Funderar på att köpa häst?

Sv: Funderar på att köpa häst?

Jag är rutinerad men tröttnade på hispiga halvblod och sjuka halvblod med för den delen, så min nya ridhäst blev en welsh cob modell större. Jag importerade min men det börjar komma alltfler annonser nu tycker jag, lite tunnsått med ridna men det finns. Prismässigt så ligger de som är lite äldre på fr 35-40.000 och uppåt.

Det är ju svårt att generalisera med att säga att den och den rasen är lugn men jag förstår vad du menar med det eftersom jag haft samma tankar. Min cob är ung och inte inriden ännu men om jag ska säga hur jag uppfattar honom nu så är han känslig och kvick i ben o reaktion. Han reagerar, men på ett bra sätt, tittar men vänder inte och flyr. Han är känslig på ben o huvud men han är ung och för varje dag blir han mindre känslig för beröring så det tror jag hör "bebisstadiet" till. Fantasiskt vacker och personlig kille är det.

Jag letade också efter övervuxna connemaror förut men de är etfertraktade så jag hittade faktiskt ingen då, de som fanns var för dyra för min plånbok. Jag håller annars med att de verkar också vara hemskt trevliga och att man förmodligen ska försöka ringa runt till stuterierna och höra sig för eftersom de har både kontakter och kunskap om rasen. Rent spontant så tycker jag att det verkar som att connemaran är en lite sävligare ras än welshen som verkar vara känsligare och som har mera uttryck eller hur man nu ska säga. En högst ovetenskaplig o personlig åsikt dock!

Hoppas att du hittar "din" häst, lycka till med letandet!
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Tack för ditt svar, det låter som våra tankar har gått i ungefär samma banor vad gäller hästköp.
Efter de svar som jag fått hät på forumet så låter det onekligen som om det finns alternativ till ridtravare/fullblod och det är glädjande för mig!
Det som gör mig lite fundersam är, varför ändå såpass många väljer antingen en ridtravare eller ett fullblod, som säkert i de flesta fall innebär mer arbete och större ridskicklighet innan man kan "bruka dem fullt ut". Några tankar om detta?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Det som gör mig lite fundersam är, varför ändå såpass många väljer antingen en ridtravare eller ett fullblod, som säkert i de flesta fall innebär mer arbete och större ridskicklighet innan man kan "bruka dem fullt ut". Några tankar om detta?
Tja, jag kan nog säga några anledningar:

1) Priset. Även om det inte BORDE spela in, så GÖR det det. Kan man få en frisk häst som är lite riden innan för 10 000 istället en för 40 000, så kanske man väljer den billigare "trots" att den har siffror på halsen och inte är lika skolad.

2) Personligheten. Det som nog förenar oss som älskar travare/ridtravare är att vi tycker att de har en fantastisk personlighet. Hästarna är oftast enormt trevliga, och tycker om att hitta på nya saker och är positiva till det mesta. De är oftast lättlastade, lätta att sko, väl hanterade osv.

3) Bristande tävlingsintresse. Jag säger inte att det gäller ALLA, men många som har ridtravare är inte intresserade av att tävla - och kan därför tänka sig att "bara ha en go kompis". Det spelar inte så stor roll om man inte kan rida den fullt ut från scratch - man vill hellre lägga ner tid på att få en god relation och har tiden att ta det lugnt det första året.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Jag håller med Cecilia, priset är helt avgörande många gånger. Jag har sett tillräckligt många fullblod för att bli avskräckt för egen del, min åsikt är att man måste vara mycket rutinerad och ha en stor portion balans och känsla för att kunna skola om en galoppör till en trevlig och okomplicerad ridhäst.

Travare har jag själv haft för en herrans massa år sen, red in och tränade både hoppning och markarbete i gruppen på ryttarföreningen MEN i dag hade jag inte valt en travare eftersom jag tycker att man blir begränsad som ryttare. Galoppen går att förbättra men hästen är byggd för trav punkt slut. På plussidan finns ju att de oftast är väldigt friska i sina ben o hovar och att de många gånger är fantastiskt trevliga och väluppfostrade i all hantering. Jag hyser största beundran för de ryttare som är beredda att kämpa på med sina travare eftersom alldeles för många säljs för billigt, hamnar hos fel ägare eller helt enkelt bara går till slakt för att de inte blev tillräckligt snabba. På så vis önskar man ju att fler fritidsryttare ville ta sig an travarna.

Men som sagt, mitt hjärta klappar för en cob just nu...
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Har snubblat över flera trevliga, inte allt för gamla halvblod i prisklass runt 25 000 - 30 000 kr. Tävlingshästar som inte längre tävlas (de jag har hört på p g a ryttarens andra intressen - läs: skaffat barn).

Det har varit fina halvblod i 15 års-åldern som tävlat LA-MSV i sina grenar, som nu vill tränas och ridas utanför tävlingsbanan. Veterinärbesiktigade UA och fullt rimlig prisnivå när man tittat på hästarna.

Ägarna får dock inte sålt dem. Varför? För de är för billiga. När de börjar annonsera på 60 000 kr istället - DÅ kommer köparna.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Sett många korsningar (unga) som säljs ganska billigt.
Man får vad man betalar för.

Nej då. Jag fick välldigt mycket för de 15000 min korsning kostade.
Valack fjord/kallblodstravare, 155 cm i mkh, då 7 år, grundutbildad. Trafiksäker, väluppfostrad, snäll, hög ridbarhet och stor utvecklingspotential.

Immer
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Efter de svar som jag fått hät på forumet så låter det onekligen som om det finns alternativ till ridtravare/fullblod och det är glädjande för mig!
Jag håller med dem som gör reklam för korsningshästar och har haft sådan i över 12 år nu.:)

Min förra häst, 21 år, är hbl/welsh, ca 160 cm, cool, trevlig, allsidig men med ordinära gångarter och begränsad hoppförmåga. Nuvarande är welsh/hbl istället, 6 år, ca 155 cm, ganska cool, trevlig, något bättre gångarter, ridbarhet och hoppförmåga än Senior. Junior har dessutom fin stam på welsh-sidan. Båda uppför sig mera som ponnyer än som halvblod på gott och ont.;) Senior tävlades på klubbnivå i dressyr och hoppning och upp till regional nivå i distans. Junior har inte tävlat ännu, men har sannolikt kapacitet för att ta sig runt hyfsat på lokal nivå med rätt träning. Bägge hästarna går i rasgrupp 2 hos Agria --> billigare försäkring än för t ex hbl.

Att det blev Senior var en slump. Att Junior blev en korsning också var med flit för temperamentets, storlekens och prisets skull. Jag sökte alltså aktivt efter en trevlig korsningshäst då. Provred t ex new forest/hbl, hbl/okänd, fullblod/connemara, quarter/arab/travare, hbl/arab, men även en renrasig welsh cob. Ridbarhet, utbildningsnivå, humör m m varierade naturligtvis, men de flesta var trevliga.

Jag skulle inte välja ett fullblod eller ridtravare. Fullblod är generellt sett inte min typ av häst. Ridtravare är ofta väldigt trevliga, men jag kan/vill inte utbilda en fd travare till ridhäst. Då väljer jag hellre en som är avlad för ridning från början. Däremot finns det ju andra som tycker om fullblod och travare och tur är väl det. Tänk vad trist om alla tyckte lika.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Ok, jag tänkte inte på priset som avgörande faktor, om hästen kostade 20' eller 30' för det är ju ändå den lilla kostanden i det långa loppet.. sen trodde jag nog också att en travare var lite dyrare att köpa än 10' :o
Jag har ridit travare förut och även tävlat en i hoppning men jag känner som en annan debattör här, att jag blir begränsad i min ridning, samt att jag inte är tillräckligt skicklig för att att kunna bygga upp en sådan häst så den inte drar på sig skador pga den annorlunda belastningen som ridningen ändå utgör. Sen håller jag med dig om att jag gillar deras temperament och att de oftast inte är behandlade som "porslinshästar" eller babys utan är väluppfostrade och lydiga.

Kanske en korsning mellan varmblod och ngt annat skulle vara ngt?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Hmm, ja det låter onekligen billigt. Ett halvblodssto i 15-års åldern som gått MSV borde ha ett hyfsat avelsvärde? Eller är de för gamla då?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

När du skriver welsh, vilken menar du då? Har för mig att det finns flera typer av welsh?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Kanske en korsning mellan varmblod och ngt annat skulle vara ngt?

Det du har att välja på är kallblod eller ponny.:cool:
Jag har sett några korsningar mellan varmblod och kallblod (t ex engelskt fullblod och nordsvensk, svenskt halvblod och fjordhäst) som har varit väldigt trevliga.


Immer
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

När du skriver welsh, vilken menar du då? Har för mig att det finns flera typer av welsh?

Mina kusar är hbl och "vanlig" welshponny. Alltså inte welshmountain eller welsh cob om det var de du tänkte på? Någon som kan welsh bättre än jag får gärna rätta till här. Länk till info om Juniors pappa, Wärnanäs Peng, http://hem.passagen.se/bostorp.bravad/peng.html. Senior har okänd stam.

Welshcoben som jag provred var ca 155 cm hög och ganska grovt byggd, ungefär som en travnordis. Vi har en welshcob i stallet och han är ca 145 cm och lite lättare byggd. De kan variera i storlek från C-ponny till stor häst. Den i stallet är en himla trevlig häst, cool, men med motor, går gymkhana, dressyr, hoppning och förut fälttävlan också.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderar på att köpa häst?

Alla är ju inte lämpade för avel även om de presterat själva.

Personligen skulle jag inte betäcka en märr som inte gått med föl tidigare, vid 15 års ålder.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Alla är ju inte lämpade för avel även om de presterat själva.

va tvunget att prova citat funktionen bara !
Förlåt har inget med inlägget att göra.:bow:
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Ett annat alternativ är ett lettiskt varmblod (halvblod). Beroende på deras stam kan de vara lite grövre men även ädla varianter finns. Jag har ett lettiskt sto som verkligen är allround, lugn i skogen, duktig hopphäst, utbildad till LA i dressyr och jättetrevlig körhäst. Har man tur och hittar ett bra exemplar kan man få en mycket trevlig häst för pengarna.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

*KL*

en korsning som verkar vara trevliga hästar är korsning nordsvensk/arab. Både nordistravare(kallblodstravare) och brukskorsningar har jag sett.
Lagom i temperament och storlek.
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Varför inte en lättare bruksnordis?

De är pigg och trevliga, men samtidigt stabila och orädda.
Och drar inte på sig skador och åkommor som tyvärr många varmblodiga hästar gör.

Ingen av mina nordisar har vart sjuk eller skadad! :love:

Och de är så allround en häst kan bli!
Min är lätt i typen, ca 155 cm. Tävlad hoppning tom 1 meter, utbildas inom dressyren och älskar skogsturer. Perfekt :love:


alt en haflinger eller en tinker?
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Tja, ett annat alternativ är ju Welsh Cob - fast de drar nog iväg lite i pris också...

http://www.welshcob.se/

http://www.welshcob.co.uk/

Alla Welsh Cobbar vill inte bli tävlingshästar/ponnyer så de blir ju billigare - i alla fall mina ;)
Däremot så kan det vara lite svårare att få tag på en som har storhästmått och är inriden/utbildad - de blir genast mycket dyrare (stoooor efterfrågan!). Det är tyvärr många som inte tänker på är att man även som vuxen kan rida en cob som är D-ponny utan att den känns liten. D-ponnyerna är ju dessutom billigare... :smirk:

Annars är Nordsvensk eller Nordsvensk travare i lägre prisklass. Har själv haft en Nordsvensk/arab-korsning en gång men en Welsh Cob är 1 000 ggr smartare än vad han var! :eek:
 
Sv: Funderar på att köpa häst?

Jag bara måste, så som flera andra här, göra reklam för den kallblodiga travaren. Jag har själv både en varmblodig och en kallblodig travare som jag rider. jag älskar att rida varmblodet eftersom han har sån GO i sig, det värsta jag vet är hästar som vägrar gå framåt. Iof så har jag ridtränat travare sen jag var 13 ungifär så jag skulle väl kanske inte rekomendera en varmblodig travare direkt från banan till någon som aldrig ridit travare. Men däremot så rekomenderar jag kallblodig travare. De har Go:et i sig men man slipper svårigheten att stå stilla, nervositeten och de lättskrämda varmbloden. Kallblods aveln är inte lika långt skriden som varmblod så därför är det lättare att skola om ett kallblod. Mitt kallblod köpte jag för 10 000 kr och det med topp travstam eftersom jag ville ha henne till avel, hon var även inriden, alltså riden i skog i skritt, trav, galopp. Så om du är beredd att lägga 40 så tror jag absolut inte att det är någon omöjlighet att hitta en fd kallblodstravare som är inriden i alla tre gångarterna. Idag är det ju dessutom inte ovanligt att travare ridtränas i galopp.

Så jag tycker att du ska satsa på ett kallblod, leta efter en någorlunda högställd häst, de brukar ha ännu lättare för ridningen.

Och så vill jag även protestera mot att man blir begränsad som ryttare bara för att man rider travare, skriv ett PM till "Tiller" här på buke så kan hon berätta om henne UNDERBARA kallblodsvallack. Hon har tävlat LA dressyr och hoppat 1.30 med honom. Så det så! :D
Sen kan du läsa på ridtravar föreningens hemsida om varmblodstravaren som var med i vinnande laget i hoppallsvenskan..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderar på att köpa häst?

Lite partiskt kanske..:angel: men som uppfödare av welsh cob måste jag med det varmaste rekommendera dig just denna ras. De är verkligen något utöver de vanliga på alla sätt. Inte bara en vacker exteriör kombinerad med flashiga rörelser utan också begåvad med ett underbart temperament. Cobben används ju också i dag med framgång inom de allra flesta dicipliner. Dessutom är det en frisk och hållbar häst.
Ja... listan kan göras lång men mitt råd är att får du möjlighet att köpa en cob kommer du aldrig att ångra dig. :bow:

Lycka till !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 432
Senast: Mabuse
·
Tävling Nu har det ju börjat komma igång tävlingar igen efter corona, och ridklubben jag är med i funderar på vad man ska ha för fika/mat/dryck...
2
Svar
39
· Visningar
4 409
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 850
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp