk tjej som hade bott i Lettland en tid och själv importerat henne. Hon hade hittat henne på en liten anläggning utanför Riga och såg hennes kapacitet i hoppning. Tjejen tävlade henne i hoppning sedan och var mycket förtjust i henne, men tyvärr höll hon inte för den hoppning denna tjej ville satsa på. Men under de 6 år jag haft henne har hon varit frisk och fräsch.
Om man är intresserad av körning tror jag de lettiska hästarna är ett bra val, de har ofta varit körhästar och vi körde in vår utan några som helst problem.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Jag kan inte låta bli att göra lite reklam för halvblod igen :bump:

Det finns ju så massor av kombinationer, så chansen att man ska hitta det man söker både exteriört och beteendemässigt är rätt stor tycker jag.

Mitt halvblod är av den lätta eleganta typen (160cm) lite fullblodstyp, men har ändå ett lugnare och stabilare psyke än ett fullblod, vilket var vad jag sökte...

Både lettiska halvblod och polska halvblod kan man få rätt billigt, och de säljs även i Finland och Estland om man inte vill åka ända till Polen för att provrida.;)
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Jo, alltså de e ju ett väldigt stort steg...de där med häst. Jag har hittat min drömhäst nu. I början när jag letade var jag strikt ute efter en ridtravare eller någon slags halv/fullblod. Men jag hamnade på en välriden kallblodstravare på 14år. Hon är hur gullig, uppmärksam som helst. Väldigt lättlärd. Jag hade många hästar på prov innan jag bestämde mig! Och ha det du också, tills du hittar den perfekta. Man ska aldrig ta första bästa...då kommer man inte så långt. Gå efter känsla och vad du gillar hos hästen, alla hästar har olater men som oftast går att vänja bort. Kram.Elin:rofl:
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Jag hade satsat på en korsning typ NF halvblod, connemara-halvblod eller liknande... har själv en sådan "förvuxen" ponnykorsning och i många lägen är ponnypsyket guld värt!!!

Läste visst inte hela tråden- sorry! Men såg nu att du hittat din pålla- Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 432
Senast: Mabuse
·
Tävling Nu har det ju börjat komma igång tävlingar igen efter corona, och ridklubben jag är med i funderar på vad man ska ha för fika/mat/dryck...
2
Svar
39
· Visningar
4 409
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 850
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp